Страница 1 от 2

Накъде отива съвременното автомобилостроене...

Публикувано: 18 фев 2017 15:39
от slowtraveler
Една история с японски автомобил, част от която история бе наблюдавана вчера от още поне двама колеги от форума :)
Сутринта приятел пали нормално сравнително нов (2011г) японски автомобил луксозна марка, с голям (и мощен) атмосферен бензинов двигател и дойде за сутрешното кафе... След сутрешното ни кафе приятеля отива да пали колатада си заминава към офиса - нъцки... Както се казва - ни звук ни стон... Само свети жълто сигнала KEY, и имобилайзера мига... Колата се пали с бутон, и въобще не реагира на натискането на бутона...
Акумулатор - 12.4В...
Тъй като имах малко работа сутринта, изтървах около час от шоуто... Прибирам се към офиса, и гледам колата на друго място. Питам колегата да не би да са я запалили - не, избутали са я.. Веднага възникна въпроса как са освободили от скорост (автоматик) и как се е въртял волана... Ами имало процедура за скоростите, пък волана си е бил отключен (запомнете този пункт - на мен тогава ми мина покрай ушите).. ОК...
Акумулатора бе откачен за известно време - никакъв резултат и никаква промяна в поведението... Като вкараш картата в 'аварийния джоб' (в който би трябвало да работи дори без батерия) веднага почва да квичи 'да не си забравиш ключа' (вратата е отворена), обаче на екрана продължава да свети жълто KEY... Докара се втория ключ - никаква разлика. Смениха се батерийки в ключовете - същият ефект.

В ранен следобяд 'на гости' пристигнаха Акима и 2ADFHV за следобедното кафе, и с тяхна помощ започнахме опити за решаване на проблема.
Дойде някакъв ключар - 'ааа, акумулатора сигурно е слаб', сменете акумулатора и тогава ще дойдем пак...
От близкия магазин дойдоха с професионален тестер за акумулатор
- ааа, акумулатора е за смяна - показва 52%'.
- Ама той е гаранционен и на 1.5 години, и сутринта си е палил съвсем нормално, а и в момента стабилно държи 12.2-12.4В със запалени фарове...
- Може, ама е ДОБРЕ да го смените...

ОК - с помощта на Акима се осигурява резервен акумулатор, адаша 2ADFHV изкарва хубави инструментчета за смъкване на акумулатора (щото и приятеля и аз, освен контактния 'ключ' нямаме други ключове в колите). Резултатът - същата работа... Никаква промяна...
Идва следващия автоключар. Връзва компютри и т.н.. След половин час 'ама то може да е от акумулатора - нищо не може да се направи', събира такъмите и си заминава безславно.. През това време ние си пием поредното кафе, а огромните прозорци на барчето към паркинга са като големите телевизори в спортните барове - гледаме шоу :)
Следват обаждания на още няколко ключара.. Последния/поредния казва 'проверявам дали имам софтуер за тази марка'... Как да е - дойде след два часа...
Човърка, преглежда, препрограмира ключовете - без промяна... Само дето успя да прочете някакви кодове за грешка, сред които и S/L RELAY....
След половин час и те си прибраха такъмите и си заминаха безславно...
Както направихме и всички ние, щото вече се бе замръкнало, пък ние висяхме в това барче вече цял ден tooth.gif
Тъкмо разхождам вълкодава и ми звъни приятеля : ПУСКАМ ТИ КЛИПЧЕ ДА ВИДИШ КАКЪВ МОЖЕ ДА Е ПРОБЛЕМА...
И ми пуска по пощата клипче с възможен проблем в системата за заключване на волана... Веднага ми просветна - почти 100% бях уверен, че това е проблема, защото както писах по-горе питах как са отключили волана докато избутват колата на ново място на паркинга, и тогава приятеля каза, че е бил отключен... Ама тогава не обърнах внимание на този странен факт, въпреки, че знам, че волана се отключва при самото палене...
Днес сутринта приятеля отишъл с майстор при колата и описание на проблема, но не могли да решат проблема (май не са намерили и блока за заключване)...
По някое време се чуваме с приятеля и на база изровени от нета идеи решаваме да експериментираме с махане на бушони и т.н...
Отиваме при колата, и реших все пак да повторя видяното на клипчето... Да модула за заключване е на друго място, но ефекта може да е същия...
Та хващам големия чук, удрям два пъти по корпуса на блока, и чудо - колата запали все едно нищо не е било...

Причината - има едно микропревключвателче в блока, който отчита, че е отключен волана. И докато не отключи волана, не разрешава действия със стартовия бутон...
Удара по корпуса 'го намества', микропревключвателя дава сигнал и вече всичко е ОК...
Многократните стартирания и изгасвания на колата след това не показаха какъвто и да е дефект - заключваше и отключваше волана безпроблемно...

Препоръчах на приятеля към ключа за гумите да прибави и един чук - явно за японския автомобил ще е необходим :)
Оказа се, че за марката (и съпътстващите марки) има издаден TSB и леко разширена гаранция, който обаче не е задължителен.. Т.е. ако ти се счупи в дадения срок блока - ще ти го сменят с нова модификация... Ако ти се счупи впоследствие - плащаш... А цената на блока е над 700$....

Та така - щом и японците почнаха да правят такива простотии, накъде отива автомобилостроенето...

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 18 фев 2017 16:15
от Akima
Марката, марката...
Има думата Алианс в името... :whistle:
Иначе шоуто беше пълно - стига да не си собственика на колата. punk.gif

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 18 фев 2017 17:04
от BOz
Това да не кажа е "стандартен" проблем на няколко марки. Ама те пък като се закачиш на диагностика си казват, че системата не отчита волана за отключен и системата не позволява запалване на колата.
Ама примерно на Приуса са решили кардинално този въпрос - няма въобще електроника за заключване на волана, което много ме озадачи. tooth.gif

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 18 фев 2017 17:50
от e 10
Това с чука ме подсеща за един филм (дали не беше "Армагедон"?), където на международната космическа станция руският космонавт по идентичен начин вкарваше в правия път електрониката w00t.gif , обръщайки се към изумените американски астронавти с думите: "И нашата, и вашата електроника все в Тайван е правена!" :) Та и при съвременните автомобили, независимо от марката, всичко зависи от това на какъв кеф е бил брата китаец когато е събирал електрониката w00t.gif.

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 18 фев 2017 18:45
от slowtraveler
BOz написа:Източник Ама те пък като се закачиш на диагностика си казват, че системата не отчита волана за отключен и системата не позволява запалване на колата.

E да де - горе съм го написал - пише, че има проблем в S/L реле :)

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 18 фев 2017 20:26
от G.Panayotov
Решението радикално, но ефективно.

От край време му викам на пособието чук - диагностика, ако не става взимаш по голяма такава :D .

aa9bf1af990699edc671f5ea3fd1999e17e248510c9b2a1cb8dfe1148e5fc196.jpg

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 19 фев 2017 01:22
от slowtraveler
Адаш, надявам се си се забавлявал :)
А в случая чука съвсем не бе диагностика, а ремонта tooth.gif

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 19 фев 2017 16:02
от BOz
slowtraveler написа:Източник
BOz написа:Източник Ама те пък като се закачиш на диагностика си казват, че системата не отчита волана за отключен и системата не позволява запалване на колата.

E да де - горе съм го написал - пише, че има проблем в S/L реле :)

Значи проблемът може да е по-скоро механичен в релето, а не в самия мотор и неговия краен позиционен сензор. Но ако правиш такъв вид коли, то знаеш системата как е изградена и ще гледаш параметри, които са свързани пряко с конкретна грешка, а не да гледаш грешки и триеш след това, както правят голяма част от сервизите.
За това винаги съм казвал, че коли се диагностицират от хора, които се занимават само с дадената марка (група) и това е. Същото като в онази тема, в която дискутирахме, че сензор отчита грешка, но не е грешка, а "заложен" дизайн, според теб. tooth.gif

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 19 фев 2017 16:33
от slowtraveler
В конкретния случай BOz въпреки, че грешката е 'реле', проблема е крайният позиционен сензор... Релето (възможно е да е Solid-state relay) навярно подава сигнал за преместване/отключване, обаче електрониката не получава информация, че се е отключил волана, въпреки подадения сигнал за отключване (ако релето не работи, не би отключило първоначално волана)... И затова заподозрява релето...
Което е нормална реакция - повечето 'грешки' са само насочващи... Например при 'изгоряла лампа' нормално е да заподозреш освен лампата, още и фасунка, кабели към фасунката и т.н. - всичките тези проблеми биха генерирали същата грешка...
Че е заложено в дизайна - така си е... И в случая - кофти дизайн, щом отказва на 5-6 година.. Затова и темата е на къде отива автомобилостроенето :)

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 19 фев 2017 17:07
от BOz
slowtraveler написа:Източник не би отключило първоначално волана

А защо допускаш, че волана е бил отключен? Може при гасенето просто да не се е заключил, примерно.
Лично с колите, с които имам вземане-даване, то ако проблемът е в крайния сензор на позицията на заключващия механизъм, системата си вдига конкретна грешка, защото си има логика на тестване.
Ама както знаем и двамата, логиката в тия японски автомобили не е от най-силната им страна, колкото и да ги оправдаваш. tooth.gif
Отделно при закачане на диагностика, то има и активиране на заключването в двете посоки. Чува ли се механично заключване и изключване? На реле ли е звука или на мотор? Когато активираш местенето крайните превключватели променят ли показанието си? Ей такива неща са важни. И това го казвам точно, защото тази седмица борих една такава кола, след 3 сервиза, които искали да сменят ЕКУ-то на заключването. А нещата са доста по-елементарни. Ама само с четене не грешки не става, както казах.
А лично аз не споделям мнението за отиване на производството на някъде от един конкретен проблем. Да, проблемите стават специфични и непознати за крайните автомонтьори, които не са запознати с материята, което е основния проблем а не, че техниката е зле. То цели самолети падат заради дефекти, ти само за някаква ключалка на паркинг си се захванал. Техниката никога не е била и никога няма да бъде застрахована срещу умиране, колкото и добре проектирана да бъде. tooth.gif

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 19 фев 2017 17:34
от slowtraveler
Допускам, че волана е бил отключен, защото освен, че физически бе отключен, при почукване без никакъв механичен шум в механизма за заключване, колата запали... Т.е. е била в крайно отключено положение... Ако проблема бе в грешка в релето (т.е. не е успял да започне процедурата по заключване), то двигателя пак би стартирал без проблем, защото сензора пак би давал същия сигнал 'положение-отключено'...
По принцип при нормална работа се чува мотор, но в конкретния случай си бе пълна тишина и мрак :) Беше си отключена...

Проблема бе повече в това, че е луксозна марка, чиито проблем в този модул е бил известен (вече и за нас) :) Има TSB (подобно TSB има и за нелуксозната им марка заради същия проблем), ама не се покрива с безкрайна гаранция...
Решили са проблема с премахване на този модул в последващите години (от 2012г), но все пак не са направили рекол за подмяна на дефектиращите модули на засегнатите модели...

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 20 фев 2017 09:20
от krasengn
А може ли повече инфо за:
1. марката, модела на автомобила
2. клипчето с предложената помощ
3. Тип или вид на ударения излекуван контролен блок
4. силата на удара с чук по контролния блок
5. тип или вид на заялото микропревключвателче в блока.
На всеки може да се случи, а тези неща са много важни за успешното решаване на проблема.

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 20 фев 2017 10:08
от slowtraveler
1-2:
https://www.youtube.com/watch?v=yy077eLJfXk
3. Не мога да кажа - блока се различава от показания на клипчето (прилича повече на блока с алуминиев цвят, вдясно на кадъра с удрянето)... Но принципа бе същия... Предполагам всеки, който се наведе под волана може да различи кое е модула за заключване на волана...
4. умерено (то няма и достатъчно място да замахнеш) - почукване :)
5. доколкото съм гледал - информацията е, че е специално ключе за конкретното място... Но модула няма как да се разглоби лесно - това е системата, предпазваща от крадци, и съответно демонтажа е направен максимално труден... На който се случи и има Нисан (и свързани/производни) има три варианта за действие на пътя - почукване на модула, рязане на някакъв кабел (в това не съм сигурен), и вадене на бушон (ама май в момента, в който вече имаш готовност да запалиш)... При първия вариант се запазва работоспособността на системата, а при втори и трети вариант - изключваш функционалността на заключването на волана, което при тези автомобили не е препоръчително...

На къде отива съвременното автомобилостроене

Публикувано: 20 фев 2017 11:56
от BOz
А това клипче доказва теорията ми, че волана може и да не се е заключил още при гасенето на колата.
slowtraveler написа:Източник при втори и трети вариант - изключваш функционалността на заключването на волана, което при тези автомобили не е препоръчително...

А това ако е вярно, това ще докаже, че системата е толкова малоумно направена, следвайки логиката за диагностика на великия японец. tooth.gif

Накъде отива съвременното автомобилостроене...

Публикувано: 20 мар 2017 23:12
от liav_dolen_(no)pedal
e 10 написа:Източник Това с чука ме подсеща за един филм (дали не беше "Армагедон"?), където на международната космическа станция руският космонавт по идентичен начин вкарваше в правия път електрониката w00t.gif , обръщайки се към изумените американски астронавти с думите: "И нашата, и вашата електроника все в Тайван е правена!" :) Та и при съвременните автомобили, независимо от марката, всичко зависи от това на какъв кеф е бил брата китаец когато е събирал електрониката w00t.gif.

Това е по действителен случай с космонавта Сергей Крикалёв на Discovery.