За джантите

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти

Модератори: Georgimitrovich, zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика

Потребителски аватар
Japanese_fever
Мнения: 9382
Регистриран: 02 мар 2005 05:48
Репутация: 1
Местоположение: Touge, Japan

Re: За джантите

Мнениеот Japanese_fever » 24 ное 2014 21:16

max-2 написа:Най-общо казано, пластмасовата или метална централна втулка осигурява точната позиция център-център между джанта и главина докато се затегнат болтовете/гайките на колелото. След това вече не изпълнява носеща функция и стегнатостта на сглобката между джантата и главината на 4-те или 5-те места на болтовете е достатъчна,за да не позволи радиално изместване. Затова е задължително втулките да са точни или леко стегнати, отколкото с някакъв луфт от няколко десети.


Ако натоварването се поема само от болтовете или шпилките и центр. отвор е само за центриране, защо тогава като си сложиш джанта с по-голям центр. отвор и след няколко километра се разхлабват болтовете?
1989 Toyota Camry DX, 2.0L (3S-FE), automatic -> отдавна за скрап
1998 Honda Civic LX, 1.6L (D16Y7), 5 speed -> работна
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си, ги сложат обратно!

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1715
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 191
Местоположение: София

Re: За джантите

Мнениеот BOz » 24 ное 2014 21:40

Japanese_fever написа:
max-2 написа:Най-общо казано, пластмасовата или метална централна втулка осигурява точната позиция център-център между джанта и главина докато се затегнат болтовете/гайките на колелото. След това вече не изпълнява носеща функция и стегнатостта на сглобката между джантата и главината на 4-те или 5-те места на болтовете е достатъчна,за да не позволи радиално изместване. Затова е задължително втулките да са точни или леко стегнати, отколкото с някакъв луфт от няколко десети.


Ако натоварването се поема само от болтовете или шпилките и центр. отвор е само за центриране, защо тогава като си сложиш джанта с по-голям центр. отвор и след няколко километра се разхлабват болтовете?

Ами това не е вярно.
Най-често тази причина е заради корозия я по джантата, я по главината.
А да те питам - както ще кажеш ако ти кажа, че има коли, които нямат центрираш борд на главината?
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
Japanese_fever
Мнения: 9382
Регистриран: 02 мар 2005 05:48
Репутация: 1
Местоположение: Touge, Japan

Re: За джантите

Мнениеот Japanese_fever » 24 ное 2014 22:08

Вярно е, защото имаше оплаквания също и тук във форума. (Не ми се търси сега.)
Кои са тези коли без централен отвор - линк, снимки?
1989 Toyota Camry DX, 2.0L (3S-FE), automatic -> отдавна за скрап
1998 Honda Civic LX, 1.6L (D16Y7), 5 speed -> работна
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си, ги сложат обратно!

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12696
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 25 ное 2014 07:52

BOz написа:...А да те питам - както ще кажеш ако ти кажа, че има коли, които нямат центрираш борд на главината?

Хм... Да нямаш предвид 'Таврията'? При тях джантата лягаше пак на ръб на главината (т.е. централен отвор има, ама е мнооого голям и не е цилиндричен)...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

ufer
Мнения: 233
Регистриран: 12 ное 2010 10:35
Репутация: 12
Местоположение: Бургас

Re: За джантите

Мнениеот ufer » 25 ное 2014 08:52

Проблемът с разхлабването на джантите е много сериозен и все пак решението му е сравнително просто.Това важи особено за модерните алуминиеви джанти с втулки. За да се осигури добро центроване на колелото, втулките пък и самите джанти се произвеждат със сравнително малък луфт. Всъщност това е световна тенденция в цялата техника. Има я дори и при стоманените джанти. Не случайно затягането на болтовете/гайките става на кръст, но същевременно двете прилягащи повърхости (на джантата и главината) трябва да бъдат успоредни по време на затягането. За това донякъде спомага и завиването на кръст. Възможно е да се случи при този малък луфт джанта да бъде затегната накриво макар и с нужната сила чрез динамометричен ключ. И след това по време на движение да се намести... тогава някой от болтовете се освобождава от затягането и може да се разхлаби и да стане беля. Решението е само едно - между 5 и 30 км максимум, да се провери отново затягането на всички болтове или гайки. Дори и една елементарна проверка, условно казано след второто кръстовище, е полезна за сигурността. Ако сте били обслужвани в някои водещи западни сервизи и си погледнете фактурите, които на практика представляват и договор за услугата, на някои от тях пише, че клинтът е задължен да направи тази проверка и фирмата не носи отговорност, ако се докаже, че тази проверка не е направена. Педантичните клиенти обикновено се връщат след половин-един час в същия сервиз и механиците са длъжни безплатно да проверят затягането, естествено, най-добре с динамометричен ключ. При положение че днешните коли се движат с 200 км/ч това наистина е доста важно. Лошото е, че навсякъде има механици, които за да си вържат гащите стягат като за световно и постепенно развалят леглата на джантите, което пък крие допълнителни рискове. Отделно от това, като детайли със значителна важност, всички отвори за болтове или шпилки на главините в съвременната техника са перфектно оразмерени и изчислени за здравина. А относно центриращите втулки - дори и да имат някаква носеща роля при даден конкретен модел, тя е незначителна в сравнение с тази на болтовете и гайките.

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12696
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 25 ное 2014 11:16

'Носещата функция' на болтовете и гайките е по-малка дори от тази на централната втулка.
Целта на болтовете и гайките е да притисне джантата към главината. И 'носенето' се поема основно от силата на триене на самата джанта към главината...
При разхлабване на болтовете и изчезване на тази сила на триене, самите болтове и шпилки издържат много малко разстояние преди да се скъсат...
За проверките натегнатостта на болтовете - да, така е...
Във Варна само на едно място съм виждал затягане с динамометричен ключ (и молба да отида след ден да ми проверят затягането - не ми се губеше време да се разкарвам и сам си го проверих с динамометричния ключ)..
И никъде не съм виждал да ползват гайковерт за джанти (има такива специални - развива с максимално усилие, а усилието на затягане е тарирано и настройваемо като динамометричен ключ)...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
andrian999999
Мнения: 1509
Регистриран: 19 мар 2009 11:51
Репутация: 2
Местоположение: София

Re: За джантите

Мнениеот andrian999999 » 25 ное 2014 16:24

ufer написа: По принцип стягането при алуминиевите джанти се прави с около 10-20 Nm повече в сравнение с железните. При стандартните автомобили обикновено това е между 100-120 Nm, при Порше например, което е с титаниеви гайки - 130 Nm, някои модeли на Ягуар - 160 Nm.
никъде не съм виждал по гумаджииниците да ползват динометричен ключ
А някой идиоти гумаджии след като стегнат с пистолета стягат на ръка силно и след това няма развиване затова не им давам да ми стягат допълнително джантите. гледал съм да слагат дълго рамо на ключа за да развият гайките щото от силното натягане и след това се самонатягат и заваряват направо
професионален мапер

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12696
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 25 ное 2014 17:18

andrian999999 написа:... никъде не съм виждал по гумаджииниците да ползват динометричен ключ....

Ами във Варна има такава гумаджийница tooth.gif
Обаче и тук съм попадал на гумаджийници, които ми затегнаха новите джанти така, че развиването на края на сезона го правиха с чукове по гайката за да отлепи (вдигаха налягане в пистолетите, ползваха големи тръби-удължители - никаква полза)...
На същата гумаджийница на колегата му късаха шпилки на РАВ-ката...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Japanese_fever
Мнения: 9382
Регистриран: 02 мар 2005 05:48
Репутация: 1
Местоположение: Touge, Japan

Re: За джантите

Мнениеот Japanese_fever » 25 ное 2014 18:19

slowtraveler написа:За проверките натегнатостта на болтовете - да, така е...
Във Варна само на едно място съм виждал затягане с динамометричен ключ (и молба да отида след ден да ми проверят затягането - не ми се губеше време да се разкарвам и сам си го проверих с динамометричния ключ)..
И никъде не съм виждал да ползват гайковерт за джанти (има такива специални - развива с максимално усилие, а усилието на затягане е тарирано и настройваемо като динамометричен ключ)...


От 3 год. си затягам джантите с динамометричен ключ. За първи път го видях на едно аматьорско състезание - един приятел с БМВ. Тогава с надсмешка го попитах защо ползва такъв ключ за джантите. Той ми каза, че при загравяне на спирачките има разширение ма металите - на диска и на джантата. Ако джантара е прекалено стегната няма място за разширението и диска се криви.

За моята кола, а и за Королите мисля е същото усилието е 80 ft/lb (фут/паунд). Виждам как и на мен ми се смеят някои като ме видят, че ги затягам така, но не ми дреме. Най-вредно е да се затягат с пневм. пистолет. Една нормално затегната джанта трябва да може със стандартния ключ да се отвие на ръка, дори без да стъпваш на ключа. Тези дето завиват до скърцане страшно ги презатягат!
Последна промяна от Japanese_fever на 25 ное 2014 18:32, променено общо 1 път.
1989 Toyota Camry DX, 2.0L (3S-FE), automatic -> отдавна за скрап
1998 Honda Civic LX, 1.6L (D16Y7), 5 speed -> работна
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си, ги сложат обратно!

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12696
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 25 ное 2014 18:28

Japanese_fever написа:...Най-вредно е да се затягат с пневм. пистолет....

Джап, по-горе писах - има специализирани пневматични пистолети - за мен няма значение с какво средство е затегната гайката, стига да е затегната с правилното усилие...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
prius 3
Мнения: 1443
Регистриран: 16 юни 2011 18:59
Репутация: 8
Местоположение: Германия

Re: За джантите

Мнениеот prius 3 » 25 ное 2014 21:09

andrian999999 написа:никъде не съм виждал по гумаджииниците да ползват динометричен ключ
А някой идиоти гумаджии след като стегнат с пистолета стягат на ръка силно и след това няма развиване затова не им давам да ми стягат допълнително джантите. гледал съм да слагат дълго рамо на ключа за да развият гайките щото от силното натягане и след това се самонатягат и заваряват направо

Никъде в Германия не съм виждал да не го ползват. :whistle:
Пистолетите (гайковерт) за професионалисти се нагласят да стягат с определено усилие. После се донатяга с динамометричен ключ с точната сила по спецификация. След 100 км. отиваш да ти ги донатегнат безплатно. Така е и така трябва да бъде.
В БГ на времето (сега не знам как е) гумаджиите правеха почти всичко на ръка и никой за подобни ключове не бе чувал. Най-голямата им екстра беше пистолета )гайковерта) с който да завиват-отвиват гайките. Модерна раотъ... biggrin.gif
Изображение

Потребителски аватар
prius 3
Мнения: 1443
Регистриран: 16 юни 2011 18:59
Репутация: 8
Местоположение: Германия

Re: За джантите

Мнениеот prius 3 » 25 ное 2014 21:12

Japanese_fever, от презатягане на джанта да ти се изкриви диска, звучи доста несериозно. biggrin.gif
Иначе динамометричният ключ е важно и неизбежно средство за затягането на джантите.
Изображение

Потребителски аватар
memorex
Мнения: 1031
Регистриран: 07 апр 2012 22:09
Репутация: 28
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот memorex » 25 ное 2014 21:18

prius 3 написа:
andrian999999 написа:никъде не съм виждал по гумаджииниците да ползват динометричен ключ
А някой идиоти гумаджии след като стегнат с пистолета стягат на ръка силно и след това няма развиване затова не им давам да ми стягат допълнително джантите. гледал съм да слагат дълго рамо на ключа за да развият гайките щото от силното натягане и след това се самонатягат и заваряват направо

Никъде в Германия не съм виждал да не го ползват. :whistle:
Пистолетите (гайковерт) за професионалисти се нагласят да стягат с определено усилие. После се донатяга с динамометричен ключ с точната сила по спецификация. След 100 км. отиваш да ти ги донатегнат безплатно. Така е и така трябва да бъде.
В БГ на времето (сега не знам как е) гумаджиите правеха почти всичко на ръка и никой за подобни ключове не бе чувал. Най-голямата им екстра беше пистолета )гайковерта) с който да завиват-отвиват гайките. Модерна раотъ... biggrin.gif

:thumbsup: За този пост.
RAV 4, 2.2 D-4D, 136 hp, none DPF

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12696
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 25 ное 2014 21:43

prius 3 написа:...
В БГ на времето (сега не знам как е) гумаджиите правеха почти всичко на ръка и никой за подобни ключове не бе чувал. ...

Малко силно изказване, че никой не е бил чувал - явно си попадал само на кофти гумаджии (или говориш са мноооого старо време)...
Споменатата от мен гумаджийница работи във Варна от около 1995г... И винаги е работила с добре нивелирани машини, с динамометри и избор на газовата смес за помпане на гумите...
Чуваш ги как питат шефа си дадения автомобил с какво усилие и с какво налягане на гумите е и т.н.... И ги докарват/препроверяват ...

И не става въпрос за някаква изчанчена - съвсем обикновена гумаджийница с 'клетки' за два автомобила...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
memorex
Мнения: 1031
Регистриран: 07 апр 2012 22:09
Репутация: 28
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот memorex » 25 ное 2014 21:57

slowtraveler написа:
prius 3 написа:...
В БГ на времето (сега не знам как е) гумаджиите правеха почти всичко на ръка и никой за подобни ключове не бе чувал. ...

Малко силно изказване, че никой не е бил чувал - явно си попадал само на кофти гумаджии (или говориш са мноооого старо време)...
Споменатата от мен гумаджийница работи във Варна от около 1995г... И винаги е работила с добре нивелирани машини, с динамометри и избор на газовата смес за помпане на гумите...
Чуваш ги как питат шефа си дадения автомобил с какво усилие и с какво налягане на гумите е и т.н.... И ги докарват/препроверяват ...

И не става въпрос за някаква изчанчена - съвсем обикновена гумаджийница с 'клетки' за два автомобила...

И те са правили грешки,платили са си ги и сега са на ниво.А динамометричен ключ не ползуваха в началото ами след един от гафовете.Ако не съм предугадил точно си взимам думите назад.
RAV 4, 2.2 D-4D, 136 hp, none DPF


Върни се в “Общи теми”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 8 госта