Страница 5 от 6

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 22 Юни 2017 23:39
от krasengn
slowtraveler написа: Да, в закона няма такова нещо... Защото на никой досега не му е дошло на ума - вероятните повреди например в диференциала (заради минимална, но различна обиколка на гумите) биха стрували повече от комплект нови гуми...
Е да, според правилника може да те спрат от движение ако гумите ти не са балансирани, но не и ако са различни tooth.gif
Гумата се балансира сама за себе си. За да не бие при въртенето. Няма физично изискване да са еднакво тежки гумите. От там и да са еднакви. Диференциала това му е работата. За него различните гуми са като еднакви гуми в лек завой. А колата през повечето време се движи в крива, а не направо.

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 09:26
от tora
krasengn написа: Никъде в закона и правилника не намерих за еднакви гуми на една ос.
Това със сигурност го имаше записано като текст, наистина сега го няма, явно в някоя от многобройните поправки е отпаднало.

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 10:11
от slowtraveler
krasengn написа: От там и да са еднакви. Диференциала това му е работата. За него различните гуми са като еднакви гуми в лек завой.
Диференциала е разчетен на моментна работа... Знаеш, че когато се движиш направо и гумите са еднакви, едни там планетарни зъбчатки не се превъртат... Ако гумите са различни, тези зъбчатки се превъртат винаги... Което неминуемо довежда до по-интензивно износване на диференциала. Затова и например при автомобили 4х4 е задължително ЕДНАКВИ гуми, че и да ги въртиш на 5х.км по мостове, за да се износват еднакво и да товарят по-малко диференциалите/раздатката.. Това е още един довод, освен това, че всяка гума има различно сцепление и някъде може да те изненада (например едната да изпадне в аквапланинг и другите да те усучат)..

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 10:43
от krasengn
Съгласен съм. Но диференциала ще работи повече само при различни диаметри на ляво и дясно колела. А те в случая са почти еднакви, защото гумите са еднакво износени. Животът на диференциала е над 300 000 км. А на една гума е под 50 000 км. Няма да експериментирам със следващите гуми.
Всеки модел гума има различно сцепление, да. Но и всяла гума по колата ти се намира на различна повърхност от пътя и следователно има различно сцепление. Даже всички гуми да са еднакви по колата. :)

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 11:07
от slowtraveler
Относно диференциала - едва ли ще се скапе от раз, но че ще има повишено износване - това е факт. Защото различните модели гуми имат различен диаметър... Да, можеш да го компенсираш с различно налягане в гумите, но едва ли го правиш, защото трябва да измериш и точната 'височина' на гумата например от земята до централната главина... Ако са еднакви - наистина проблем с дифа няма да имаш..
Относно сцеплението - при еднакво натоварване, възникването на аквапланинга зависи предимно от дълбочината на грайфера и формата на самата шарка...

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 12:11
от e 10
Да не забравяме, че диференциалът освен различните ъглови скорости компенсира и разликата, породена от преминаване през неравности. При движението на автомобила (особено по нашата пътна мрежа) почти няма момент, в който диференциалът да не сработва. Аз лично не бих се притеснявал за него. Проблем с различния размер гуми (и то разлика между преден и заден мост) се явява раздатъчната кутия при джипове 4Х4 парт-тайм при включен преден мост на сух асфалт. Най-правилно се измерва размера на гумата не от земята, а отстрани, за да се игнорира степента на напомпване.

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 16:24
от slowtraveler
e 10 написа: Най-правилно се измерва размера на гумата не от земята, а отстрани, за да се игнорира степента на напомпване.
При различни гуми не смятам, че това е правилния начин.... Различните гуми имат различна форма/профил, различна твърдост и т.н... Съответно могат да се 'сплескат' различно под тежестта на автомобила...
Затова в конкретния случай смятам, че по-реалното измерване е точно от земята до средата на главината - така имаш точната представа за диаметъра, спрямо който ще отработва диференциала...


P.S. препоръката за въртене на гумите има и при автомобили с централен диференциал (например Субару)

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 16:42
от krasengn
И е много вероятно различни гуми да имат много близки диаметри монтирани на колата. Все за един и същ размер има много модели гуми, няма как всички да са различни. Различни са, ако разликата им е повече от 3мм. Според мен.

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 16:45
от slowtraveler
Затова и предложих да ги измериш... Колко мм е разликата, ако едната гума има грайфер 5мм, а другата 2? Дори и да са еднакви гумите?

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 16:47
от e 10
slowtraveler написа: Затова в конкретния случай смятам, че по-реалното измерване е точно от земята до средата на главината - така имаш точната представа за диаметъра, спрямо който ще отработва диференциала...
Съгласен :thumbsup: ! То не че точната представа помага с нещо на диференциала, ама друго си е да си наясно :D .

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 16:53
от slowtraveler
Е, ако има разлика - надуваш повече по-ниската гума и ще компенсираш до известна степен разликата... Неслучайно на стенд се качва автомобила с еднакво надути гуми...

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 23 Юни 2017 17:13
от krasengn
slowtraveler написа: Колко мм е разликата, ако едната гума има грайфер 5мм, а другата 2? Дори и да са еднакви гумите?
Ама какви 5мм, 2 мм. Гумите са ми чисто летни и некарани всичките. Значи не съм много зле. :)

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 24 Юни 2017 09:19
от martod
slowtraveler написа: Относно диференциала - едва ли ще се скапе от раз, но че ще има повишено износване - това е факт. Защото различните модели гуми имат различен диаметър...
Ко каза, ко каза ? . :D
От къдЯ на къдЯ ще имат различен диаметър, когато са един и същ размер, а диаметъра е съотношение от цолажа, ширината и процентите от ширината (височината на гумата) .
То ако беше така както си го представяш, в калкулаторите за гуми щеше да има и графа "марка на гумата", а то няма такава, защото хората са измислили световните стандарти . smile.gif

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 24 Юни 2017 14:04
от slowtraveler
Световните стандарти си имат определена точност/допуск... При условие, че само от износването на гумата радиуса може да се променя с 3-4-5мм съм убеден, че разликата в диаметрите дори на нови гуми при пряко измерване също варират навярно в такива граници за различни модели и марки...
Освен това ти уверен ли си, че дори при еднакво налягане и натоварване, например 'Видинката' и мек Мишлен ще се огънат еднакво (ще имат еднакъв радиус на реално въртене)?
По-грубо казано - убеден ли си, че например при 1.5 атм Рънфлат и обикновена гума ще имат еднаква реална обиколка (изминато разстояние за един оборот)?
Та нали различните марки и модели гуми с един и същ размер имат различна твърдост на борда..
Това имах предвид :thumbsup:
Ако бяха напълно еднакви, нямаше да бъде проблем да си караш с каквито и да е гуми по-капризните автомобили с три диференциала или два диференциала и раздатка...

"Нови" гуми със стар DOT - заслужава ли си покупката ?

Публикувано на: 24 Юни 2017 19:17
от Veni1
martod написа:Ко каза, ко каза ? . :D
От къдЯ на къдЯ ще имат различен диаметър, когато са един и същ размер, а диаметъра е съотношение от цолажа, ширината и процентите от ширината (височината на гумата) .
То ако беше така както си го представяш, в калкулаторите за гуми щеше да има и графа "марка на гумата", а то няма такава, защото хората са измислили световните стандарти . smile.gif
Ами ако не беше така, както говори slowtraveler, при покупка на гуми, ако не мериш диаметъра на гумата с рулетка по височина и на 90 градуса, можеш да бъдеш неприятно изненадан

Хайде при размер - примерно 31-10.5-15, хайде примерно и МТ, при различни марки гуми диаметъра може да се различава с 7-8-9 сантиметра!!!!
Bridgestone Dueler AT 967 vs Kumho Road Venture KL 71 - точно 5 сантиметра разлика в диаметъра - и по х, и по y - това - в горния размер.
Лични впечатления.