Страница 4 от 5

Re: За джантите

Публикувано на: 27 Ное 2014 19:02
от Japanese_fever
Airfan написа:Полиуретана скърца и иска смазване - веднъж годишно всичко долу и гресиране.
Той добре скърца, ама там няма триене.

Re: За джантите

Публикувано на: 27 Ное 2014 19:06
от Japanese_fever
BOz написа: Примерно на Москвича задните барабани нямат ръб за центриране. Ако си спомняш в книжката на москчича си пишеше (по спомен) как да си слагаш гумата, за да я центрираш. Не се стягат гайките отначало, с леко поклащане завиваш всякоя гайка първоначално леко и т.н.
Това важи за стягането на всвка джанта, независимо дали има центр. отвор или не. Но иначе да се дава пример с Москвич във форум Тойота е много забавно. smile.gif

Re: За джантите

Публикувано на: 27 Ное 2014 20:02
от slowtraveler
Airfan написа:Полиуретана скърца и иска смазване - веднъж годишно всичко долу и гресиране.
Подходящ е за втулки по окачване, но зададох въпроса за температурата, защото според мен съвсем не е подходящ за втулки на джанти....
Омеква при доста ниска температура, а главината може да се загрее доста, особено ако ползваш често спирачки...
Тефлона няма такъв проблем...

Re: За джантите

Публикувано на: 07 Юни 2015 18:42
от borracho
Ще ползвам темата да споделя какво ми се случи. Днес пътувайки от Добрич за Пловдив, малко след Карнобат колата започна леко да тресе. Спрях, огледах и нищо не забелязах. Тръгнах и постепенно тресенето се усили, спрях отново и какво да видя - задно дясно колело почти се беше откачило, държеше се на 2-3 оборота на болтовете. Просто болтовете се бяха развили! Питанката ми е възможно ли е това да стане ей така от самосебе си или някой доброжелател вечерта ги е отвил лекичко? И ако ги е отвил някой, как чак след над 200 км ще започнат да се развиват от движението? Джантите не съм ги пипал от март, когато смених зимните гуми и оттогава съм минал доста път.

Re: За джантите

Публикувано на: 07 Юни 2015 18:54
от slowtraveler
Може да не са били добре затегнати. И цикличното натоварване да ги е доразвило...
Правилното затягане на болтовете е на два пъти...
Затягаш с динамометричен ключ до необходимото усилие...
Шофираш ден-два, и повторно минаваш с ключа - понякога джантата се донамества, което може да 'охлаби' болтовете...

Re: За джантите

Публикувано на: 07 Юни 2015 19:37
от memorex
borracho написа:Ще ползвам темата да споделя какво ми се случи. Днес пътувайки от Добрич за Пловдив, малко след Карнобат колата започна леко да тресе. Спрях, огледах и нищо не забелязах. Тръгнах и постепенно тресенето се усили, спрях отново и какво да видя - задно дясно колело почти се беше откачило, държеше се на 2-3 оборота на болтовете. Просто болтовете се бяха развили! Питанката ми е възможно ли е това да стане ей така от самосебе си или някой доброжелател вечерта ги е отвил лекичко? И ако ги е отвил някой, как чак след над 200 км ще започнат да се развиват от движението? Джантите не съм ги пипал от март, когато смених зимните гуми и оттогава съм минал доста път.
Ако имаш секретен болт и той е затегнат а другите разхлабени има вероятност.Болтовете както казва Слоу е хубаво да се проверят повторно след ден два особено ако използваш джанти неоригинални с втулки и не си ги сменил при професионалист.За това какво се проверява преди дълъг път hmm.gif

Re: За джантите

Публикувано на: 07 Юни 2015 21:59
от borracho
Нямам секретни болтове, джантите са ми оригинални. Какви ден-два... от март си карам последно така и толкова време и километри няма проблеми. Мен ме съмнява човешка намеса. Макар че не мога да си го обясня. Чак дотам...

Re: За джантите

Публикувано на: 07 Юни 2015 22:46
от slowtraveler
Ден-два е за проверката... Защото може от 110Нм натяга да е спаднал например на 50Нм...
Които са достатъчни да не усетиш никакъв дискомфорт, но пък не са достатъчни да се самофиксират, и е възможно да започнат да поддават...
За човешка намеса - също е възможно, но предполагам, че начина на действие щеше да се отличава, ако някой ги е стреснал (навярно би видял, че отсъстват гайки/болтове)...

Re: За джантите

Публикувано на: 08 Юни 2015 09:13
от scorpion
Ако е била стегната добре джантата (може би единици са тези, които като Слоу спазват предписания с динамометрични ключове, проверка, дозатягане) на практика е невъзможно саморазвиване на болтовете/гайките. Т.е. допускам човешка намеса в резултат на недоглеждане/пропуск или злоумишлено действие. Ако си сигурен, че март всичко е било ОК бих се замислил за второто.

Re: За джантите

Публикувано на: 08 Юни 2015 09:58
от BOz
scorpion написа:Ако е била стегната добре джантата (може би единици са тези, които като Слоу спазват предписания с динамометрични ключове, проверка, дозатягане) на практика е невъзможно саморазвиване на болтовете/гайките. Т.е. допускам човешка намеса в резултат на недоглеждане/пропуск или злоумишлено действие. Ако си сигурен, че март всичко е било ОК бих се замислил за второто.
Аз лично си спазвам препоръката и си стягам джантите с динамометричен ключ. И точно ако стягаш джантите без такъв ключ, то по-скоро да се развият, защото ще се учудиш колко леко се завиват по указание, в сравнение с действителността, когато нямаш такъв ключ под ръка.
Също така има една кола на един колега, на който винаги (вече 2-ра година или 4-та смяна на джанти), то се саморазвиват. Не мога да си го обясня, но се саморазвиват, ако не ги притегнеш и 4-те след един ден каране. А след един ден каране като тръгнеш да ги притягаш, то все едно някой нарочно ги е отвил. А не е като да не е чистено всичко до блясък, за да легне джантата хубаво. Не е като да не сме пробвали и с други винтове и т.н. А и не е като да не ги стягаме на 150Нм, при положение, че производителя дава 98Нм. tooth.gif

Re: За джантите

Публикувано на: 09 Юни 2015 16:54
от SFINKS
На един от предните ми автомобили гайките редовно се саморазвиваха , явно има значение от какъв метал е самата джанта , афтер маркет фешън джанти бяха при мен... bash.gif
Като усетех вибрация и директно отбивах и вадех ключа да притягам.. :censored:

Re: За джантите

Публикувано на: 09 Юни 2015 17:12
от scorpion
99.9 % от всички гумаджийници ползват или пистолет на въздух или на електричество + кръстачка. Аз не си спомням за близо 30 г. стаж като шофъор и собственик на автомобил, някой да е извадил динамометричния ключ и да ми е завил болтовете/гайките на джантите cool.gif

Обаче приветствам съвестните колеги тук. Аз не съм съвестен и стягам до скъсване и после оборот назад. Шегувам се. Така правех само на москвето, ама там да скъсаш шпилка или гайка йок biggrin.gif

Re: За джантите

Публикувано на: 09 Юни 2015 23:28
от BOz
scorpion написа:99.9 % от всички гумаджийници ползват или пистолет на въздух или на електричество + кръстачка. Аз не си спомням за близо 30 г. стаж като шофъор и собственик на автомобил, някой да е извадил динамометричния ключ и да ми е завил болтовете/гайките на джантите cool.gif

Обаче приветствам съвестните колеги тук. Аз не съм съвестен и стягам до скъсване и после оборот назад. Шегувам се. Така правех само на москвето, ама там да скъсаш шпилка или гайка йок biggrin.gif
Ей преди няколко седмици, когато слагах новите гуми на колата, гумаджията извади динамометричен ключ.
Та си направих скрита гавра и зададох един елементарен въпрос. А именно - с каква сила затягате гайките?
Той ме погледна, гледа ключа и пак мен. И накрая заяви - толкова, колкото трябва. Страхотен отговор, който ме изненада, признавам. bow.gif
Иначе бях подготвен да продължа разговора, защото бях подготвен, че точно на моята кола гайките се стягат по книга на 150Нм, като масово на колите се стяга между 100Нм и 120Нм. Та очаквах поне да може да "разчете" ключа и да ми каже, ама някак си приключихме въпроса на по-ранна фаза. tooth.gif
Така, че един ключ сам по себе си не прави нищо, особено в ръцете на гумаджии. Никой няма да седне и да гласи ключа за всеки отделен автомобил, спрямо изискванията му. На още едно място видях, че използват пак такъв ключ и отново беше нагласен на някаква "стандартна" сила.
Да не говорим, че и не го използват както трябва и след като изщрака ония просто си въртят до край, спрямо засилката им. worthy.gif

Re: За джантите

Публикувано на: 10 Юни 2015 11:37
от slowtraveler
Това сме го коментирали, ама във Варна само на едно място ползват и знаят как се ползва динамометричен ключ.. Като освен проверка в каталога на въртящото усилие, предупреждават да минеш на другия ден за проверка...
А другите гумаджии я карат през просото най-вече заради глупост...
Не вярвам да имаш $$ да направиш голям търговски център за гуми и джанти, а да нямаш пари да купиш правилния специализиран пистолет...

Re: За джантите

Публикувано на: 10 Юни 2015 18:12
от BOz
Сега ме караш като отида някой ден във Варна, то да си балансирам една от гумите само да видя, че някой ще извади ключа, ще го нагласи на 150Нм и ще спре точно когато изщрака. w00t.gif