За джантите

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти

Модератори: zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика, Georgimitrovich

Потребителски аватар
Rudy
Мнения: 1341
Регистриран: 14 юни 2009 17:35
Репутация: 4
Местоположение: София

За джантите

Мнениеот Rudy » 22 ное 2014 16:51

На какво лежат джантите върху главината?
- на оста на главината или
- на болтовете или
- на двете

Ако както мисля е върху оста на главината - как се отразява употребата на пластмасови втулки коригиращи разликата в централния отвор на джантата?
Изображение

Потребителски аватар
prius 3
Мнения: 1443
Регистриран: 16 юни 2011 18:59
Репутация: 8
Местоположение: Германия

Re: За джантите

Мнениеот prius 3 » 22 ное 2014 18:32

Лежи върху главината, а болтовете са за закрепване на джантата върху нея. Ползвал съм втулки (не пластмасови, а от материал подобен на текстолит) и няма никакъв проблем. Така, че можеш да ползваш без притеснения, стига всичко да е направено, както трябва и да не е някакво менте.
Изображение

Потребителски аватар
wscientist
Мнения: 101
Регистриран: 25 мар 2013 11:35
Репутация: 5
Местоположение: София

Re: За джантите

Мнениеот wscientist » 22 ное 2014 18:42

Предполагам, че под "ос на главината" имаш предвид цилиндричната част, която излиза на няколко милиметра извън равнината на спирачния диск/барабан, върху която ляга джантата.
Като техническо лице, бих отговорил по следния начин:

Ако вземем предвид леглата на гайките/болтовете в джантата:
При конусни легла, радиалните сили се поемат предимно от силите на триене (зависещи от въртящия момент на затягане на гайките/болтовете) в контакта между джантата и спирачния диск/барабан, силите на триене в контакта между джантата и гайките/болтовете, и контакта между джантата и цилиндричната част (ос на главина). Последното до голяма степен зависи от точността на изработка както на отвора в джантата, така и цилиндричната част. Ясно е, че има случаи, когато сглобката на това място е много стегната, а друг път е с хлабина. Конусните легла на болтовете/гайките осигуряват също и центриране на колелото спрямо оста на въртене. Разбира се това е валидно и за цилиндричната част (ос на главина). Конусните легла освен това имат склонността да се самозаклинват, което осигурява известна сигурност срещи саморазвиване.
Всичко това важи и за цилиндричните легла, с изключение на това, че им липсва свойството самозаклинване.
При плоските легла нещата са аналогични, но с тази разлика, че центрирането се извършва предимно по цилиндричната част на главината. При тях също липсва самозаклинване.

Що се отнася до използването на втулки, когато се използват джанти с по-голям диаметър на централния отвор... Може би е добре да се има предвид какви са леглата на джантите. Ако те осигуряват центриране на колелото, може да се използват неметални. Когато обаче се използват джанти с плоски легла, е добре да се използват метални (стоманени) втулки, за да сме сигурни, че в последствие няма да се получи радиално биене на колелото в следствие на смачкване на пластмасовите втулки.
Toyota Yaris 1.33 VVT-i, 99hp, 6-степенна, ръчна, 09.2011.

Потребителски аватар
Rudy
Мнения: 1341
Регистриран: 14 юни 2009 17:35
Репутация: 4
Местоположение: София

Re: За джантите

Мнениеот Rudy » 22 ное 2014 18:45

Нека да уточня - ясно, че лежи върху главината, но кое поема натоварването?
Изображение

Потребителски аватар
prius 3
Мнения: 1443
Регистриран: 16 юни 2011 18:59
Репутация: 8
Местоположение: Германия

Re: За джантите

Мнениеот prius 3 » 22 ное 2014 18:55

И двете поемат натоварването в зависимост аксиално или радиално е то. Притесненията ти да се смачка втулката са необосновани. Ако има някакъв луфт и джантата не е закрепена правилно да, но при правилен монтаж не виждам как може да се деформира тази фтулка. При някакъв много силен удар може би може да се получи, но там първата деформация ще е върху болтовете и самата джанта и чак накрая евентуално върху втулката. Скачал съм в яма и последвал зверски удар на колата при приземяване. Окривих 3 джанти, но втулките останаха непокътнати.
Изображение

Потребителски аватар
wscientist
Мнения: 101
Регистриран: 25 мар 2013 11:35
Репутация: 5
Местоположение: София

Re: За джантите

Мнениеот wscientist » 22 ное 2014 19:00

Да, за смачкването имах предвид, когато нещо не е наред със закрепването на колелото, което да доведе до радиално изместване и поемане на радиалните сили изцяло от втулките.
Toyota Yaris 1.33 VVT-i, 99hp, 6-степенна, ръчна, 09.2011.

Потребителски аватар
max-2
Мнения: 1068
Регистриран: 08 дек 2005 19:15
Репутация: 15
Местоположение: Пловдив

Re: За джантите

Мнениеот max-2 » 23 ное 2014 08:56

Най-общо казано, пластмасовата или метална централна втулка осигурява точната позиция център-център между джанта и главина докато се затегнат болтовете/гайките на колелото. След това вече не изпълнява носеща функция и стегнатостта на сглобката между джантата и главината на 4-те или 5-те места на болтовете е достатъчна,за да не позволи радиално изместване. Затова е задължително втулките да са точни или леко стегнати, отколкото с някакъв луфт от няколко десети.
Carina E 4AFE LB, Citroen C5 X7 3.0 HDI
Bass_Mann написа: Японските коли имат максимален въртящ момент на високи обороти. За разлика от отрочетата на VAG ,които като им дадеш газ и оставаш без управление щото предницата ти е във въздуха.

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12334
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 307
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 23 ное 2014 09:22

Само едно допълнение - добрите втулки са неметални...
Металните втулки имат няколко недостатъка
- трябва да са много точно изработени и монтирани на чисти повърхности. Всяка неточност или боклуче би преместило джантата с няколко десети, което пък умножено по радиуса на колелото веднага довежда до дисбаланс/биене. Неметалните втулки поемат известни неравности.
- при металните втулки има голяма вероятност от електрокорозия на мястото на контакта с джантата. Пластмасовата (тефлонова) или текстолитова втулки са електроизолатори и не предизвикват електрокорозия.
- навярно метала на втулката ще има различно температурно разширение, което може да товари джантата..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
memorex
Мнения: 1026
Регистриран: 07 апр 2012 22:09
Репутация: 28
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот memorex » 23 ное 2014 12:28

Ами ако трябват втулки 1.5-2.0 mm , тефлонови/ неметални намират ли се?Ако да , удачно ли е да се поставят такива на този размер?
RAV 4, 2.2 D-4D, 136 hp, none DPF

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12334
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 307
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 23 ное 2014 13:46

Би трябвало читав стругар да може да ти ги врътне...
В интерес на истината на Кашкая са около 5мм дебели...
Тя самата втулка като си влезе на мястото няма къде да бяга - може да понесе и голямо натоварване въпреки, че е тънка..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

ufer
Мнения: 218
Регистриран: 12 ное 2010 10:35
Репутация: 12
Местоположение: Бургас

Re: За джантите

Мнениеот ufer » 24 ное 2014 09:36

Колегата макс-2 най-добре го е изразил! Генерално втулките при алуминиевите джанти служат основно за центроване, а носенето се осъществява от болтовете или гайките, като те също участват в центроването. Не случайно се препоръчва и стягането им с динамометричен ключ, защото някои хора не си знаят силата и сами си съсипват леглата. При железните джанти и центроването, и носенето на товара се осъществява само от болтовете или гайките. По принцип стягането при алуминиевите джанти се прави с около 10-20 Nm повече в сравнение с железните. При стандартните автомобили обикновено това е между 100-120 Nm, при Порше например, което е с титаниеви гайки - 130 Nm, някои модeли на Ягуар - 160 Nm.

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1623
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 166
Местоположение: София

Re: За джантите

Мнениеот BOz » 24 ное 2014 11:31

Rudy написа:Нека да уточня - ясно, че лежи върху главината, но кое поема натоварването?

Винтовете/гайките.
Централния отвор, съответно втулката, не поема натоварване.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12334
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 307
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 24 ное 2014 11:41

Личния ми опит с неправилни/неточни/неплътни втулки показва, че точно центроване не може да стане само с гайките...
Що пъти свалях/балансирах/слагах такива джанти на Авенсиса не е истина - и пак биене/вибриране като разбалансирана гума...
Разкарах металните втулки и направих текстолитови - нещата се оправиха (донякъде, защото текстолитовите бяха с известен допуск - хлабави)...
А относно усилието - болтовете/шпилките не са направени да работят на срез, а работят на опън/натиск... Така, че навярно централната втулка също поема част от натоварването, намалявайки усилията в 'тънкото' място в джантите - там където се захващат гайките/болтовете..
Практически при нормална работа се разчита основно на силата на триене можеду джантата и главината, която сила на триене се гарантира от силата на болтовете/гайките, притискащи джантата към главината..

П.С. при мен с обикновени гайки стягането е 150Нм, но на повечето леки автомобили наистина усилието е 100-110Нм...
Откакто си взех динамометричен ключ за джантите, развиването им е песен - става без скачане на ключа дори и на алуминиевите джанти punk.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

scorpion
Мнения: 1136
Регистриран: 03 юни 2009 15:02
Репутация: 1
Местоположение: София

Re: За джантите

Мнениеот scorpion » 24 ное 2014 13:13

За зимата ползвам комплект алуминиеви джанти с тефлонова втулка за централния отвор (имаше някаква промоция на джантите и затова ги взех) , като гайката и дупките на отвора на самата джанта са с конусовидна форма. Втулката служи да се центрира добре джантата , а след това гайките си вършат работата. Вече 5-та година нямам проблем.

Едит: Във всяка верига магазини за гуми и поставяне има и съответните втулки.

Потребителски аватар
Japanese_fever
Мнения: 9376
Регистриран: 02 мар 2005 05:48
Репутация: -1
Местоположение: Touge, Japan

Re: За джантите

Мнениеот Japanese_fever » 24 ное 2014 21:09

На оста на главината.
Натоварването се поема от това, на което лежи - оста на главината.
Аз карам с алуминиеви втулки вече 3 години. Нямам никакви проблеми.
1989 Toyota Camry DX, 2.0L (3S-FE), automatic -> отдавна за скрап
1998 Honda Civic LX, 1.6L (D16Y7), 5 speed -> работна
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си, ги сложат обратно!


Върни се в “Общи теми”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 4 госта