Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патенти

За хората дет искат да си чешат пръстите на каквато и да е тема

Модератори: Georgimitrovich, zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика

Потребителски аватар
Japanese_fever
Мнения: 9379
Регистриран: 02 мар 2005 05:48
Репутация: 1
Местоположение: Touge, Japan

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот Japanese_fever » 19 яну 2015 20:26

Двигателите на Мазда 3 също са с Аткинсън цикъл. Даже да не са всички двигатели под наименованието Skyactive.
1989 Toyota Camry DX, 2.0L (3S-FE), automatic -> отдавна за скрап
1998 Honda Civic LX, 1.6L (D16Y7), 5 speed -> работна
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си, ги сложат обратно!

Scott
Мнения: 2655
Регистриран: 25 ное 2004 18:44
Репутация: 22
Местоположение: Irvine, UK

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот Scott » 19 яну 2015 20:55

Japanese_fever написа:Двигателите на Мазда 3 също са с Аткинсън цикъл. Даже да не са всички двигатели под наименованието Skyactive.
You don't say tooth.gif

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12567
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 329
Местоположение: Варна

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот slowtraveler » 19 яну 2015 21:18

Japanese_fever написа:Двигателите на Мазда 3 също са с Аткинсън цикъл. Даже да не са всички двигатели под наименованието Skyactive.

Аз да не знам, че съм карал ДВГ с аткинсънов цикъл (моторизацията на 6 и 3 бе еднаква, с изключение на най-малките двигатели) tooth.gif
Skyactive я направиха със степен на сгъстяване 14:1 (еднаква за бензинките и дизелите), и това им позволява да въртят двигателя и по аткинсънов цикъл...
При стандартна компановка на ДВГ (както са и Приуските и маздовите) няма как да го накараш да работи двигателя по Аткинсън цикъл при нормална степен на сгъстяване... Неслучайно и двата двигателя са със степен на сгъстяване около 14:1
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Ивалин
Мнения: 52
Регистриран: 06 дек 2006 11:25
Репутация: 0
Местоположение: Козлодуй

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот Ивалин » 19 яну 2015 21:47

Hursa написа:Щом е толкова лесно да се създаде „неинертен подкритичен процес”, не разбирам защо разработват схеми на реактори с подкритична зона управлявана от протонен ускорител.

rolleyes.gif Не съм казал, че е лесно а че става...реактори с подкритична зона управлявана от протонен или друг ускорител....както и да е.
От както са установили че могат да получат енергия без да си мръднат пръста в продължение на година като само променят концентрация на погълътител на неутрони или въвеждането или извеждането на твърд такъв, докато критичноста на зоната спада. След като спадне до толкова че да стане трудно да се контролира по този начин - презарядка и отначало. Това и практикуват...нищо не вкарваш като енергия и само доиш. Управлението е трудно и обема на съоръженията доста голям, но кефа да го държиш в равновесие.....
От друга страна пък не спира със завъртане на ключа....има още неща които трябва да се свършат, да го охладиш и не става за секунда....с две думи не става за личен транспорт. Трябва нещо да набере 200kW и да спре за минута.
Този "неинертен подкритичен процес" или казано "реактор с подкритична зона управляван от ускорител" мисля, че донякъде може да свърши подобна работа. Спираш въздействието върху зоната....спира реакцията, охлаждаш...прибираш се! Е...не е като ДВГ, но нали това е целта! Пък и в началото на ДВГ са гледали по същия начин. Има си начини и технически решения за всяко едно нещо, но за да се приложи в ежедневието трябва да се направи дуракоустойчиво, особено за нашите географски ширини. Има ги технологиите, но няма култура за да ги експлоатираме, а както каза, липсата на информация и неграмотноста (не визирам никой) още повече усложняват обстановката. :thumbsup: Предлагам да преминем към автомобилите и настоящето.
Akima написа:Водородът напредва - Водороден автомобил на "Хонда" ще се използва и като генератор на ток.

Интересно ми е колко ще "харчи" и колко струва м3 водород?
Изображение

Hursa
Мнения: 817
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 12
Местоположение: Козлодуй

Re: Икономичен автомобил ли е Приус?

Мнениеот Hursa » 19 яну 2015 22:02

Тази тема ми е много любопитна.
BOz написа:Тук леко ще те поправя, защото при двигателя в Тойота (Приус), Аткинсън-а не се реализира само с променено газоразпределение.
Има и механично изместване и на оста на въртене на коляновия вал, която не се пресича с оста на цилиндрите.
Така механично хода на буталото е различно при движението му в двете посоки.

За изместването на оста на цилиндъра спрямо оста на коляновия вал - чел съм много отдавна и навярно не съм разбрал много. До колкото помня ефектите от това изместване – основния е, че при работния ход се намалява ъгъла на отклонение на биалата, което намалява страничният натиск на буталото върху стената на буталото при работния такт. В резултат триенето и неравномерния износ на цилиндровите стени се намалява (тъй като при работният ход този ефект е чувствително по голям, поради налягането на отработените газове). Това само по себе си дава икономии. Така също, когато налягането на отработените газове е близо до максималното, рамото на което се прилага „силата” е малко по голямо при цилиндър с изместена ос, а това дава по голям момент при такъв двигател. Освен това хода на буталото е малко по голям спрямо аналогичен двигател с неизместен център (но хода е по голям само с до около 1/4 процента). И както казва Боз – времето на работния такт нараства(както и такта на пълнене, а времето на другите два намалява) – тъй като при хода на буталото надолу (от гмт към дмт), коляновия вал описва по голям ъгъл (до 184 градуса при къса биала и изместване на оста на цилиндъра на 1/5 от радиуса на коляното на вала – това май е макс допустимото изместване). Друг положителен ефект било и по ниската скорост на буталото около гмт, което дава повече време горивото да изгори близо до началото на работния ход, т.е. да се използва енергията по пълно. Но нищо от това не прави двигателя „аткинсонов”.
И подобно изместване оста на цилиндрите мисля, че не се среща рядко. Има го както за автомобилни двигатели, така и за двигатели на товарни и селскостопански машини.
Има си и много минуси такова изместване – по високи като средно ускорения за биалата – в резултат на това по големи и неравномерни натоварвания за лагерите на коляновия вал, по високи вибрации, по изразена неравномерност при работа на двигателя.
Анимацията която е дадена за илюстрация, мисля че не е на „аткинсонов” двигател. При аткинсоновия хода на буталото при работния такт, както и при такта на изпускане е по-голям, по сравнение с хода при другите два такта. На анимацията ходовете са еднакви, различна е скоростта.
Auris Е15 Hybrid

Hursa
Мнения: 817
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 12
Местоположение: Козлодуй

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот Hursa » 19 яну 2015 22:28

Ивалин написа: rolleyes.gif Не съм казал, че е лесно а че става...реактори с подкритична зона управлявана от протонен или друг ускорител....както и да е.
От както са установили че могат да получат енергия без да си мръднат пръста в продължение на година като само променят концентрация на погълътител на неутрони или въвеждането или извеждането на твърд такъв, докато критичноста на зоната спада. След като спадне до толкова че да стане трудно да се контролира по този начин - презарядка и отначало. Това и практикуват...нищо не вкарваш като енергия и само доиш. Управлението е трудно и обема на съоръженията доста голям, но кефа да го държиш в равновесие.....

Под „лесно” имах в предвид, че информацията дадена на сайта е съмнителна. Твърде идеалистично звучи. Такава голяма „крачка” и толкова малко теоретична информация. Но надявам се да греша. Просто прекалено оптимистично. И то на торий.
А презарядката не е задължителна. И така на корабните реактори презарядката (ако може да се нарече така) е през 25-30 години. Има доста компактни реактори и сега. А и защо е необходимо да го спираш? Нека си работи на някаква оптимална мощност. Слизаш, включваш го към системата. А и аз не съм „за” реактори в автомобилите ни, дори и подкритични. smile.gif
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
Rudy
Мнения: 1341
Регистриран: 14 юни 2009 17:35
Репутация: 4
Местоположение: София

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот Rudy » 23 яну 2015 12:20

Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12567
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 329
Местоположение: Варна

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот slowtraveler » 23 яну 2015 13:08

Да, добре е обяснено Rudy....
Практически за да работи при същите условия (същото налягане на сгъстената горивна смес при ГМТ) двигателя по аткинсъновия цилък трябва да има доста по-голяма степен на сгъстяване (~14:1), за да може при 'изтървана' част от компресионния цикъл, условията да са еднотипни с тези на нормален двигател с нормална степен на сгъстяване....
А разликата при Skyactive двигателите е, че ако види зор, може да отпуши целия потенциал на обема (а не както е например сега - от 1.8 литровата мощност е еквивалентна на 1.5л двигател).. Но там се среща друг проблем - ако започне компресия в ДМТ, то налягането на сместа ще е прекалено голямо и ще настъпи детонация далеч преди ГМТ... И там е 'хватката' - при Skyactive двигателите са с директно впръскване - няма опасност да настъпи детонация, защото се сгъстява само въздух. А в подходящия момент около ГМТ се впръсква малко гориво за да започне горене, но без детонация. След това се добавя още, и така изгаря плавно без детонация пълния обем...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Ивалин
Мнения: 52
Регистриран: 06 дек 2006 11:25
Репутация: 0
Местоположение: Козлодуй

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот Ивалин » 23 яну 2015 15:02

Здравейте.
Аткинсовия цикъл е заложен от TOYOTA още 97г. имали са проблеми и още ги имат, затова използват двигателите за хибриди. Мазда са намерили решение, но няма да се минат без запалителни свещи. Чудно ми е как се справят със згъстяването турбинираните бензинови двигатели. Ще кажете "Да но съотношението на обемите при компресия е (примерно)10:1 а при skyaktive е 14:1" Да така е само че турбото вкарва горивовъздушна смес като за по-голям обем атмосферен двигател и така относителното съотношение на обемите става и по-голямо? Не че нещо а просто се замислих по въпроса....ей така. :whistle:
Другият интересен момент е загубата на енергия и натоварванията при такава компресия...равносилни на дизеловият еквивалент. То дизела е с по-голяма енергийна плътност. И не че не става за хибриди ама му е по-трудно паленето (говоря за усилия на старера). От друга страна Toyota могат да приложат dual VVT-i за да променят работният обем при дизела (в малки граници).
Интересно ми е коя ще е следващата автомобилна компания с някакво интересно решение в тази насока (а най-ще ми е интересно ако е не японска, и без тея "изключвания на цилиндри", всеки път един колега фен на съответната марка като ми спомене това си припомням работа на двигател на култовия верижен трактор Ц100 на ленинградския завод! tooth.gif ).
Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12567
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 329
Местоположение: Варна

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот slowtraveler » 23 яну 2015 15:15

Турбинираните мотори по принцип са с по-ниска степен на компресия... По-надутите започват да искат по-високооктанов бензин, защото иначе би започнала детонация.
Скайактив си има свещи - то запалването си е стандартно. Пълненето директно в цилиндъра и то по 'дизелов' почин е разликата...
А относно паленето - явно не си осмислил точно Аткинсъновия цикъл....
Ако например стандартен двигател 1.5 има компресия (не степен на сгъстяване, а налягане в ГМТ) 9 атмосфери, то аткинсъновия 1.8 със степен на сгъстяване 14:1 също ще има някъде около 9 атмосфери компресия (налягане в ГМТ). Защото вместо да сгъсти пълния обем, той ще пропусне една част от цикъла сгъстяване заради отворения клапан, и ще сгъсти само останалата част...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Japanese_fever
Мнения: 9379
Регистриран: 02 мар 2005 05:48
Репутация: 1
Местоположение: Touge, Japan

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот Japanese_fever » 23 яну 2015 23:10

Не съм сигурен, но мисля че при директно впръскване, въпреки високата компресия може да се кара и с нискооктанов бензин. Това го разбрах скоро, но не съм сигурен на 100%. Разбрах от двигателя на една Хюндай Елантра ГТ или модел i30, която приятел си купи скоро. Компресията е 11,5:1 с директно впръскване (няма турбо) - 2.0L (173 коня), но в книжката не пише (нито са му казали в дилъра) да кара с най-високо октановия бензин. Кара си с нормален бензин и няма пробелми. Според мен това се дължи на директното впръскване.
1989 Toyota Camry DX, 2.0L (3S-FE), automatic -> отдавна за скрап
1998 Honda Civic LX, 1.6L (D16Y7), 5 speed -> работна
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си, ги сложат обратно!

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12567
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 329
Местоположение: Варна

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот slowtraveler » 24 яну 2015 08:07

Джап, нали точно това съм писал по-горе за Skyactive - при степен на компресия 14:1 и нормалния компресионен цикъл налягането в горивната камера става 'непоносимо' за стандартно пълнене и стандартен бензин.
Затова и използват директно порционно пълнене. Или пък същата степен на компресия се ползва при цикъла на Аткинсън, защото реалната степен на компресия (намаляването на обема от затварянето на всмукателния клапан до ГМТ) при този цикъл си е съвсем като на стандартен двигател - сигурно е някъде около 10:1.
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Japanese_fever
Мнения: 9379
Регистриран: 02 мар 2005 05:48
Репутация: 1
Местоположение: Touge, Japan

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот Japanese_fever » 24 яну 2015 10:07

O.K. Ясно.
Аз не съм запознат много с Аткисъновия цикъл. Четох веднъж, но така и не ми стана ясно.

Иначе, според мен бъдещето е на ел. автомобилите, а не на хибридите. Хибридите бе;е малко чесане на краста и отбиване на номера. Ел. автомобили е истината!
1989 Toyota Camry DX, 2.0L (3S-FE), automatic -> отдавна за скрап
1998 Honda Civic LX, 1.6L (D16Y7), 5 speed -> работна
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си, ги сложат обратно!

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12567
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 329
Местоположение: Варна

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот slowtraveler » 24 яну 2015 11:27

Japanese_fever написа:...Аз не съм запознат много с Аткисъновия цикъл. Четох веднъж, но така и не ми стана ясно....

В линка, който е пратил Руди има много добри анимацийки...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Ивалин
Мнения: 52
Регистриран: 06 дек 2006 11:25
Репутация: 0
Местоположение: Козлодуй

Re: Хибридно и алтернативно задвижване - технологии и патент

Мнениеот Ивалин » 24 яну 2015 11:29

Japanese_fever написа:O.K. Ясно.
Аз не съм запознат много с Аткисъновия цикъл. Четох веднъж, но така и не ми стана ясно.

Иначе, според мен бъдещето е на ел. автомобилите, а не на хибридите. Хибридите бе;е малко чесане на краста и отбиване на номера. Ел. автомобили е истината!

Бъдещето е на електричките.....Toyota още края на 90г. с Приус прескочиха поне два етапа на хибридните технологии с техните "хибриди" като просто използват ДВГ за източник на електричество (За да се движи от двигателя трябва да прави ток, който ток отива пак за задвижване). Основно задвижването при Synergy Drive е електрическо. Както бях прочел някъде "Хибридите на TOYOTA могат без ДВГ, но не могат без акумулатори."
Изображение


Върни се в “Off Topic”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 4 госта