4A-GE, AE86, AE92, data acquisition, окачване..тема без край

Специални проекти и ъпгрейди - AE86. Фотогалерии за фенове, тунинговани модели, рали шампионати, формула
Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 30 Юни 2009 07:02

Благодаря Юли за добрите линкове!

Ето му го блога на Buddy Fey.
http://buddyfey.blogspot.com/

И аз отдавна я търся, но за сега без успех. Наскоро в trackpedia я предлагаха за към 100$... не знам дали все още я предлагат.

Аз лично имам още:
The Competition Car Data Logging Manual - тази чакам още брат ми да ми я прати.

Competition Car Data Logging: A Practical Handbook.
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 03 Юли 2009 23:42

Малко хаотични размисли и линкове...

Damper velocities...
From the different logging rates shown, we can see that the difference between 500Hz and 200Hz is negligible, and so in this case we could log the damper potentiometers at 200Hz, confident that the information being logged is correct and that subsequent maths channels using these channels as inputs will provide correct values.
Damping...

Важни понятия:
critical damping
over-damping:
An over-damped door-closer will take longer to close than a critically damped door would.
under-damping

Tech Tips - Springs & Dampers - OptimumG Vehicle Dynamics Solutions ...

Малко физика (на Български) не е излишна...
Незатихващи механични трептения. Затихващи и принудени механични трептения...

Речник:
spring rate = коефициент на еластичност
damping coefficient = коефициент на затихване


Електронни везни за автомобили:
Intercomp E-Z WEIGH SCALE...

Longacre Computerscales® AccuSet...
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 04 Юли 2009 10:04

Не мога да се сдържа да не пусна тази поредица от лекции в MIТ (Massachusetts Institute of Technology за незапознатите smile.gif) . По принцип възприемам по-добре от видео, вместо да чета текст... А и начина по който се води лекцията biggrin.gif

Въпреки че на пръв поглед няма отношение към темата, както знаем окачването също е вибрираща система и принципите важат и за него.

Vibrations and Waves.. (Youtube)... 24 лекции
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 08 Юли 2009 23:18

lz2lps написа:
Ето му го блога на Buddy Fey.
http://buddyfey.blogspot.com/

И аз отдавна я търся, но за сега без успех. Наскоро в trackpedia я предлагаха за към 100$... не знам дали все още я предлагат.
biggrin.gif
Tweets
Thanks for the blog mention to forum posters at honda-tech.com, toyotabg.eu, tennspeed.net. And thanks to all the visitors from FSAE.com.
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 09 Юли 2009 11:24

Няма място в заглавието на темата ми да добавя и "философия" но ето едни интересни цитати от Jeff Braun (sports car race engineer):
- What I am certain is correct can change instantly in the light of what is REALLY correct whether I like it or not.

- Just because I don’t want to believe it, doesn’t make it wrong.

- Just because I want to believe it doesn’t make it right either...

- Knowing what is wrong is every bit as important as knowing what is right.

- You only KNOW something if you can prove it. Everything else is I suspect” or “ I guess” or “ I wonder if” or “ it is my theory that..”

- The right answer is still the right answer even if you didn’t think of it.

- The right answer is still the right answer even if you don’t have any idea of why it works... but find out later for sure because the underlying principles will always apply. (lz2lps: т.е освен да знаеш КАКВО И КАК, трябва да знаеш и ЗАЩО).

- Asking other people for answers is perfectly acceptable as you never believe them.
Интересни виждания... поне за мен защото до голяма част се покриват с моите... само дето аз не мога да ги дефинирам толкова точно biggrin.gif... което пък ме води до друга мисъл, че ако не можеш да изразиш, което мислиш с думи или по друг начин, значи не го знаеш. За това си мисля че четенето и общата култура помага на всеки да изгради речник, с който да може да опише нещата, които му минават през умът... иначе просто си остават някакви размити неща, които усещаш, но не знаеш защо.

Цитата е от коментар на тази тема в блога на Buddy Fey:
Philoshopy Vol. 1 ...

П.П. трите точки в края на всяка хипервръзка (link) означава подчертава че това е линк, че някой може и да не се сети (случвало ми се е, затова го правя smile.gif). Защо три точки... сигурно професионално изкривяване. Трите точки след елемент на меню на компютърна програма означават че ще се покаже някаква друга част от програмата.
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

b_d

Мнение от b_d » 09 Юли 2009 13:08

lz2lps написа:Няма място в заглавието на темата ми да добавя и "философия" но ето едни интересни цитати от Jeff Braun (sports car race engineer):
- What I am certain is correct can change instantly in the light of what is REALLY correct whether I like it or not.

- Just because I don’t want to believe it, doesn’t make it wrong.

- Just because I want to believe it doesn’t make it right either...

- Knowing what is wrong is every bit as important as knowing what is right.

- You only KNOW something if you can prove it. Everything else is I suspect” or “ I guess” or “ I wonder if” or “ it is my theory that..”

- The right answer is still the right answer even if you didn’t think of it.

- The right answer is still the right answer even if you don’t have any idea of why it works... but find out later for sure because the underlying principles will always apply. (lz2lps: т.е освен да знаеш КАКВО И КАК, трябва да знаеш и ЗАЩО).

- Asking other people for answers is perfectly acceptable as you never believe them.
Интересни виждания... поне за мен защото до голяма част се покриват с моите... само дето аз не мога да ги дефинирам толкова точно biggrin.gif... което пък ме води до друга мисъл, че ако не можеш да изразиш, което мислиш с думи или по друг начин, значи не го знаеш. За това си мисля че четенето и общата култура помага на всеки да изгради речник, с който да може да опише нещата, които му минават през умът... иначе просто си остават някакви размити неща, които усещаш, но не знаеш защо.
Много добре казано - покрива се в голяма степен и с моите виждания по въпросите как трябва да се пише.

Малцина си дават сметка също така, че като напишат нещо с категоричен тон, това е свързано с известна отговорност. От друга страна, ако декларират, че е тяхно мнение отговорността остава в отсрещната страна.

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 09 Юли 2009 14:28

Колкото повече научаваш, толкова повече виждаш че нищо не знаеш. Постоянно подобряваш и оптимизираш модела за света около теб, който е в главата ти.

Скоро един мой колега даде доста уместен пример за това - знанието е като прозорец. Колкото повече се доближаваш към него, толкова повече детайли започваш да виждаш.

Много "професионалисти" ги е страх да се опитат да обяснят на хората около тях, това което са натрупали през годините като опит, защото не са сигурни дали това няма да покаже тяхното невежество.

Mен не ме е страх от това, затова пробвам laugh.gif. Не търся признание, а просто креативна среда. Страх го е някой, който има какво да губи. Автомобилите са ми хоби и няма какво да губя... мога само да се развивам без да се притеснявам за това, как да си изкарвам прехраната и да правя компромиси заради това. Преди да почна с напъните давам ясно да се разбере че това, което казвам е просто една моя теория, мое виждане. Както каза bad_dog вече отговорността не е в моите ръце, и всеки има правото да се съгласи или не.

Някои цитати свързани с моите (може би и не само моите виждания) за добри начини за учене:
Аз чувам и аз забравям, Аз виждам и аз запомням, Аз правя и аз разбирам. - Конфуций.
Чети - Разбери - Дискуирай
Все още съм в началото на това "Аз правя и аз разбирам" и "Дискутирай", но поне в момента ми е това разбирането за най-добрият начин за учене, който би работил при мен. "Дискутирай" мисля е най-важната стъпка. Това е средството, с което можеш да провериш дали "теориите" ти нямат някакви недостатъци. 4 очи винаги са по-добре от 2... Разбира се напълно разбирам че и при дискусиите трябва да съм много внимателен, и да не подведа някого със нещо... За това си признавам кое не разбирам и кое разбирам малко повече. Не искам събеседника ми да остава с впечатление че знам какво говоря.... не винаги убедителното редене на думи, означава че е правилно...

Има много доказателства за догми, които в определен период на човечеството са смятани за абсолютната истина (примерно преди Einstein да публикува Общата теория на относителността - General Relativity Theory - се е считало че законите на Нютон не подлежат на съмнение. Не че съм наясно в детайли с тази теория, но сигурно 20 пъти съм гледал игралният филм Einstein and Eddington... ето трейлърче Einstein And Eddington Trailer... препоръчвам го. Вярно че е игрален филм, но в него може да се забележи колко е важно теорията и измерванията да вървят ръза за ръка, и че едното не може без другото.)

Според мен човек има склонността да се доверява на хора, които са доказали авторитет в дадена област, но пак според мен всеки от нас трябва да се съмнява и в най-големият експерт.

Това май се връзва със:
- Asking other people for answers is perfectly acceptable as you never believe them.
Преди няколко дни гледах едни лекции по физика (пак от MIT, 8.01 Physics I: Classical Mechanics, Fall 1999 ...).

В първата лекция той казва следното:
Всяко измерване, при което не знаш каква е грешката (той го нарича несугурност - uncertainty) е безполезно.
Та, колкото и да съм си изградил мнение по даден въпрос и да съм готов да го остоявам със разсъждения, факти, теории, все пак в мен по всеки един въпрос има определена несигурност и съм отворен към всякакви смислени аргументи, които биха ми променили възгледите... а това определено може да е само в моя полза.

Особено пък като става въпрос за динамика на автомобила, гуми, аеродинамика, материали... мисля си че все още тези области са твърде непознати, за да може някой да твърди че има всички отговори. Това е особено валидно в тези области - иначе за какво ще работят wind тунелите 24/7, където F1 отборите тестват аеродинамичните елементи на болида. А и само като се замислиш за безкрайните взаимовръзки между различните компоненти на окачването... Никога не е толкова просто да кажеш - "като променя това, ще повлияе само на онова.."

Та:
- You only KNOW something if you can prove it. Everything else is I suspect” or “ I guess” or “ I wonder if” or “ it is my theory that..”
Ако това да ЗНАМ нещо, зависи от това да го докажа, а доказателството е свързан с някакъв експеримент, където трябва да измервам, при положение че не знам каква е грешката (несигурността), как мога да кажа че ЗНАМ нещо. Не знам как е при вас, но при мен винаги е "предполагам", "моето мнение е",...

Изслушвайки това, което събеседниката ти има да казва ти дава още една гледна точка, която може би ще подобри малко представата ти, която до момента имаш, но и винаги трябва да имаш едно наум, че отговорите може да са подвеждащи. Не трябва да си казваш - "той със сигурност знае повече от мен, ще му се доверя сляпо и няма да си задавам въпросът ЗАЩО". Айнщайн за това е гений... защото не е спирал да си задава този въпрос...

П.П. Ако някой се чуди как ми остава толкова време да пиша... тези 2 дни съм в отпуска и ме мързи да сляза до гаража да човъркам по АЕ92то :whistle:
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 10 Юли 2009 00:10

Гледам Buddy Fey е постнал нова тема, та реших да постна линк и тук, за който не го следи постоянно:
Buddy Fey - Springs, Part 2 - Tuning with springs

Oще нещо интересно... лазерно рязане на тръби:
The LT712D Tube Laser

Това ме и накара да си задам въпроса какво е това CNC... оказа се нещо познато, само че под кодово име.

CNC (Computer Numerical Control) или на български му викаме ЦПУ (Цифрово програмно управление). В механотехникума другата 5годишна паралелка се занимаваше точно с това. Ние бяхме жичкаджии laugh.gif. (кога минаха десет години... "Пак ще се срещнем след десет години..." :whistle:. С тази песничка сме отраснали. На всеки празник я пускаха laugh.gif )

Малко повече детайли:
CNC машините най-общо представляват обработващи машини (фрези) с ЦПУ (цифрово-програмно управление – Computer Numerical Control). Съкращението се отнася специално за компютърен "контролер", който чете инструкции на G-код и управлява машинния инструмент – механично устройство, захранвано с електрически ток, с което се създават компоненти чрез селективно отнемане на материал. CNC прави цифрово интерполиране на командите и по този начин управлява режещия инструмент в работната област на машината. Работните параметри на CNC могат да бъдат променяни чрез зареждането на програми.
Сега вече като чуя "CNC machined" няма да се чудя какво е това.... просто детайла е изрязан чрез машина със ЦПУ laugh.gif Колко време ми отне да го осъзная това. Трябваше ми само 1 минута да питам чичко Google. Но нищо, сега му е дошло времето.
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
Bass_Man
Мнения: 5557
Регистриран на: 15 Сеп 2007 20:38
Местоположение: София
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от Bass_Man » 10 Юли 2009 00:35

lz2lps написа:
- What I am certain is correct can change instantly in the light of what is REALLY correct whether I like it or not.

- Just because I don’t want to believe it, doesn’t make it wrong.

- Just because I want to believe it doesn’t make it right either...

- Knowing what is wrong is every bit as important as knowing what is right.

- You only KNOW something if you can prove it. Everything else is I suspect” or “ I guess” or “ I wonder if” or “ it is my theory that..”

- The right answer is still the right answer even if you didn’t think of it.

- The right answer is still the right answer even if you don’t have any idea of why it works... but find out later for sure because the underlying principles will always apply. (lz2lps: т.е освен да знаеш КАКВО И КАК, трябва да знаеш и ЗАЩО).

- Asking other people for answers is perfectly acceptable as you never believe them.
worthy.gif worthy.gif worthy.gif worthy.gif worthy.gif worthy.gif worthy.gif worthy.gif worthy.gif worthy.gif

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 10 Юли 2009 17:20

Малко информация за измерване на температурата на спирачките и гумите, което не е маловажно при настройка на баланса на спирачките и шасито:

Какво пише във последният брой на Racecar Engineering:
Управление на топлината на определени компоненти е от изключителна важност за надеждността и работата на автомобила. При два от най-важните компненти - спирачките и гумите, измерването е доста по-трудно, поради факта че се движат бързо, и в случая на спирачките, досгигат изключително високи температури, които са извън диапазона на много измервателни устройства. НЕконтактните инфрачервени температурни сензори помагат за решаване на този проблем.

Всички материали излъчват топлина под формата на инфрачервена радиация. Инфрачервеният температурен сензор измерва количеството на тази радиация, излъчвана от материала, и знаейки излъчващите свойства (emissive properties) на материала, преобразуват това в калибрирана стойност, отразяваща температурата на повърхността. Различните материали имат различна излъчваемост, което определя колко радиация е излъчена, така че например гумите, стоманените спирачни дискове и карбоновите спирачни дискове имат нужда от различна калибрация (т.е. за да е точен инрачервеният термометър трябва да е калибриран за материала на компонента, чиято температура се измерва). В зависимост от работният диапазон на температурата, сензора ще бъде с различна чувствителност към различни дължини на вълната на инфрачервената радиация, тъй като дължината на вълната на пиковата радиация се променя с промяна на температурата, в съотвествие със закона на Планк.
След това във статията се казва че сензори със максимална температура от 1000C са подходящи за измерване на температурата както на стоманените, така и на карбоновите дискове. Препоръчителния sampling rate е 10Hz. Монтирането на сензорите било трудно, тъй като трябва да са на разстояние не повече от 70мм от диска, но електрониката във сензорите има работна температура обикновено под 100C.

За температурата на гумите се казва че всеки инженер е запознат със процеса на измерване на температурата посредством сонда, от вътрешната страна, средата и външната страна след всеки run. По този начин можело да се определи как са работили гумите в този run.

Предимството на сондата е че по този начин се мери температурата в "ядрото", вместо на повърхността (lz2lps: където изводите може да са грешни, тъй като до пълното спиране в бокса и измерването температурата може да се е променила значително). Този подход обаче не давал информация как гумата е работила по време на run-a, нито пък колко бързо е достигнала работна температура. За това могат да се използват инфрачервени сензори за всяка гума, за да се определи как температурата на повърхността се променя по време на run-a.

Достатъчни са сензори със максимална температура 150C. Тъй като температурата на гумите се променя относително бавно, 5Hz sampling rate са достатъчни.

Има и информация за самите даннови канали, разни допълнителни математически канали и с 2-3 думи какво се гледа в данните, но това ще го спестя.

П.П. за превода не гарантирам на 100% че съм уцелил правилните термини, така че ако някой има повече познания и види нещо съмнително моля да ми каже... ще го оправя с удоволствие smile.gif
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 25 Юли 2009 10:56

Малко физика... (част то текста са цитати то книгите The Racing & High-Performance Tire, Paul Haney и Tune To Win, Carroll Smith). Ще се старая да не стават прекалено дълги постовете, т.е. ще има продължения.

НЕ Гарантирам за коректност!!! Просто записки, които съм решил да ги споделя. Използвайте това на раменете си да решите дали е вярно или не. За повече информация и детайли използвайте и други източници... има толкова много... Не гарантирам и по нататъшни постове по темата. Ако успея да вляза в "зоната" и ми се пише, ще пиша, иначе не tongue.gif

Втори закон на Нютон, центростремителна и центробежна сила. Слип ъгъл.


Речник:
- динамика на автомобила (Vehicle Dynamics) - изучаване на силите, които действат на автомобил, който се движи, както и реакцията му на тези действащи сили - естествена или породена от пилота.

- centripetal force = центростремителна сила.
От самото име на тази сила (центро-стремителна, или стремяща към центъра) може да се предположи че това е силата,
която действа на автомобила по посока на центъра на дъгата по която се движи в момента.

- centrifugal force = центробежна сила, или още - инерционна сила.
Силата която се стреми да изтласка автомобила по-далече от центъра на дъгата, по която се движи в момента.

Ето една хипервръзка към интересна лекция, която може да припомни до някаква степен ученото по физика относно кръгово движение на обект. Освен това е и забавна :)
MIT - Circular Motion - Centrifuges Moving - Reference Frames - Perceived Gravity...

Защо пък кръгово движение?
Автомобил, който прави завой се движи по траектория, която е дъга от окръжност. Радиусът на тази дъга може и да се променя, но във всеки момент траекторията е определена дъга.

За да подържа дадена траектория (т.е. постоянен радиус на дъгата), автомобилът трябва да ускорява към центърът на тази дъга.
Необходимо е да се приложи сила за да се ускори обект, който има някаква маса (тегло). Тази сила трябва да има посоката, в която искаме да ускорим обекта.
Като се има в предвид че контактните петна на гумите са единствената допирна точка на автомобила със пътя не е трудно да се сетим че източника на центростремителната сила са гумите.

Как сме сигурни че тези сили ги има? Както се показва във лекцията, ако отрежем нишката чрез която въртим обект завързан за краят и, той вече няма да следва кръгова траектория, а ще излети в посока на вектора на скоростта в момента на срязване на нишката (премахване на центростремителната сила). Не съм много сигурен дали на български се използва термина - "векторна скорост" (velocity), но той е различен от speed, който се използва за големината на скоростта, но не и за посоката.

Ако направим една аналогия със обект завързан за краят на нишка, който се върти в кръг и автомобил правещ завой (траекторията е дъга от окръжност, така че напрактика е същото), то гумите на автомобила са това, което нишката е за обекта. В този ред на мисли кога автомобила ще изхвърчи от кръговата си траектория, както топчето когато прережем нишката? Естествено когато премахнем центростремителната сила, т.е. когато гумите са във въздуха, защото те пораждат тази сила...

До какъв извод досгитнахме току що? Гумите са на едно от челните места при подготовката на един автомобил - бил той състезателен или такъв, който се кара ежедневно. Не напразно в доста книги описващи процеса на дизайн на едно шаси се казва че автомобила се гради около гумите, т.е. те са първото нещо което се избира.

Геометрията на окачването, коефициента на еластичност на пружините (spring rate, или по просто казано твърдостта), коефициента на затихване (damping rate) на damper-ите, дебелината на стабилизиращите щанги, ... - всичко това се прави със една цел, да се оптимизира натоварването и площа на контактното петно чрез което гумата контактува със пътната настилка.

Защо примерно е необходим по-голям статичен camber на гумите? Защото геометрията на окачването не остава постоянна поради действието на силите в завоя. Идеята е в завоя гумата да се изправи и така да увеличим площа на контактното петно (на по-натоварената външна гума. В някоя от следващите части ще пиша и за нелинейната зависимоста между сцеплението и натоварването). Хубаво щеше да бъде да беше толкова просто, колкото звучи, но оптимизирането на контактното петно не е толкова лесно. Необходимо е да се правят компромиси. В един случай геометрията е подходяща, в друг не.
Rob Wilson, race driver coach написа:Purely and simply it is the management and manipulation of dynamic weight.
Силата действаща при завиване (cornering forces), която гумите генерират се нарича странична (lateral или side force), или просто сцепление.

Изображение

Една гума създава странична сила чрез слип ъгъл.

Видео - Слип ъгъл...

Този слип ъгъл е уникален за гумата, и е начина по който тя създава страничната (центростремителна) сила, необходима на автомобила да направи завой. Слип ъгъла възниква когато чрез волана отклоним гумите от движението им право напред, и това е ъгълът между посоката, в която сочи джантата, и пътя който следва гумата.

Тук е важно да се подчертае че когато двете посоки съвпадат (гумите са насочени право напред) нямаме слип ъгъл, т.е. странично ускорение.

Терминът "слип ъгъл" (буквално преведен - ъгъл на плъзгане?) е малко подвеждащ, тъй като при малки слип ъгли може да няма никакво плъзгане или пързаляне в контактното петно.
Но това е името на феномена, така че ще трябва да се примирим с това.

Гумата е еластична структура направена от "гума и нишки" (в българският за гумата като устройство и гумата като суровина термина е един и същ. Иначе е tire и rubber на английски). Еластичен материал, какъвто е гумата се разпъва когато му се приложи външна сила, съпротивлява се на това движение със обратна сила, и възвръща първоначалното си състояние, когато външната сила се премахне. Стоманата (от която са направени нишките) също е високоеластичен материал. Тази еластична характеристика на гумата и позволява да бъде насочена в посока различна от посоката, в която се движи автомобила.

Глава 1 от The Racing and High Performance tire за повече информация...


To be continued... (Закони на Нютон за движението. Инерция. F=MA за кръгова траектория. Защо по малко тегло е по-добре...)
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 25 Юли 2009 15:23

Препоръчвам този филм:
The World's Fastest Indian
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
Japanese_fever
Мнения: 9475
Регистриран на: 02 Мар 2005 05:48
Местоположение: Touge, Japan
Автомобил: 2014 Toyota Zelas
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от Japanese_fever » 25 Юли 2009 17:36

lz2lps написа:Малко физика...

Втори закон на Нютон, центростремителна и центробежна сила. Слип ъгъл.
Thanks a lot lz2lps!

SMB i MX-a da idvat i da chetat za Lateral force i za G-force(centrifugal force), 4e az nEmam vreme 6tot sum go izmislil!!! tongue.gif

Abe samo s teoriq moje li da stanesh dobur car racer?!? rolleyes.gif laugh.gif
2014 Toyota Zelas, 2.5L VVT-i (2AR-FE), 6-speed

България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 25 Юли 2009 18:11

Japanese_fever написа: Lateral force i za G-force(centrifugal force)
Мисля си че малко представите ти за G-force не са правилни:
http://en.wikipedia.org/wiki/G-force
The g-force of an object is its acceleration relative to free-fall. The unit of measure used is informally but commonly known as the "gee" (pronounced /ˈdʒiː/), symbolized as g (also G and g).An acceleration of 1 g is generally considered as equal to standard gravity (symbol: gn), which is defined as precisely 9.80665 metres per second squared.
Във всички посоки можеш да има ускорение (промяна на скоростта за единица време). 1G, 2G,... това е просто представяне на ускорението чрез земното ускорение (ускорението породено от гравитацията) g=9.8 m/s^2. g-force според мен не е центробежната сила.

Какво ще измери акселометър, чиято ос е ориентирана вертикално? 9.8 m/s^2 (или за по-лесно 1G). Т.е винаги в близост до земята ти действа вертикално ускорение от 1G. Все пак теглото ти е масата ти * земното ускорение. Масата ти е постоянна... теглото не. Ако обърнеш акселометъра, така че остта му да е ориентирана хоризонтално, и обекта не се движи (няма ускорение) той ще отчете 0G, когато обаче автомобила ускорява, ще отчете различно от 0G.

Има 2 посоки на ускорение, които се използват:
- lateral acceleration, или ускорението при завой;
- longitudinal acceleration - положително при ускоряване на автомобила; отрицателно при спиране.
- естествено има и вертикално ускорение, но него не го срещам често.

Може и аз да греша, но поне така си мисля... физиката ми не беше един от силните предмети, така че който мисля че нещо греша да ме поправи...
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 38 госта