Интересни технически решения

За хората дет искат да си чешат пръстите на каквато и да е тема

Модератори: Georgimitrovich, zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12679
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Интересни технически решения

Мнениеот slowtraveler » 21 юли 2016 17:04

Досега съм имал за щастие само веднъж възможността да усетя абсолютно същото усещане от бързата реакция на автомобила, която може би е спестила някоя друга ламарина (или поне нерви дали ще спра или не)....
Случая бе такъв - идвам от центъра и при малко оставащо 'зелено' на светофара на Експрес-банк и скорост около 50км/ч, намалявам и без това малката дистанция с предния (т.е. започвам да го настигам), за да можем повече коли да преминем през светофара...
В този момент отсрещен автомобил навлиза в нашата лента и я заема половината. Предходния автомобил набива рязко спирачки.... Колата ми бе почнала да спира преди още да успея да си махна крака от газта...
А докосването на твърдия педал на спирачката само добави още малкоспирачно усилие - дори не успях да се уплаша - колата бе намалила толкова успешно, че почти не се промени дистанцията с предходния автомобил...
Общо взето - доволен съм от системата...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1714
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 188
Местоположение: София

Интересни технически решения

Мнениеот BOz » 22 юли 2016 00:03

Никога не съм бил фен на ГМ кутиите, ама това заслужава внимание по принцип.
С голям интерес очаквам отговора от ЗФ. :D
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12679
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Интересни технически решения

Мнениеот slowtraveler » 22 юли 2016 08:14

Ами според мен това е отговора на ГМ към ЗФ кутиите :)
Защото ако погледнеш параметрите - това реално е принципа на ЗФ кутията, с добавена още една планетарна предавка със съединител, като навярно са ползвали по-малки зъбни колела, за да могат да съберат още една зъбчатка.. Навярно уникалното е събирането на съединителите на едно място, ама няма как да го видим...
Предавателни числа 10 скоростна GM 4.7 - 0.64
Предавателни числа 8 скоростна ZF (когато е нужно такова съотношение) 5 - 0.64, иначе стандартно 4.7 - 0.66 т.е. при нужда превъзхожда GM, но практиката показва, че и по-малкия обхват е ОК (при мен е по-малкия обхват)
Предавателни числа 9 скоростна ZF 4.7 - 0.48

За съжаление GM не дават реални параметри като тегло и т.н, като само потвърждават, че са не са увеличили тегло и габарити... А ZF доколкото си спомням се хвалеха, че са намалили и тегло и габарити, като я правят съвместима и с хибридно задвижване (вместо или до торк конвертора има място за мотор-генератор)..

Освен това ЗФ правеха изказвания, че смятат, че сегашните 8-9 скоростни кутии са оптимума за брой предавки, като по-нататъшното увеличаване на броя не води до 'печалба'.
Ще видим :D
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1714
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 188
Местоположение: София

Интересни технически решения

Мнениеот BOz » 22 юли 2016 10:52

А бе, че е отговор към ЗФ донякъде е така.
Ама обърна ли внимание за времето на превключване? Това е важно в случая и свързано с тази тема.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12679
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Интересни технически решения

Мнениеот slowtraveler » 22 юли 2016 13:07

Скоростта на превключване също я спрягаха и ZF (става въпрос за милисекунди)...
Причината е много проста (а и принципа на двете кутии доколкото виждам е един и същ) - за превключване от една предавка към друга обикновено е нужно 'заключването' или 'отпускането само на един съединител или спирачка, като няма механично превключване на зъбчатки и т.н.. В кутията - ЗФ има 3 съединителя и две спирачки, като избора на предавките става чрез различна комбинация отворени/заключени от тези пет фрикциона (ABCDE)...
Като за прескачането на предавки обикновено е нужно също така едно действие - например (съвсем хипотетично - не гледам в момента схемата) може кутията да скочи от 8 на 3 само с отпускането или 'заключването' на един съединител или спирачка... Като не е нужно преминаването секвеционално през междинните предавки...

Имаше някъде много нагледна анимацийка или видео как става превключването на ZF ...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Akima
Мнения: 5648
Регистриран: 09 юни 2009 17:28
Репутация: 364
Местоположение: Варна

Интересни технически решения

Мнениеот Akima » 22 юли 2016 13:45

Интересни постове относно кутиите - благодаря. :thumbsup:

Забелязвате ли тенденцията в увеличаването на броя на предавките при автоматичните кутии?
Все си мисля, че до 7-8 трябва да са достатъчни - започва да мирише на маркетингов трик и планирано остаряване. :whistle:
Тържеството на разума се състои в това да живееш в мир с тези,които нямат разум.
Изображение
Непрочетените книги умеят да си отмъщават.
Особено добре това се отдава на "Наказателен кодекс" и "Ръководство за употреба на верижен трион".

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12679
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Интересни технически решения

Мнениеот slowtraveler » 22 юли 2016 14:13

На мен осем предавки са ми напълно удобни....
В града често оборотомера мърда до 1300об/мин, като редува предавките до седма.... Осма включва на булевардите (от около 70км/ч)...
За какво са ми повече предавки?
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1714
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 188
Местоположение: София

Интересни технически решения

Мнениеот BOz » 22 юли 2016 17:27

slowtraveler написа:Източник Скоростта на превключване също я спрягаха и ZF (става въпрос за милисекунди)...
Причината е много проста (а и принципа на двете кутии доколкото виждам е един и същ) - за превключване от една предавка към друга обикновено е нужно 'заключването' или 'отпускането само на един съединител или спирачка, като няма механично превключване на зъбчатки и т.н.. В кутията - ЗФ има 3 съединителя и две спирачки, като избора на предавките става чрез различна комбинация отворени/заключени от тези пет фрикциона (ABCDE)...
Като за прескачането на предавки обикновено е нужно също така едно действие - например (съвсем хипотетично - не гледам в момента схемата) може кутията да скочи от 8 на 3 само с отпускането или 'заключването' на един съединител или спирачка... Като не е нужно преминаването секвеционално през междинните предавки...

Имаше някъде много нагледна анимацийка или видео как става превключването на ZF ...

Това е така. То повечето кутии, дори и моята заблудена японска Айсин превключва в последователен режим само с два фрикциона. Но това не пречи да се случва за вечни времена.
Само за протокола и времето, че явно не си запознат:
1. ЗФ - по стандарт се води, че превключва между две предавки за 200мс. БМВ в техния спортен пакет ЕКУ-то е сведено до превключване до 150мс, като това е минималното време на превключване за тази кутия, в нейните разновидности и имплементации.
2. ПДК - води се, че превключва за 100мс.

Ако от тези 100мс извадим ~30%, то излиза, че новият автомат на ГМ трябва да превключва за около 70мс, което както и да го гледам си е двойно по-бързо от сегашния ЗФ.

Ама в такива маркетингови материали то не пречи да се изхитрят. Защото както се забелязва са дадени времена само на 1-2, 2-3 и 3-4 превключването. При това превключване с хидравлична кутия може да си позволиш по-голяма игра с времето на приплъзване на торк конвертора с цел запазване на фрикционните елементи на кутията. Дефакто да ги управляваш по-агресивно, но пък да приплъзва в торк-а. Само, че това няма да го съобщят в маркетинговия материал. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12679
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Интересни технически решения

Мнениеот slowtraveler » 22 юли 2016 17:35

Така си е.... Играта със самото превключване е голяма... ЗФ се самоадаптира, и когато не е адаптирана 'рита' сериозно... Добре е, че адаптацията става бързо - ускоряваш бавно и плавно за да изреди предавките, след което намаляваш обратно.... За да си намери точките на зацепване... При ZF играе и с още един 'заключващ' торка съединител...
Досега веднъж ми направи номер като я бях взел от ъпдейт на софтуера... Нещо се бъгна софтуера, и кутията 'риташе' юнашката... Включваш предавки и при натисната спирачка усещаш удар....
При рестарта всичко си дойде на мястото си..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Akima
Мнения: 5648
Регистриран: 09 юни 2009 17:28
Репутация: 364
Местоположение: Варна

Интересни технически решения

Мнениеот Akima » 26 юли 2016 16:41

Тържеството на разума се състои в това да живееш в мир с тези,които нямат разум.
Изображение
Непрочетените книги умеят да си отмъщават.
Особено добре това се отдава на "Наказателен кодекс" и "Ръководство за употреба на верижен трион".

Потребителски аватар
skydiver
Мнения: 282
Регистриран: 05 май 2015 23:55
Репутация: 28
Местоположение: София

Интересни технически решения

Мнениеот skydiver » 15 авг 2016 18:59

Toyota RAV4.2 1AZ-FE SOL edition
Nissan Primera GT х3

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12679
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Интересни технически решения

Мнениеот slowtraveler » 15 авг 2016 19:44

Интересно как са го направили... Ако не се лъжа, на времето разработките бяха с подвижен блок - блока се местеше спрямо коляновия вал...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
skydiver
Мнения: 282
Регистриран: 05 май 2015 23:55
Репутация: 28
Местоположение: София

Интересни технически решения

Мнениеот skydiver » 16 авг 2016 01:34

И на мен ми е много интересно как е постигнато ... :thumbsup:
Ще чакам с интерес повече информация.
Toyota RAV4.2 1AZ-FE SOL edition
Nissan Primera GT х3

Scott
Мнения: 2659
Регистриран: 25 ное 2004 18:44
Репутация: 23
Местоположение: Bristol, UK

Интересни технически решения

Мнениеот Scott » 16 авг 2016 07:12

slowtraveler написа:...на времето разработките бяха с подвижен блок - блока се местеше спрямо коляновия вал...
При тази коляновия вал се мести спрямо блока tongue.gif
Изображение
На когото му е интересно да прочете патент US2013/03272302 или тази статия.

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12679
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Интересни технически решения

Мнениеот slowtraveler » 16 авг 2016 08:18

Scott написа:Източник При тази коляновия вал се мести спрямо блока

Хахаха... Даа - добър пример :thumbsup:
Почти се мести коляновия вал спрямо блока - възела на биелният лагер се върти спрямо биелата... :whistle:
За мен изглежда малко страшничко това решение - помислете какво натоварване поема буталният болт, биелата и биелният лагер, въпреки обявения минимален вибрострес...
А в това решение имаме грубо казано още 3 бутални болта, и доста друго Джилязо накачено около коляновия вал по мотовилковия механизъм.... ohmy.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008


Върни се в “Off Topic”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 9 госта