MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Мнение от ufer » 24 Сеп 2013 07:54

Колеги, в последно време падат оборотите при силно загрял двигател на MR2 AW11 - това е модел МК 1а (05.1986), 116 к. с., blue top, с катализатор. Двигателят е старият 4age и го има в много стари модели (Корола и др.). Падат до 500-600 об., но колата не гасне. Първоначално имах усещането, че педалът на спирачката леко се втвърдява и проверих една голяма част от вакуумните маркучи, но не открих нищо. В събота ще пробвам с подмяна на някои маркучета, че ако е малка дупката, трудно се открива. Интересното е, че при студен и дори добре загрял мотор не го прави. Ще направя и чека със светлинните интервали, да видим дали ще покаже нещо. Допускам, че може да е виновна както електрониката, така и вакуумът - евентуално клапан или мембрана на сервото на спирачката, но те са отпред, а моторът - отзад, т. е. няма голямо загряване. Ако падането на оборотите е причинено от електронен елемент, например температурният датчик за антифриза, съответно и вакуумът отслабва, а това може да втвърди спирачките, така че може и тръбичките да са наред. Малко се колебая, защото и двете причини са възможни, а откриването им може да е елементарно, но е голяма играчка - особено вакуумните маркучета. Ако някой се е сблъсквал с подобен проблем, може да ми облекчи търсенето. drunk.gif

Аватар
max-2
Мнения: 1777
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 16 пъти
Получена  благодарност: 41 пъти

Re: MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Мнение от max-2 » 24 Сеп 2013 08:56

Ако има проблем с вакуумните маркучета ще смуче въздух и ще вдига оборотите, а няма да ги сваля. На моя 4афе също падат до 600, но само лятото в голяма жега и предполагам е от високата температура на входящия въздух. Иначе стрелката на охл. течност си е на обичайното място. Може и да свалят оборотите така заради малко по-висока температура на двг. , примерно 5 градуса, които не можеш да ги видиш на стрелката на уреда. Аз не бих пипал, но ако много ти се занимава провери датчика който дава информация на ЕКУ-то за температура на двигателя дали е в норма.
Carina E 4AFE LB 1992

xtreme
Мнения: 308
Регистриран на: 27 Май 2008 12:41
Местоположение: София

Re: MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Мнение от xtreme » 24 Сеп 2013 15:38

Нормално е педала на спирачката да стане малко по-твърд понеже засмукването на сервото е намалено заради ниските обороти. Ако нямаш никакви други проблеми огледай моторчето за празен ход. Зацапване, запушване, запичане и т.н :)

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Re: MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Мнение от ufer » 24 Сеп 2013 16:11

Благодаря, колеги. И аз се съмнявам повече в датчиците и другите електро-механични или пневматични уреди и в събота ще ги проверя. Имам някои данни за различните съпротивления, но не съм сигурен, че са пълни. Ако някои има нещо за тях, ще бъда благодарен. Понякога може и само почистване да помогне. smile.gif

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Re: MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Мнение от ufer » 02 Окт 2013 08:57

В събота направих диагностичен тест на MR2-та с чек лампата - всичко е наред, няма код за грешка. Проверих по-внимателно вакуумните маркучета - изглеждат добре, дори много добре. После се сетих, че в началото на лятото използвах съвета от един английски форум за намаляване оборотите на празен ход след студен старт - свалих ги от 2300 на 1300, което е достатъчно за нашата географска ширина. Проверих и моторчето за празния ход - и той изглежда добре, затваря плътно, защото няма никакво увеличаване на оборотите при работна температура, а при мен е обратното - падат до 500-600. Оборотите се свалят с редуцирането на постъпващия допълнителен въздух чрез поставянето на пробита капачка от вентил в отвора, който се намира в дросела - и системата функционираше отлично, но лятото при по-горещо време или каране при задръстване оборотите падаха, съответно падаше и вакуума и спирачката се втвърдяваше. Сега реших да извадя капачката и да пробвам без нея. Естествено, оборотите пак скочиха на 2300, но интересното е, че вече не паднаха на 600. Лошото е, че захладня и не съм сигурен дали това е причината. Ще дебна по-топло време (може да стане и чак следващото лято), ще изчакам двигателят да загрее много добре и да започне да включва охлаждането на радиатора. Ако и тогава не се прояви проблемът, може това да е вероятната причина - промяната в конфигурацията на въздушния поток. Явно нашите Тойоти са по-капризни към него. Интересното е, че сега при празен ход 800 об./мин като натисна спирачката педалът първо е по-мек, второ - оборотите се увеличават леко. Това обаче без капачката в дросела. При 600 об./мин обаче не се случваше. При много модели има увеличаване на оборотите при включване на допълнителни уреди - вентилатори на радиатор, парно и други. Допускам, че това може да е страничен ефект и ако се окаже така, ще трябва да го споделя с колегите в Англия, дали и при тях някой не се е сблъсквал с него. Вероятно влияе и проблемът с охлаждането на задно копираните двигатели, както и топлото време у нас, а при англичаните си е доста хладно, дори и лятото валииии... Ако някой е правил този трик като мен и е наблюдавал подобен ефект, ще се радвам да сподели мнението си. Иначе, основното ми съмнение е в температурния датчик. Достатъчно е само малко да си промени данните - в случая при висока температура и това да влияе на оборотите чрез компютъра. Опитах се да замеря съпротивлението му, без да го демонтирам, но не успях. Ще трябва втори човек с огледало, за да успея да улуча клемите - достъпът е много труден, че на всичкото отгоре и не се виждат. Кошмарът при тези модели е обезвъздушаването и вадене на датчика сега няма да правя, може би лятото. Проблемът е минимален.

xtreme
Мнения: 308
Регистриран на: 27 Май 2008 12:41
Местоположение: София

Re: MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Мнение от xtreme » 02 Окт 2013 09:12

Тази капачка дето си сложил най-вероятно е проблема. Разбирам какво си искал да постигнеш, но вероятно по този начин влияеш на празния ход даже и след като биметалната пластина е затворила. По-принцип трябва да има едно болтче, което да регулира колко въздух влиза, когато пластината е напълно затворена и моторчето не работи. На практика минималния въздух, който се управлява чисто механично. Можеш с него да мръднеш малко. Вадиш буксата на моторчето на загрял двигател и би трябвало оборотите да паднат на около 500. Въртиш болтчето докато вдигнеш с 200 примерно. Пъхаш буксата и гледаш какво се случва. Би трябвало моторчето да ги вдигне и да станат с около 200 повече от преди. На теория като сложиш капачката обратно и отвиеш малко болтчето би трябвало да си ок. На нисанските работи, защото моторчето и биметалната пластина са на отделни модули. И реално пластината можеш да я байпаснеш, което не е много препоръчително при -15 разбира се , но нали трябва да се експериментира :)

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Re: MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Мнение от ufer » 02 Окт 2013 14:37

При MR-а нещата са подобни, но има различия. Капачката я сложих, само за да сваля високия празен ход и функционира добре. Но моторчето е чисто механично-пневматично устройство, почти като термостат - нагрява се от водата и постепенно затваря допълнителния въздух след студения старт. Не е с биметална пластина. При него няма ел. букса и дори отделно болтче за регулиране. Има друг болт, който регулира празния ход и той е близо до него, но обслужва друг канал. Мога да увелича от него оборотите, но при нормален температурен режим празният ход става много висок: 1100-1200. Има обаче една вакуумна връзка с един буфер (dash pot), чиято функция не знам много добре, но вече допускам, че намаляването на притока на въздух чрез намаленото входно сечение вероятно влияе на този буфер и това се отразява на срива в оборотите, но само при много силно загрял двигател. Това са наистина експерименти и аз не се оплаквам. Още повече, англичаните не са се оплаквали също за подобен ефект. За мен по-вероятно е да е от температурния датчик, който кара ЕКУ-то да греши и примерно да подава по-малко гориво на инжекторите и оттам и срива в оборотите на празен ход. Иначе моторът си работи перфектно и това моето беше каприз, заради много високия празен ход при студен двигател. Аз вадя колата от гаража и тръгвам по-малки улици и колата хуква на първа и трудно мога да се измъкна от паркираните коли - действам на полусъединител, иначе рискът да ударя някоя кола е много голям, а в големите градове те са наредени като сардели... Във всеки случай експериментът продължава!
AAV.jpg
AAV.jpg (122.41 KiB) Преглеждано 1426 пъти

xtreme
Мнения: 308
Регистриран на: 27 Май 2008 12:41
Местоположение: София

Re: MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Мнение от xtreme » 02 Окт 2013 22:22

Изглежда че при 4а-ge е доста по-първобитно. Явно работи с восък и затваря като се грее от охладителната течност.На 3S моторчето е с букса и си е биметална пластина не е с восък. Реално поради тази причина, ако не е супер студено оборотите не са повече от 1500.Успех с модификациите.

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Re: MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Мнение от ufer » 03 Окт 2013 15:28

Да, явно е по-примитивно, но пък няма и какво да му изгори. Единствено, ако се зацапа отвътре с утайки в антифриза, може да направи проблеми. Не знам всъщност този восък може ли да си промени качеството или количеството и да влияе зле. Но в момента поне работи добре. А колата вече върви към "олдтаймер" - това е първата генерация на MR2. Продължавам да го дебна! unsure.gif

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Re: MR2 - падат оборотите при силно загрял двигател

Мнение от ufer » 07 Фев 2014 14:50

Понеже написах за този проблем в една подобна тема, ще дам текста и тук, защото тези зависимости вероятно са интересни и за други колеги. Оказа се, че всичко е наред и всичко се е получило от стесняването на отвора за студен въздух.

При мен се получава увеличаване на оборотите при включване на всякакви потребители, както и натискане на спирачки, и така е колата от нова - 1986, вече 28 години. Което ме води до мисълта на колегата, че тази компенсация е по-скоро положителна, отколкото отрицателна. Лятото бях експериментирал с един трик от англичаните. В дросела има малък вход за студен въздух, който отива във восъчен стъпков мотор - за студения старт. Ограничих отвора от Ф10 на Ф 5 мм, тъй като оборотите при студения старт са много високи за нашите географски ширини - почти 2500. Свалих ги на 1300 - 1400. Лятото обаче, само при много горещ двигател, оборотите започнаха да падат до 500-600, което взе да влияе дори на спирачките - ставаха твърди и компенсацията на оборотите не действаше. Октомври махнах тази капачка от дросела и всичко се оправи. Единственото, което остана, са високите обороти при студен старт. Мисля напролет пак да пробвам с друг по-голям диаметър - примерно Ф 8 мм и да търся баланса между компенсацията на оборотите при натискане на спирачки и високите обороти при студен старт - очаквам нещо около 1500 - 1800, без това да влияе на компенсацията. Дано да стане!

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 57 госта