[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

За хората дет искат да си чешат пръстите на каквато и да е тема

Модератори: zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика, Georgimitrovich

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12331
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 306
Местоположение: Варна

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот slowtraveler » 30 юни 2016 21:56

E, то си пише, че при АСС работят част от консуматорите, докато при ОН могат да се включат всичките... Подведе ме BoZ със зелената лампа, която по мой спомен работеше само при работеща хибридна система, а не при режимите, при които не се зарежда акумулаторчето...
Да, гледам в инструкцията - или подаваш ток, или вдигаш предните колела на колата...
При джипката има процедура за изключване от скорост ако няма ток - има специална скрита ръчка - отваряш скрито капаче в подлакътника, хващаш един колан, натискаш с нещо остро блокиращия чоп и издърпваш една ръчка с колана, при което автомобила ще бъде изключен от скорост..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 815
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 6
Местоположение: Козлодуй

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот Hursa » 30 юни 2016 22:45

Да, може да се се включи всичко което е на 12 В (предполагам), но ако нещо не се ползва, не се включи - надявам се, не харчи rolleyes.gif Като е включена хибридната система диода не свети (мисля, утре ще видя :)
Да, когато не може да се включи автомобила, но защо тази грешка дава забрана за включване - това не мога да разбера. Подаването на ток не помага, грешката си оставаше и блокираше запуска
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1622
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 166
Местоположение: София

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот BOz » 01 юли 2016 00:11

Когато хибридната система работи, нищо не свети на бутона. Така, че не мисля, че съм подвел някой.
И така са хибридите при слаб акумулатор. При всякакви такива аномалии, първо се проверява той и какъв заряд има.
Иначе няма как колата да се задвижи в авариен режим при повреда на заключващия механизъм на скоростната кутия, защото я заключва механично.
Но пък това е единствения елемент от задвижването, който се управлява и от 12в акумулатор. Дори при повреда в голямата батерия или инвертора, то той може да се изключи точно с тази цел - придвижване на колата при повреда.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Hursa
Мнения: 815
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 6
Местоположение: Козлодуй

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот Hursa » 01 юли 2016 22:33

До колкото разбирам блокиращото устройство трябва да заема едно от две крайни положения – или е блокирало трансмисията и е фиксирано в това положение. Или е „освободило” трансмисията и също е фиксирано в това положение, за да не се задейства при движение.
Но от самото описание на екрана е дадено, че блокиращото устройство може да е отказало и в „неблокиращото” положение – затова пише да се паркира на равно и не позволява да се изключи, докато не се „дръпне” ръчната. Но може би може да откаже и в междинно положение и затова не позволява, според мен запуск на системата, когато загуби информация в какво положение е, за да не блокира колелата в движение. Не ми е ясно, защо не може да установи в какво положение е. Или просто да позволи запуск на системата и тогава използвайки 12 волта от инвертора, а не от падналия акумулатор да го приведе в едно от крайните положения или поне да се „опита”, в случай, че е грешка както в случая, а не действителен отказ. След изтриване на грешката, явно установява в какво положение е.
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12331
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 306
Местоположение: Варна

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот slowtraveler » 02 юли 2016 11:11

Вероято някой крив японски инженер е сметнал, че инициализация трябва да се прави само веднъж след пускане на напрежение...
Затова при изключване на акумулатора си прави инициализация... А като спадне акумулатора прави опит да премести актуатора, но сработва защитата на системата по ниско напрежение и спира процедурата в неизвестно състояние...
И ако след това се откачи акумулатора и се закачи отново с достатъчно ток в него, навярно прави инициализация 'пълно паркиране' - т.е. принудително премества актуатора в посока паркиране до крайно положение и си запомня вече в какво положение е...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 815
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 6
Местоположение: Козлодуй

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот Hursa » 02 юли 2016 17:50

Да, може би е това. Когато се опитах да изключа, тогава се появи грешката. Може би при изключване, прави опит да премести блокиращото устройство в положение „парк” (за да е "сигурна" системата, че автомобила е "надеждно паркиран" smile.gif ). ( И поради пониженото напрежение, се задейства защита и не може да се изпълни процедурата. (То си е в положение „парк”, но подава сигнал за преместване, който вероятно се занулява от краен или от скок на тока поради достигане на механичен упор в положение „парк”.) От там нататък, не знам. Когато му подадохме ток на клемите под капака, не стартира. Или вече записаната грешка не позволява или пада от падналия акумулатор не позволява да се мине процедурата – ако и при старт минава през тази процедура, но може и да не се изпълнява при старт. След като изключихме акумулатора и включихме другия – вероятно тогава вече се изпълнява тази процедура, при първоначалното включване, както казвате. Но тогава, означава, че простото откачане на акумулатора, за изчистване на грешката и включването отново на „падналия” акумулатор няма да помогне (а аз си мислех, че е достатъчно), дори ако напрежението му е достатъчно за стартиране на системата. Процедурата с „парк” устройството отново ще даде същата грешка. smile.gif Жалко, че не го „тествах” тогава, а ми се искаше. smile.gif
А някой знае ли, намирал ли е, какво е устройството, на този блокиращ механизъм? Привода му, не знам дали актуатор. Може да е и да са два електромагнита, много бързо се задейства, като че ли ударно. Но по вероятно е да е все пак актуатор със сачмено винтова предавка и самоблокиране в двете крайни положения.
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1622
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 166
Местоположение: София

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот BOz » 02 юли 2016 18:35

Нещата не са толкова прости, колкото си ги представяте.
Реално самия заключващ механизъм не е един прост он/офф хардуерен заключващ механизъм, а доста по-сложно устройство.
За целта прилагам блокова схема на задействането и физическия му принцип:

Изображение

Целия комуникационен поток в управлението му представлява това нещо:

Изображение

Та в целия комуникационен поток като стане проблем, то изникват всякакви такива аномалии, както е станало в случая.
За това казах по-рано, че ако излезе някаква аномалия в хибрида, първото нещо, което трябва да се провери, е акумулатора, защото ако заряда му е прекалено слаб, то се случват аномалии от всякакъв такъв вид. Просто ме мързеше да обясня с малко повече детайли защо. Ама понеже темата тръгна в малко грешна посока, то реших да придам допълнителни пояснения. :D

Поздрави.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Hursa
Мнения: 815
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 6
Местоположение: Козлодуй

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот Hursa » 02 юли 2016 19:44

Благодаря! Такова устройство за съжаление не съм срещал. (Малко принципа ми изглежда като "контрата" на старите велосипеди - не си спомням как се казва механизма smile.gif или фрайлауф съединителя на трабанта - само че без ролките) По подробна скица има ли? И къде се намира самото устройство? На вала към диференциала?
Как се задейства, май също не ми е ясно - радиално се въздейства на "Internal gear"?
Просто се блокира въртенето на ексцентрика, мисля smile.gif
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12331
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 306
Местоположение: Варна

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот slowtraveler » 03 юли 2016 00:17

Точно това имах предвид - като му падне акумулатора и губи състоянието на rotation angle sensor, и не знае в какво състояние е...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1622
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 166
Местоположение: София

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот BOz » 04 юли 2016 17:14

Hursa написа:Благодаря! Такова устройство за съжаление не съм срещал. (Малко принципа ми изглежда като "контрата" на старите велосипеди - не си спомням как се казва механизма smile.gif или фрайлауф съединителя на трабанта - само че без ролките) По подробна скица има ли? И къде се намира самото устройство? На вала към диференциала?
Как се задейства, май също не ми е ясно - радиално се въздейства на "Internal gear"?
Просто се блокира въртенето на ексцентрика, мисля smile.gif

Целта на ексцентрика не е блокиране, а умножение на въртящия момент.
Когато се завърти ел. мотора от ЕКУ-то на кутията, понеже двата центъра не са съосни, то едното зъбно колело (internal gear) се притиска към другото зъбно колело (external gear). И понеже едното колело е с по-малко зъби от другото (61 към 60), то се получава умножение на въртящия момент със 61:1. Това умножение на въртящия момент е много важно, защото когато паркираш колата под наклон, то върху застопоряващия палец може да бъде оказана много голяма сила. Та с относително малък ел. двигател, то да може да го измъкнеш от заключената му позиция и да потеглиш.
Към 8-те отвора на "external gear" е закачен вече другия вал, който завърта блокиращия палец в позиция паркинг-свободна. Въпросния палец блокира директно планетарната предавка механично. Демек заключваш изхода на MG2.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Hursa
Мнения: 815
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 6
Местоположение: Козлодуй

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот Hursa » 04 юли 2016 19:18

Благодаря! Разбрах го в събота, то си пише – циклоиден редуктор, но не бях го срещал. Значи е дадено опростено (на картинката) – не 10 към 9, а 61 към 60 „зъба”? (Само формулата мисля, че е (61-60)/60 (по скоро е реципрочно, ако вала към ексцентрика е "водещия").) Не се ли блокира вала, който се върти от ексцентрика (или направо ексцентрика)? А „изхода на MG2” да е „Output Shaft”, който се блокира от умножения по 60 (през редуктора) блокиращ момент създаден от „застопоряващия палец”. Какво представлява самия застопоряващия палец, намирал ли си „картинка”? И как се задвижва? (май все пак е актуатор)
Блоковата схема си е голяма, но може би е за да бъдат реализирани съпътстващите функции – да не позволява задействане на блокировката при случайно натискане на бутона по време на движение и автоматично включване в „положение парк” при изключване на хибридната система. И може би различни вариации, като да не се задейства при аварийно изключване на хибридната система по време на движение и да не се задейства, ако автомобила се движи а колелата са блокирани от спирачките или буксува на "място". А при паркирал автомобил да участват само най-простите функции, като в споменатия случай? (не споря, само си изяснявам, любопитно ми е smile.gif )
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1622
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 166
Местоположение: София

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот BOz » 05 юли 2016 12:51

Или аз не знам как да го обясня, или ти не го разбираш. Не знам кое е. :)
Застопоряващия палец е като на всяка автоматична кутия. Един "чоп", който влиза в назъбен венец.
Та въпросния чоп има две крайни позиции - застопорен-отключен към планетарната предавка. Върху нея се намират прорезите, в които чопа заклинва.
На този клип може да видиш точно къде заклинва. Точно на това нещо, което го поставя на масичката, виж до наклонените зъби има едни прорези. Та въпросния палец заклинва в тях и не позволява на предавката да се върти.
Въпросния чоп има две крайни позиции. Представи си го като на кълвач. Или заковава клюна в прорезите, или го вдига от там.
Мотора за задействането му, показан горе на скицата, няма отношение по самото задържане на колата, а отговаря само за преместването на чопа в двете крайни позиции.
Не е от Приус конкретно, но нещо такова представлява:
Изображение
Та това нещо, което се държи в ръката се задвижва от мотора. Но мотора след като го премести в крайна позиция, вече не отговаря за самото му задържане на място. Демек чопа няма как да премести вала, въртящ се от моторчето, за да се повдигне. Нещо като самозаключващите диференциали - ако въртиш едната страна на диф-а се въртят зъбните колела, ама ако се пробваш да завъртиш от другата страна, то системата заклинва.
Не знам как по друг начин да го обясня.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Hursa
Мнения: 815
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 6
Местоположение: Козлодуй

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот Hursa » 05 юли 2016 18:25

BOz написа:Или аз не знам как да го обясня, или ти не го разбираш. Не знам кое е. :)

По зле е – „слушам” себе си, вместо да прочета написаното. smile.gif
Оказва се по-елементарно, отколкото си го мислех първоначално. Ако се изключи редуктора, за такъв не съм и помислял. Особено такъв, съвсем се обърках с него и реших, че е нещо значително по-сложно (целия механизъм).
Но сега, надявам се, го разбрах, благодаря! smile.gif
(Реших, че редуктора е между заключващия механизъм и трансмисията, доста глупаво, още един редуктор, макар и свободно въртящ се по време на движение.)
Последна промяна от Akima на 05 юли 2016 22:05, променено общо 1 път.
Причина: Сравнителна степен с "-".
Auris Е15 Hybrid

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1622
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 166
Местоположение: София

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот BOz » 06 юли 2016 09:50

Между другото в сервизното ръководство е описано, че след разкачване на акумулатора и неговото закачане обратно, ел. мотора задължително прави калибрация на състоянието си, за да "намери" състоянието на палеца в каква позиция е. Първо завърта мотора в позиция заключване и след това в позиция отключване. И така запаметява в ЕКУ-то на кутията състоянието на заключващия механизъм.
Тук в моята глава излезе въпрос кога прави запаметяване на отключената позиция. Предполагам не веднага, а при първото задействане за отключване. Че ако прави отключващата калибрация веднага след поставянето на акумулатора, то колата може да си потегли, ако си я спрял някъде из хълмовете на Сан Франциско да речем. :D

п.п.
Достъпен за обяснение (според мен) принцип на редуктора е да си свиеш палеца и показалеца и да направиш една окръжност с тях (internal gear). След това в кръга поставяш нещо кръгло с малко по-малък диаметър (external gear). Да кажем луминесцентна лампа/тръба (баси и предложението :D ). С другата ръка притискаш лампата по окръжността, която си направил с пръстите и така един оборот. Ще видиш, че самата луминесцентна лампа се завърта около оста си с дадено отношение, спрямо единия оборот, с който си я обиколил (притиснал) по окръжността, описана пръстите ти. Така я въртиш толкова пъти, че да направи един оборот и смяташ съотношението на предавката, която си направил. И накрая си представяш, че върху лампата си закачил изходящия вал за към заключващия палец, а притискането на лампата, за да обикаля окръжността, описана с пръстите ти (предполагам другата ръка), е ел. мотора. tongue.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Hursa
Мнения: 815
Регистриран: 10 окт 2011 21:22
Репутация: 6
Местоположение: Козлодуй

[Отделена] Правилна експлоатация на AСК или какво се обърка с човечеството...

Мнениеот Hursa » 06 юли 2016 20:23

При разкачането и включването на заредения акумулатор, системата стартира, както нормално – светна, че е в положение „парк”. Мисля, че и през цялото време, е била в „парк” – паркоместата са леко наклонени и ако се беше се освободила автомобила ще се „изтъркаля”. Но не мога да го твърдя със сигурност, защото бях „дръпнал” ръчната, за да мога да го изключа, когато се появи „грешката”. При включването на заредения акумулатор може и да е минало през този цикъл – освобождаване и след това задействане, но не съм забелязал „излизане” от положение парк или „разклащане” на автомобила, когато така да се каже се „опре” на задействаната ръчна спирачка. Но може и да не съм забелязал, не съм следял:). След като стартира системата отново разкачихме акумулатора на другия автомобил и включихме „моя”, също не съм забелязал нищо.
(За циклоидния редуктор си го „раздъвках” още в събота, като разбрах (прочетох), че е редуктор. Дори разгледах методиките за изчисляване, плюсовете и минусите му, различните му варианти и историята му. smile.gif )
Auris Е15 Hybrid


Върни се в “Off Topic”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 5 госта