За джантите

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти

Модератори: Georgimitrovich, zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12661
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 25 ное 2014 22:11

memorex, имах предвид Светльо - Маринтекс (бяха до 10-ти Пощенски клон в Чайка на времето, а сега са до Импас до Акациите)...
Там откакто ги помня винаги работят така - динамометричен ключ, бутилки с газове и т.н.
А гафовете поне при мен ги правеха Жижо доста по-скоро (някъде 2008г)...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
memorex
Мнения: 1029
Регистриран: 07 апр 2012 22:09
Репутация: 28
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот memorex » 25 ное 2014 22:24

slowtraveler написа:memorex, имах предвид Светльо - Маринтекс (бяха до 10-ти Пощенски клон в Чайка на времето, а сега са до Импас до Акациите)...
Там откакто ги помня винаги работят така - динамометричен ключ, бутилки с газове и т.н.
А гафовете поне при мен ги правеха Жижо доста по-скоро (някъде 2008г)...

Така да.Напълно съгласен.Задочни поздрави на Маринов и персонал.
RAV 4, 2.2 D-4D, 136 hp, none DPF

nowyaris
Мнения: 4094
Регистриран: 11 фев 2009 16:17
Репутация: 54
Местоположение: Русе

Re: За джантите

Мнениеот nowyaris » 25 ное 2014 22:34

Не знам за колегата Rudy , ама аз от три страници нищо не можах да разбера. Тука един комшия има 50 годишен Ягуар който има само една гайка на всяка джанта - централна за главината . И се затяга на ръка biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif . То май и съвремените болиди от F1 са тъй. Сега кво прайм ?
Всичко,което сме направили през живота си в определен момент се връща,за да ни захапе.И доброто.И лошото.
A най-важна била тревата - или си над нея,или под нея.

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12661
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 26 ное 2014 08:03

nowyaris написа:Не знам за колегата Rudy , ама аз от три страници нищо не можах да разбера. Тука един комшия има 50 годишен Ягуар който има само една гайка на всяка джанта - централна за главината . И се затяга на ръка biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif . То май и съвремените болиди от F1 са тъй. Сега кво прайм ?

Дидо, а там загледа ли се, че има едни 'шишове', на които се нанизва джантата, и които я центрират и фиксират против превъртане/преместване? tooth.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

ufer
Мнения: 229
Регистриран: 12 ное 2010 10:35
Репутация: 12
Местоположение: Бургас

Re: За джантите

Мнениеот ufer » 26 ное 2014 08:50

Радвам се, колеги, че мислите така! Честно казано, очаквах някой да ме разкъса заради динамометричния ключ. Но това се прави, за да има почти абсолютна сигурност и да се избегне човешка грешка. Гайковертите си имат отдолу превключватели за намаляване силата на затягане, но въпреки това допълнителна проверка не вреди. А немците нали са си педанти в добрия смисъл на думата, са го направили просто задължение! Един механик след дълги години работа развива усещане за силата на затягане и може по принцип да стяга равномерно и без да пренатяга. Но когато става въпрос за бизнес и най-важното - отговорност (защото някой може да осъди някого за немарлива работа и не дай боже лоша катастрофа), това вече е друг филм. Браво на сервиза във Варна! :thumbsup:

nowyaris
Мнения: 4094
Регистриран: 11 фев 2009 16:17
Репутация: 54
Местоположение: Русе

Re: За джантите

Мнениеот nowyaris » 26 ное 2014 14:27

slowtraveler написа:
nowyaris написа:Не знам за колегата Rudy , ама аз от три страници нищо не можах да разбера. Тука един комшия има 50 годишен Ягуар който има само една гайка на всяка джанта - централна за главината . И се затяга на ръка biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif . То май и съвремените болиди от F1 са тъй. Сега кво прайм ?

Дидо, а там загледа ли се, че има едни 'шишове', на които се нанизва джантата, и които я центрират и фиксират против превъртане/преместване? tooth.gif

За болидите не знам.Ягуара със сигурност няма никакви шишове.Просто осите са на конус и предните и задните и е налична система от шлици - ос/джанта,макар и трудно различима на пръв поглед tooth.gif .
ПП.Мисълта ми беше че въпроса на Руди е много интересен от техническо естество и има само един верен отговор - Зависи от конструкторското решение :thumbsup:
Всичко,което сме направили през живота си в определен момент се връща,за да ни захапе.И доброто.И лошото.
A най-важна била тревата - или си над нея,или под нея.

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1705
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 183
Местоположение: София

Re: За джантите

Мнениеот BOz » 26 ное 2014 15:09

slowtraveler написа:
BOz написа:...А да те питам - както ще кажеш ако ти кажа, че има коли, които нямат центрираш борд на главината?

Хм... Да нямаш предвид 'Таврията'? При тях джантата лягаше пак на ръб на главината (т.е. централен отвор има, ама е мнооого голям и не е цилиндричен)...

Примерно на Москвича задните барабани нямат ръб за центриране. Ако си спомняш в книжката на москчича си пишеше (по спомен) как да си слагаш гумата, за да я центрираш. Не се стягат гайките отначало, с леко поклащане завиваш всякоя гайка първоначално леко и т.н.
Ако вземе да стягаш като хамал още от начало, обикновено можеше да се получи дисбаланс, защото първата гайка не е центрирала джантата правилно и след това останалите не могат да я центрират, защото самата гайка вече пречи.
За това е именно и предназначението на центриращия борд в съвременните коли. И точно името му е такова - центриращ, а не товароносещ или от този род. tooth.gif
Втората главна причина за центриращия борд е същевременно подпомагане на слагане на джантата. Много от производителите преминаха от шпилки и гайки към винтове.
Ако няма центриращ борд, върху който да поставиш джантата, самата смяна става трудна, особено от човек с малки сили - примерно жена.
Точно това е и единствената причина да има тия "водачи, които имат някои автомобили върху главините. Те се срещат при автомобили със закрепване чрез винтове. И защото не си длъжен да си физически кой знае колко силен, за да държиш с едната ръка джантата, а с другата ръка да завиваш винта, то хората са сложили тия водачи, които ти помагат.

Човечеството се развива и много от нещата, които се правят/създават, са за улесняване. Защо в книгата да пише как трябва да стягаш гайките, какви неща трябва да спазваш, за да осигуриш центриране на джантата спрямо главината, като може просто да ти направят едно малко бордче и да си спестят разправии с индивиди, които въпреки, че са прочели инструкциите, то нищо не им е влезнало в главата.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
prius 3
Мнения: 1443
Регистриран: 16 юни 2011 18:59
Репутация: 8
Местоположение: Германия

Re: За джантите

Мнениеот prius 3 » 26 ное 2014 15:49

slowtraveler написа:
prius 3 написа:...
В БГ на времето (сега не знам как е) гумаджиите правеха почти всичко на ръка и никой за подобни ключове не бе чувал. ...

Малко силно изказване, че никой не е бил чувал - явно си попадал само на кофти гумаджии (или говориш са мноооого старо време)...
Споменатата от мен гумаджийница работи във Варна от около 1995г... И винаги е работила с добре нивелирани машини, с динамометри и избор на газовата смес за помпане на гумите...
Чуваш ги как питат шефа си дадения автомобил с какво усилие и с какво налягане на гумите е и т.н.... И ги докарват/препроверяват ...

И не става въпрос за някаква изчанчена - съвсем обикновена гумаджийница с 'клетки' за два автомобила...

Никак не е пресилено. Става въпрос за началото на 90-те до към края. Във Варна, ако е имало евала и браво. В колко обаче ги е имало? На 1 или 2 места може би? В Ловешка област (старата включваща Ловеч, Плевен, В.Т. , Габрово) не е имало. И то ти говоря за най-оборудваните на времето сервизи на СБА. Един от началниците им ми беше познат и не е да са имали и да ги пазят за свои хора, а просто не са имали. В същото време в машиностроителните заводи, където съм работил имаше такива ключове но за съвсем други неща.
Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12661
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 26 ное 2014 18:22

Не споря, че все още не е много разпространено тук...
Просто коментирах, че е малко пресилено да казваш, че
в БГ ... никой за подобни ключове не бе чувал
.
Който работи добре е чувал, та затова дадох реален пример. Който е наясно какво прави, също търси такава услуга..
А както казах - аз лично си взех динамометричен ключ предимно с тази цел - за джантите. И колегите в офиса почнаха да го ползват - значи започват да се образоват хората tooth.gif ...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
prius 3
Мнения: 1443
Регистриран: 16 юни 2011 18:59
Репутация: 8
Местоположение: Германия

Re: За джантите

Мнениеот prius 3 » 26 ное 2014 19:22

Под „чувал“ имах предвид не ползва, не разбира. Идва от лафа „не чува петлите“. Може би пиша на стар български и нещата, както едно време се знаеха , а сега да е друго. Грешката може да е в мен, сори.
А Варна, онова време бяхте в новите неща винаги едни гърди напред. Дори ГолЕмото село изоставаше. Това моряци, кораби, западни и не само технологии. Въпросът беше, че повсеместно през 90-те динамометричен ключ по принцип не се ползваше и ако случайно някъде се е ползвал е било изключение от общото.
Изображение

nowyaris
Мнения: 4094
Регистриран: 11 фев 2009 16:17
Репутация: 54
Местоположение: Русе

Re: За джантите

Мнениеот nowyaris » 26 ное 2014 21:07

Баща ми,лека му пръст, на времето все динамометричен ключ ползваше biggrin.gif . Айде стига. Руди питаше съвсем друго mad.gif .
Всичко,което сме направили през живота си в определен момент се връща,за да ни захапе.И доброто.И лошото.
A най-важна била тревата - или си над нея,или под нея.

Потребителски аватар
Japanese_fever
Мнения: 9382
Регистриран: 02 мар 2005 05:48
Репутация: 1
Местоположение: Touge, Japan

Re: За джантите

Мнениеот Japanese_fever » 26 ное 2014 21:17

Rudy написа:
Ако както мисля е върху оста на главината - как се отразява употребата на пластмасови втулки коригиращи разликата в централния отвор на джантата?



Чувал съм, че пластмасовите/полиуретановите втулки са по-добри от алуминиевите, защото алуминиевоте, ако не им сложиш малко гресчица, може да ти залепнат за главината. Както казах - аз вече 3 години нямам проблем с алуминиеви втулки, но аз сменям зимни/летни гуми всеки сезон, т.е. свалям си джантите два пъти в годината.

По твоята логика как издържат червените полиуретанови тампони, дето ги слагат по окачването на спортните автомобили. Отделно на много лагери сепаратора е полиуретанов, той пък ка издържа. smile.gif
1989 Toyota Camry DX, 2.0L (3S-FE), automatic -> отдавна за скрап
1998 Honda Civic LX, 1.6L (D16Y7), 5 speed -> работна
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си, ги сложат обратно!

nowyaris
Мнения: 4094
Регистриран: 11 фев 2009 16:17
Репутация: 54
Местоположение: Русе

Re: За джантите

Мнениеот nowyaris » 26 ное 2014 21:22

Така е,но трябва да се знае че от полиуретан до полиуретан има балкан разлика.Трябва правилния материал :thumbsup: .Иначе си прав че неметалните са по-удачни.
Всичко,което сме направили през живота си в определен момент се връща,за да ни захапе.И доброто.И лошото.
A най-важна била тревата - или си над нея,или под нея.

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12661
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Re: За джантите

Мнениеот slowtraveler » 26 ное 2014 23:00

Полиуретана как би понесъл температурата? На кашкая за допълнителните джанти втулките му са тефлонени...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1036
Регистриран: 28 сеп 2013 01:31
Репутация: 33
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Re: За джантите

Мнениеот Airfan » 27 ное 2014 09:05

Полиуретана скърца и иска смазване - веднъж годишно всичко долу и гресиране.
Изображение


Върни се в “Общи теми”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 7 госта