Помощ! Скъсан болт на термостата

мехаННика
Мнения: 1691
Регистриран на: 28 Юли 2008 11:17
Местоположение: София
Получена  благодарност: 20 пъти

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от мехаННика » 25 Сеп 2016 10:17

Iliyа Damyanov написа: Много внимание и обърнахме на тая нищо и никаква шпилка.
Вярно е. Шпилката е 6мм навита в алуминиев корпус, със сигурност ще се отвие с осово почукване и добри клещи "чираци". Лепило няма. Обикновена шпилка М6х25 или 30 ще свърши работа, в краен случай- болт. Имам един приятел- много добър китарист. Не разбрах какво е правил, но резултата е срязано сухожилие на безименния пръст на лява ръка вследствие на което пропусна много важно участие на групата си. Напомням всеки да си пази ръцете за това в което е най-добър, не че тази шпилка е кой знае какво, а по принцип.

celeron_7000
Мнения: 173
Регистриран на: 17 Фев 2014 17:59
Местоположение: София
Благодарил/а: 1 път

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от celeron_7000 » 25 Сеп 2016 14:38

Имаме резолюция по въпроса. Първо да спомена, че не съм се пробвал да я развия сам. Извиках опитен механик. След напръскване с WD40 и клещи-чираци, шпилката се разви безпроблемно. Лепило нямаше. Последва посещение при стругар, при което се направи същата шпилка (може би е с 1 мм по-къса). Затегна се по усет от механика. Два въпроса:
1. Понеже е по-къса с 1 мм, гледам, че резбата на шпилката не се показва през гайката, а е на нивото на външния ръб на гайката. Сигурно може и още да се натегне, но вече не съм така смел. Това проблем ли е? Абсолютно стегнато и неподвижно е при допир и не пропуска антифриз.
2. Тъй като по данни от форуми пробката за източване на антифриза на 4E-FE е на неудобно място, източих този от радиатора и този, който изтича след сваляне на термостата и долния маркуч на радиатора. Системата побира 4,8 л, но преди обезвъздушаването побра малко повече от 2 литра, като допълних и разширителния съд до LOW (преди това го свалих и измих). Бихте ли ми обяснили, защо при този модел разширителният съд е долу ниско (на новите е високо) и какъв е смисълът в него да се налива антифриз при смяната му?
Благодаря на всички колеги за съдействието. Бяхте много полезни и изчерпателни!
П.С. Сега чакам колата да изстине и да долея в радиатора до капачката. Мисля, че след това вече трябва да сложа капачката на радиатора и да карам (трябва да се е обезвъдушила първия път, когато изчаках да отвори термостата, без да съм слагал капачката на радиатора. Старият антифриз беше светлокафеникав (като ново моторно масло). Сигурно в Италия е доливано само. Но имаше син отенък и съзнавам, че беше добре да източа и този от двигателя. Сега сложих оригинален на Тойота (pre-mixed, red). Преди това смесих от стария с новия в едно шишенце и преципитация нямаше (макар и на стайна температура 1 денонощие).
Toyota RAV4 (2023), 2,0 CVT, M20A-FKS, EXECUTIVE I Toyota Corolla E11 (1999), 1,3 4E-FE, TERRA, MT I Toyota C-HR (2023), 2,0 HYBRID M20A-FXS, CLUB

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4902
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 150 пъти
Получена  благодарност: 140 пъти

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от slowtraveler » 25 Сеп 2016 19:40

1. Не е проблем... 3 витки са достатъчни :whistle:
2. Разширителният съд не е под налягане. Когато обема в системата спадне, радиатора 'засмуква' антифриз от разширителния съд... А е по-долу, щото така са му намерили място :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Veni1
ЗАВИНАГИ С НАС.....
Мнения: 155
Регистриран на: 01 Май 2010 00:19
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от Veni1 » 26 Сеп 2016 09:18

slowtraveler написа: 1. Не е проблем... 3 витки са достатъчни :whistle:
Абе не е точно така, защото имаше една експоненциална крива за разпределението на натоварването във височината на контакта, та според нея беше и практическия съвет да има над две витки от болта свободни над гайката..
Като се има предвид, че шпилката е правена на струг, а не по стандартните способи, това допълнително влошава качествените показатели.

Това е теоретично, де, сега за един термостат не бива да задълбаваме толкова.
Mitsubishi Pajero 2800 LWB off-road beast
Nissan Micra K12 - wife car
Toyota RAV 4.2 2000 LWB - city car

Driving experience - since 1976

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4902
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 150 пъти
Получена  благодарност: 140 пъти

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от slowtraveler » 26 Сеп 2016 09:42

Вени, и аз уж това си спомням, ама доколкото не ме лъже склерозата, разпределението бе във витките и бяха нужни 2-3 захванали витки, а останалите са за осигуровка (което винаги ме е притеснявало, и съм гледал да остават 2 витки над шпилката/болта :)
Но наистина доста време мина - трябва да се чете отново - позабравил съм нещата...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Оги
Мнения: 1093
Регистриран на: 09 Юли 2012 14:32
Местоположение: Пазарджик
Благодарил/а: 14 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от Оги » 26 Сеп 2016 10:42

Новата шпилка или болтче ако е бронз или неръждавейка- нямаш проблем . Ако е желязо, каквото попаднало на стругара макс след година-две на това място може да очакваш теч. Ако се появи нещо такова първо се оборудвай с бронзова или от неръждавейка шпилка или болтче.

п.с. при нагряване на алуминиеви и чугунени отливки може да се изкривят ! След което смяна или сложна обработка.
Toyota Corolla E11 1,3; Yaris SCP90 1,3 VVTI; Auris E15 1.33 VVTI;

celeron_7000
Мнения: 173
Регистриран на: 17 Фев 2014 17:59
Местоположение: София
Благодарил/а: 1 път

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от celeron_7000 » 26 Сеп 2016 16:37

Новата шпилка беше направена от болт-шестограм и като цвят беше като този:
IMG_1358.JPG
IMG_1358.JPG (24.27 KiB) Преглеждано 1711 пъти
Какъв е този метал и надежден ли е? Стругарят каза, че черните били по-здрави.
Toyota RAV4 (2023), 2,0 CVT, M20A-FKS, EXECUTIVE I Toyota Corolla E11 (1999), 1,3 4E-FE, TERRA, MT I Toyota C-HR (2023), 2,0 HYBRID M20A-FXS, CLUB

Аватар
Veni1
ЗАВИНАГИ С НАС.....
Мнения: 155
Регистриран на: 01 Май 2010 00:19
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от Veni1 » 26 Сеп 2016 16:48

Абе, човек, карай и си свиркай.

Сега, ако искаш подробности, е било важно да видиш какво е пресовано върху челото на шестостена - респ, каква е била якостта на болта.
Това, че е черен, означава, че е бил допълнително термообработен, и най-вече, че не е лъскав, респ. не е от неръждавейка. Колегата по-горе имаше това предвид, че след сто години евентуална корозия може да повреди шпилката, и за това ти препоръча неръждавейка, или бронз.

Не задълбавай в основите на машиностроенето, ами си карай колата, и си свиркай.

Всъщност, защо не си купи готова шпилка, ами я стругова?
Mitsubishi Pajero 2800 LWB off-road beast
Nissan Micra K12 - wife car
Toyota RAV 4.2 2000 LWB - city car

Driving experience - since 1976

Оги
Мнения: 1093
Регистриран на: 09 Юли 2012 14:32
Местоположение: Пазарджик
Благодарил/а: 14 пъти
Получена  благодарност: 5 пъти

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от Оги » 26 Сеп 2016 17:35

Veni1 написа:... Колегата по-горе имаше това предвид, че след сто години евентуална корозия може да повреди шпилката, и за това ти препоръча неръждавейка, или бронз.
200 имах предвид, как наполовина... cool.gif
Toyota Corolla E11 1,3; Yaris SCP90 1,3 VVTI; Auris E15 1.33 VVTI;

tora
Мнения: 1011
Регистриран на: 22 Яну 2016 11:37
Местоположение: Ст. Загора
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 8 пъти

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от tora » 26 Сеп 2016 20:06

Veni1 написа: Всъщност, защо не си купи готова шпилка, ами я стругова?
Сигурно, защото е бил почивен ден, а и същата шпилка, като размери сигурно я няма. Болта на снимката е черен, явно оксидация, което не е термообработка. За мястото на което е сложена, якостта не е проблем.

memorex

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от memorex » 26 Сеп 2016 21:16

Така произведената шпилнка от т.н . оксидиран болт след нарязване си губи предимствата.Като цяло ще издържи достатъчно дълго докато се намери неръждавейка когато протече.Максимум 1-2 год..На това място галваничната корозия е силни изразена.Освен неръждавейка друго не е пододящо.Бронз не става.

Аватар
Veni1
ЗАВИНАГИ С НАС.....
Мнения: 155
Регистриран на: 01 Май 2010 00:19
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от Veni1 » 26 Сеп 2016 21:27

Добре.
Колегата си е решил проблема, с което темата е изчерпана.

Останалите коментари превръщат конкретния въпрос в грешен пищов за матура в СПТУ по металообработване - задочно обучение.

PS Болта от снимката не е оксидиран ;)
PPS Шестограм няма - шестогран се казва и пише.
Mitsubishi Pajero 2800 LWB off-road beast
Nissan Micra K12 - wife car
Toyota RAV 4.2 2000 LWB - city car

Driving experience - since 1976

celeron_7000
Мнения: 173
Регистриран на: 17 Фев 2014 17:59
Местоположение: София
Благодарил/а: 1 път

Помощ! Скъсан болт на термостата

Мнение от celeron_7000 » 26 Сеп 2016 22:22

Благодаря, колега, за поправката! Това ще излезе повсеместно разпространена грешка. Из Wikipedia: "Някои отвертки имат сечение на шестоъгълник (често наричан „шестогран“ (или погрешно - „шестограм“))". Вече ще го имам предвид.
Toyota RAV4 (2023), 2,0 CVT, M20A-FKS, EXECUTIVE I Toyota Corolla E11 (1999), 1,3 4E-FE, TERRA, MT I Toyota C-HR (2023), 2,0 HYBRID M20A-FXS, CLUB

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 86 госта