Впечатления за CVT-то, надявам се да е полезна информация за всички, чудещи се дали да взема кола с ръчни или CVT
(долното би трябвало да е валидно не само за Corolla като модел, а за всички CVT-та на Toyota).
Както и преди писах (в дискусия конкретно за CVТ, пера, ръчен режим и т.н., при Corolla няма пера и няма опция за пера (2013+), но пък има Manual mode на CVT-то, на лоста.
Вчера за пръв път карах по по-сериозен баир, качване и слизане и впечатленията ми са следните:
- При качване на голям наклон общо взето няма нужда от Manual mode, защото CVT-то дава перфектни обороти и перфектен въртящ момент при катерене. Буквално се усеща мощността, както и въртящия момент на педала на газта... по-точно казано не ти "трябва" да настъпваш кой знае колко повече газта, за да имаш повече мощност в баира (като при нормални автоматици или ръчни скорости). Държиш си горе-долу едно ниво на газта, а CVT-то върши останалата работа, тъй като не се чуди на коя предавка да мине, просто ти дава точно това, което и трябва на колата в този момент. Между "D" и "M" честно казано не открих осезаема разлика в поведението на колата, въпреки, че инстинктивно опитах да катеря на "М1", нямаше разлика с "D".
- При слизане по наклон има разлика и то доста голяма. Ако слизаш на "D" без газ, задължително се обира скоростта със спирачките, тъй като колата си държи 1100-1200 оборота и не спира да набира по инерция. Така си работи CVT-то, старае се да държи максимално ниски обороти.
(Side note: при равен път на "D" с леко подаване на газ за поддържане на скорост, CVT-то държи двигателя на точно 1000 оборота). При сериозен наклон Manual mode-а работи перфектно, колата се усеща като автомобил с ръчни скорости. На М1, М2, М3 е перфектно за слизане и напълно осезаемо се вижда и усеща, че има двигателна спирачка. Това щади спирачките и то доста. Плюс това, CVТ-то реагира и се държи "като" ръчна скоростна кутия (не буквално) - постепенно си вдига оборотите при продължително слизане (2000, 2200, 2500 и т.н.), трябва и спирачка отвреме навреме (като с ръчни скорости).
Още нещо, което афектира работата на CVT-то е режима "Sport". Ако се пуска и спира за кратки интервали, да речем за изпреварване, не винаги превключва обратно в "нормален" режим. Трябва му време, така да се каже. Пускаш Sport, изпреварваш, изключваш го и... колата продължава да се държи като в спортен режим, има известен delay. Няма никакъв проблем, разбира се, просто няма как в рамките на 10 секунди да цъкаш като луд бутона и компютъра да действа на режим иди-ми-дойди-ми ;)
Като допълнение към горното, има смисъл от Sport режима и поведението на колата се променя осезаемо. Без него колата и CVT-то работят като в "ECO" режим, дори при "кикдаун" или по-точно малко по-рязко подаване на газ, за да вдигне 2500-3000 оборота, нещата се случват бавничко и плавно. Със Sport режима CVT-то буквално хвърля колата за стотни от секундата във високите обороти и ти дава въртящия момент, който ти трябва. Също така, реагира по-бързо при подаване и отнемане на скорост. Ако направиш същото упражнение без Sport mode, колата вдига 3000 оборота да речем, пускаш газта, включва си ECO лампата и сваля веднага до 1100-1200 оборота, докато при Sport си държи над 2000, даже 2500 и е "готова" за ускорение. Да, този режим определено не добавя 20 бонус коня към двигателя, но подобрява значително времето за реакция при ускорение (включване на магистрала или скоростен път с бързо движещ се трафик, а също и при изпреварване).
Допълнение на горното допълнение, 1.6 бензинова, 132 коня CVT Corolla, оборотите при режим "D" са следните, при нормално подаване на газ на равен път и поддържане на скорост:
- До около 60 км/ч на "D" държи към 1000 оборота (рядко до 1200, предимно заради климатроника)
- На 80 км/ч при "D" държи 1500 оборота
--- На 80 км/ч при "M7" държи 2000 оборота, т.е. на "D" все едно минава на 8-ма предавка ---
- На 110 км/ч при "D" държи 2000 оборота
- На 130 км/ч при "D" държи 2500 оборота
Тези стойности варират, разбира се. Зависи дали и колко настъпваш, има ли баир и т.н. Преди доста години се научих, че автоматик може да се кара и буквално управлява с педала на газта. Така, както на 2-ра предавка можех да направя 120 км/ч, в същото време с 60 км/ч можех да накарам по-предишното возило да е на 5-та. Със CVT-то, макар и безстепенно ситуацията е абсолютно идентична. Плавното потегляне, плавното спиране, внимателното каране и преценяване на наближаващи светофари, по-бърз или по-бавен трафик, а също и "карането по инерция"
(на "D", разбира се, никога на "N"!!!), иползването на климатроника над определена скорост
(аз винаги го държа на Soft) или до определена скорост леко отворени прозорци, вместо климатроник (само пример, не го правя постоянно, но няма смисъл за 2 км на 35 градуса да пуснеш климатроника на LOW и да се изкърти да върти)... Всички тези неща са предпоставка за постигане на чудесен разход
Малка забележка, която отдавам като заслуга на CVT-то - за първите 1200км пробег на колата разхода е точно 6.4/100 по бордови компютър. Дилъра каза, че на около 15,000км пробег като вече е добре разработен двигателя ще падне с около литър надолу.