Техническа информация за малко познатия ни 2ZZ-GE двигател

Аватар
stefo91
Мнения: 354
Регистриран на: 06 Фев 2012 00:39
Местоположение: Вършец
Обратна връзка:

Техническа информация за малко познатия ни 2ZZ-GE двигател

Мнение от stefo91 » 11 Авг 2017 16:23

Здравейте колеги, тъй като карам Celica TS, а за 2ZZ-GE няма много информация в българските сайтове, реших да преведа тази статия от английски за да Ви запозная по-добре с един от най-добрите двигатели с атмосферно пълнене правени някога.
Информацията съм взел от достоверен източник: http://www.jdmspecengines.com/toyota-en ... zz-ge.html моля да ме извините, ако съм допуснал правописни или грешки при превода, правя го за тези, които са по-зле с английския от мен, за тези който са по-добре, нека четат оригиналната статия на английски. Мисля, че на всеки автомобилен фен би му било интересно. Приятно четене!

Представен през 1999 година, 2ZZ-GE е вторият двигател от серията ZZ. Разработката на 2ZZ-GE се основава на 1ZZ-FE. 2ZZ-GE е разработен да осигурява висока мощност и да запазва гъвкавостта си при ниски обороти, без да се жертват основните дизайнерски концепции на 1ZZ-FE. Инженерите на Toyota са преработили повечето от компонентите на двигателя, за да постигнат тези цели. Главата е изцяло преработена и е вградена системата за променливо време и ход на отваряне на клапаните (VVTL-i). Диаметърът и ходът на буталата са променени на 82 мм х 85 мм, което позволява на двигателя безопасно да развърта над 8000 оборота. Степента на сгъстяване е увеличена до 11.5: 1, а цилиндрите са подсилени с композитен материал. Високата здравина на алуминиевия блок е постигната с помоща на обшивка от композитен материал (MMC) по стените на цилиндрите. MMC е подсилен материал, съставен от керамични части и влакна. В сравнение с стоманената обшивка, използвана в цилиндровите стени на 1ZZ-FE, MMC има отлична устойчивост на износване. Също като 1ZZ-FE, 2ZZ-GE също има стоманен коляновия вал и лагери на коляновия вал за предотвратяване на топлинна деформация. За да се намали шума и да се увеличи здравината на двигателя, лагерите на коляновия вал са иглови. Леките бутала от алуминиева сплав са с напълно плаващи щифтове. Буталата са покрити със стомана и калай за намаляване на триенето. Висококачествена ванадиева стомана се използва за сегментите на буталата. Kоляновият вал е машинно обработен, за да се сведе до минимум грапавостта на повърхността и да се намали триенето. Високопроизводителният 2ZZ-GE има нов и подобрен дизайн на главата. Главата има оформление за постигане на кръстосано разпределение на въздушния поток с затворена преграда към горивните камери. Системата за директно запалване (DIS) и веригата с малка стъпка за задвижване на валовете остават непроменени спрямо 1ZZ-FE. Диаметрите на клапаните е 34,0 мм при всмукателните и 29,0 мм при изпускателните, които са значително по-големи от тези на 1ZZ-FE. Заедно с диаметъра на клапаните, ъгълът на наклона им също е увеличен до 43 °, за да се подобри ефикасността на всмукване чрез вертикалните отвори за всмукване. Най-важната модификация в главата е използването на VVTL-i системата за всмукателните и изпускателните гърбици на разпределителните валове. Системата VVTL-i променя времето на отваряне и хода на клапаните. VVTL-i е много подобен на системата i-VTEC на Honda. Валовете имат нискооборотни и високооборотни профили. От налягането на маслото се превключва между двата различни профила на гърбицата. Освен това са добавени маслени пръскачки, за да се охлаждат валовете по време на работа при високи обороти. 2ZZ-GE се вграждаше в топ версията на 7-мо поколение Toyota Celica, която се нарича Celica SS-II в Япония, Celica GT-S в САЩ и Celica T-Sport в Европа. Освен в моделите Celica, 2ZZ-GE се вграждаше във версийте на Toyota Corolla T-Sport в Япония и Европа. Lotus също използва 2ZZ-GE в моделите Exige и Elise. По-късно Lotus представи и компресорни версии на двигателя. Версийте с атмосферно пълнене достигат от 164 к.с. до 192 к.с. (лимитираната на 1200 броя серия на Селика, наречена Celica TRD M Sport, която е само с десен волан и се е предлагала само в Япония е с 200 к.с.), в зависимост от модела, в който са използвани, докато версиите с компресор на Lotus достигат до 252 к.с. В момента единствено Lotus вгражда 2ZZ-GE в своите модели след приключването на производството на 9-то поколение Toyota Corolla, но наскоро Lotus обяви, че бъдещите модели няма да бъдат оборудвани с 2ZZ-GE.


Последно издигане stefo91 от 11 Авг 2017 16:23
Celica TS 1.8 VVTL-I 192 ps

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 34 госта