как се прави луд арабски дрифт :)

Специални проекти и ъпгрейди - AE86. Фотогалерии за фенове, тунинговани модели, рали шампионати, формула
agent dust
Мнения: 2235
Регистриран на: 15 Авг 2005 23:26
Местоположение: София

как се прави луд арабски дрифт :)

Мнение от agent dust » 07 Дек 2005 23:24

Понеже Лорда изрази желание да разбере как се правят лудите арабски дрифтове, ще се опитам да ви обясня. Предупреждавам, че не е добре да се пробва тази щуротия, или поне втората фаза - силното разклащане на автомобила. Първата фаза -поднасянето, не е чак толкова опасно и може да се прави без проблем при по-ниски скорости.

първо прочетете тук, това са две много важни точки от дрифта или рейсинга изобщо, описани накратко:

Фрикционен кръг на контактните петна FRICTION CIRCLE (The Basic Theory)

Слип ъгъл на гумите Tyre Slip Angle

За фрикционния кръг - допълвам, че колкото е по-голяма тежестта върху една гума, толкова е по-голям фрикционния и кръг.

За слип ъгъла - използва се не само за означаване на ъгъла на приплъзване, а и на ъгъла на плъзгане на гумата изобщо. гумата с по-малък слип ъгъл(при пързаляне) ще има по-добро сцепление. има случаи, при които слип ъгъл от няколко градуса дава по-добро сцепление, но това е друга история. Има много в нета по темата, който му е интересно може да се поразтърси. препоръчвам www.drifting.com Имайте предвид, че всички рейсинг техники и на дрифт в частност се базират именно на фрикционния кръг и спип ъгъла - затова е важно всеки който се интересува от такъв тип каране да ги знае добре. Grip означава 4-те колела да са вътре или на границата на фрикционния кръг, drift означава предните да са grip, а задните да са около границата на фрикционния кръг, но извън него.

Арабския дрифт - това всъщност си е чиста дрифт техника(или рали техника за асвалт):
Фаза 1 - първо поднасяне на автомобила.

Засилваш(кокото ти стиска :))
1. Набиваш спирачките, но така, че колата да спира силно, без да пързаля гумите.
2. Навиваш волана на една страна, като едновременно отпускаш полека и спирачката(но не я отпускаш напълно!) - трябва да останеш вътре във фрикционния кръг, затова при навъртане на волана спирачката трябва да се отпуска леко.

Ако го направиш правилно и с добър тайминг, предните колела няма да приплъзнат, а задните ще са олекнали(тежестта на колата е напред при спиране). Това е всъщност началото на т.нар. braking drift, който се използва изключително често и е много ефикасен начин да смалиш и натовариш задните контактни петна странично(cornering) без да използваш газта. Може да се прави и с лек финт в обратна посока преди самото пързаляне - така задницата тръгва по-лесно.

3. Пускаш волана и набиваш спирачката по-силно(след като си я отпуснал преди това), и веднага навиваш волана обратно(законтряш) - стремиш се слип ъгъла на предните колела да отиде към нула.

Не е нужно да се правят много резки движения, важното е да има добър тайминг при натискането на спирачките и въртене на волана. При това положение колата се озовава в положение на oversteer, контролиран с помощта на спирачките - lift off drift - предните колела имат по-добър слип ъгъл от задните(волана е леко законтрен) и при по-силно натискане на спирачката колата се върти. Преди всичко трябва да си провериш завиването на предните колала - въртиш волана при спряла кола и наблюдаваш колко завиват колелата. На някои коли е достатъчен половин оборот на волана, на други повече или по-малко. Гумите не трябва много да извити в началото на дрифта - завиваш най-вече със спирачките. Едва когато задницата е тръгнала силно, тогава трябва повече законтряне на волана.

Дрифта се изправя като отпуснеш спирачката и навиеш волана в посока на поднеслата задница. Ако задницата е много поднесла, спасение няма. Най-добър контрол се прави не със стоварване на краката върху педалът на спирачката, а с леко помпане - така избягваш тотално блокиране и приплъзване на предните колела. Ако задницата тръгне да се връща - чукваш пак спирачката и слип ъгъла си върши работата - задните пак поднасят. Ако имаш по-голяма скорост можеш да водиш много дълъг дрифт - до спиране на колата.

При започването дрифта спирачката трябва да се държи през цялото време, само се отпуска леко и после пак се натиска. това е важно, защото отпускането на спирачката напълно може да доведе до поднасяне на предницата - ребоунса на окачването връща тежестта на колата към задните колела, предните олекват(обаче са натоварени на cornering и са с лош слип ъгъл), респективно фрикционния им кръг става по-малък - лъзгане.

По време на самото хлъзгане съединителя трябва да е натиснат, или да си изключил от скорост - иначе колата гасне :))) така преебахме съединителя на дайхацуто - чак после се усетихме, че трябва да го натискаме, ама вече го бяхме запалили.

ми това е първа фаза - безопасната. оттук нататък - дрифт с газта(задно с LSD) или каквото ти е кеф. Препоръчителна скорост за тестване - 60км(втора предавка). Може да се прави и при по-големи скорости, но колата трябва да е подготвена за такова нещо - иначе има много голям риск от преобръщане. Асвалта трябва да е чист и гладък - основно правило при всеки дрифт е да търсиш сцеплението(на предните колела най-вече). Колата се върти с помощта на сцеплението, на е с неговата липса.

Този дрифт не се прави с опъване на ръчната по простата причина, че когато я опнеш и после навиеш волана, има голяма вероятност да приплъзнат предните - върху тях няма достатъчно тежест. отделно от това задните контактни петна отиват далеч извън границата на фрикционния кръг и после е много трудно да ги върнеш вътре в кръга(да изправиш дрифта) - дори и да не ти приплъзнат предните, задницата тръгва като луда. Дрифтърите винаги използват ръчната едва когато са натегнали достатъчно контактните петна странично(с някоя друга техника за дрифт) - ръчната е по-скоро за контрол на дрифт ъгъла, а не за индуциране на oversteer.

Фаза 2 - опасната. Аз никога не съм я правил - ни съм чаршаф :) - а и опасността да изпуснеш задницата е много голяма, трябва богат опит. Колата трябва да е засилена повече. Може би с хачирокуто ще опитам и тази лудост, но досега не съм се качвал на кола с достатъчна странична стабилност. Предполагам, че като сложа заден sway bar и сваля малко купето АЕ-то ще прави тези магарии без никаква опасност от преобръщане.

след като задницата тръгне да се връща(края на фаза 1), в момента, в който колата е почти изправена - просто чукваш спирачката. тежестта на колата се пренася към предните колела, а задните контактни петна в това време са натоварени и странично - задницата превърта и пак си във фаза 1 - просто контролораш дрифта.


Всичко това може да се прави с различни коли, без значение задно, предно или 4х4. Трудно се прави с коли тип баничарка, с високо вирната задница - при тях има много силен understeer и предницата трудно остава зацепена. Отделно при тях се появява един вектор, който намалява тежестта върху предницата при тръгване или спиране - всеки път, когато видите кола с вирната задница да знаете, че тя не спира добре и не завива добре. Всички спортни автомобили са с леко свалена спрямо предницата задница. Някои пък са даже с много свалена задница(примерно Porsche RUF CTR със задно - RR автомобил) - търсят допълнителен вектор за натиск на предницата при спиране като вземат част от тежестта на задницата - имат достатъчно голямо сцепление. И разбира се дрифт автомобилите - всички са със леко свалена задница. единствените коли, с вирната задница са със задно предаване и настройка за драг - там пък се използва вектор за допълнителна тежест върху задните колела при ускоряване.

Първо опитвате с малка скорост - когато го показвах на приятели и опитваха, лека грешка във фаза 1 води до ужасен understeer и колата се засилваше към мантинелата. При по-рязко натискане на спирачката(в oversteer) пък колата се завърташе като пумпал.

И да знаете, никак не е трудно - няколко опита са напълно достатъчни, гарантирам. Просто си изберете по-широко място и опитайте, докато свикнете с колата. Най-важно е да разберете принципите на фрикционния кръг и слип ъгъла - след това всичко е логично. С малко повече тренинг колата е с вратите напред преди да си мигнал - голям е купон. Аз по принцип го правя като слизам с heel-toe от 3-та на втора - така предницата е много по-добре зацепена и има по-добро пренасяне на тежест към предните колела. Може и без heel-toe, направо на свободна, но е по-трудно. АЕ-то не съм го сукал по този начин, но със старата ми корола и дайхацу шарад беше доста лесно. Импресата на брат ми също не искаше да го прави, но беше с ужасен understeer(фабричните и настройки са такива), пък и пробвахме на Божурище, където настилката е просто ужасна - на съм я пробвал след промените по окачването. И не се опитвайте да вадите кола без LSD от този дрифт с газта - аз не съм услял да извадя - просто тежестта на колата е върху външните за дрифта колела и вътрешното водещо превърта почти мигновено - не става дори да слезеш от 2-ра на 1-ва - само се товари излишносъединителя и двигателя.

Този дрифт(lift off) може да се прави и като влезеш в завоя на високи обороти, хлъзнеш колата с волана и после чукнеш спирачката - братото така го прави на Калояново - импресаата трудно дрифти по друг начин. Почна да го прави веднага като му обясних какви чудеса прави слип ъгъла cool.gif

Ми, наслука за мераклите - препоръчвам да не опитвате фаза 2 :thumbsup:

Когато си направя колата ще запиша видео с фаза 1(надявам се), фаза 2 оставям на арабите или някой по-смел.

Пък и всички с АЕ86 са отявлени дрифтъри, със сигурност ще си направим още такива теми с различни начини за пързаляне. Аз лично не искам да подхващам темата за дрифтовете сериозно преди да съм изкарал колата от бокса - не е добре да приказваш без да можеш и да го покажеш. Тези, които са пързаляли повече тойотите могат да почнат(и най-вече cj) - така ще си направим една хубава дрифт секция - все пак тойота АЕ86 е така да се каже измислила дрифта, можем да си отпуснем душичките smile.gif

извинявам се за големия пост. на www.drifting.com постовете за дрифт понякога са в пъти по-големи - просто има адски много за обясняване.
status: за БАН

Аватар
punkara
Мнения: 1505
Регистриран на: 12 Сеп 2004 13:23
Местоположение: KP60/MA61

Мнение от punkara » 08 Дек 2005 19:24

teorii, teorii, i pak teorii... a nyakoi da postne linka za svalyane na tezi filmcheta! :help:
predi sedmica, dokato gledah sutreshniyat blok po TV Bulgaria, nali otzad ima monitor i po nego teche CNN wacko.gif , i tam zabelyazah chast ot tezi filmcheta, ama pusnaha nyakuv reportaz za stachka na uchitelite...i tva beshe sichko mad.gif
chakam s neturpenie da gi vidya tiya filmcheta! rolleyes.gif

Аватар
Xeku
Мнения: 1396
Регистриран на: 27 Сеп 2004 15:33
Местоположение: София
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от Xeku » 08 Дек 2005 19:46

Част от тях са тук http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 25&start=0 Сори за форума, в който те карам да влизаш, дано не те види някой познат, че иди се оправдавай после blush.gif tooth.gif blush.gif Ето ти едно от клипчетата на линк, но не знам дали се отваря извън България! http://free.datacom.bg/dwnld/exotique/k ... /arabi.wmv unsure.gif
Последно промяна от Xeku на 08 Дек 2005 20:36, променено общо 1 път.

agent dust
Мнения: 2235
Регистриран на: 15 Авг 2005 23:26
Местоположение: София

Мнение от agent dust » 08 Дек 2005 20:13

снощи свалих едно филмче - AE86 vs Silvia - дрифт батъл между две тойоти и два нисана. Има вътрешни камери на нисаните и на едната отсечка правеха точно тази техника, за която ви разправям - постигаха към стотина метра стабилен дрифт без използване на газта, само със спирачките и си помагаха с ръчната. Компа ми е твърде слаб, за да отрежа фрагмент от филма и да ви го кача някъде, кофти.

Пънки, на теория наистина изглежда много сложно, да не говорим че на мен ми е мъка да го обясня с няколко думи. Тва разни ъгли и кръгове :) Но на практика е далеч по-просто - схващаш го с два-три опита(поне първата част). Много е лесно да кача някой в колата, да му кажа гледай сега кво стаа и айдеее... Разпъвам локумите, защото е много важно да се разбере какво да очакваш при грешка - гледката на кола, която се сурка към мантинелата с 60км/ч не е много приятна! Лошото е, че не можеш да я изправиш по никакъв начин, ако изпуснеш да се сурне и предницата - няма спиране, няма завиване... бе изгледай арабските филмчета :thumbsup:
status: за БАН

Аватар
punkara
Мнения: 1505
Регистриран на: 12 Сеп 2004 13:23
Местоположение: KP60/MA61

Мнение от punkara » 08 Дек 2005 21:31

happy.gif super sa filmchetata! :thumbsup: Heki mersi!
:thumbsup:
edinstveniyat problem e che se smenyat mnogo gumi za podoben fun! sad.gif
inache e kupon! cool.gif

agent dust
Мнения: 2235
Регистриран на: 15 Авг 2005 23:26
Местоположение: София

Мнение от agent dust » 08 Дек 2005 22:07

хаха, за подобен фън често се сменят и ламарини даже tongue.gif
status: за БАН

Аватар
LordDigital
СупраДжия
Мнения: 3190
Регистриран на: 18 Окт 2004 17:04
Местоположение: Chicag0-Land

Мнение от LordDigital » 09 Дек 2005 05:48

Оле мале:)

maggkrabar мерси за изясняването на нещата ,почна все повече да се разраства разбиранията ми за Дрифт ,интересна маниа е - само че си требе и кола ,а със супрата не става sad.gif

може некои път ,уеко уеко като арабите със Нисанката (ако не и изтече маслото де) wink.gif
Изображение

Аватар
punkara
Мнения: 1505
Регистриран на: 12 Сеп 2004 13:23
Местоположение: KP60/MA61

Мнение от punkara » 09 Дек 2005 21:53

LordDigital написа:Оле мале:)

maggkrabar мерси за изясняването на нещата ,почна все повече да се разраства разбиранията ми за Дрифт ,интересна маниа е - само че си требе и кола ,а със супрата не става sad.gif

може некои път ,уеко уеко като арабите със Нисанката (ако не и изтече маслото де) wink.gif
emi tochno de, tova shte i e predimstvoto, lee se maslo pod gumite i pochvat edni driftoveeeeee, arabite pasti da yadat! tongue.gif smile.gif

Аватар
Japanese_fever
Мнения: 9475
Регистриран на: 02 Мар 2005 05:48
Местоположение: Touge, Japan
Автомобил: 2014 Toyota Zelas
Получена  благодарност: 1 път

Re: как се прави луд арабски дрифт :)

Мнение от Japanese_fever » 09 Дек 2005 23:31

Maggkrabar iskam samo da mi kaje6 imali izhod ot dolu opisanata situacia i kak trqbva da se dejstva, ako ima takuv!

V4era leko poudarih kolata ni6to i nqma, no si precakah geometriqta na prednite kolela. mad.gif Poludqh ot qd sled tova. Vlizam v zavoj 90* na vtora kato za putnata obstanovka - kishav mokur snqg, kojto mnogo se purzalq 10-15mph se okazaha dostatu4ni za da se spra v bordiura. blush.gif
Podnese mi to4no prednocata. Nali kolata e po-tejka otpred i prednite kolela trugnaha. Az sum s FWD i pri tazi situaciq osven, 4e stoqh to4no kato pu*ka i se naslajdavah na mekiq drift, a su6to taka i ni6to ne napravih za da promena treaktoriqta na kolata, za6toto si misleh, 4e nqma smisul da opitvam, za6toto sum s mnogo bavna skorost, a i se dvijeh vse edno po maslo. :whistle: Dokato ne se sprqh v bordiura i sega ne6to sum izkrivil, za6toto volana leko mi treperi sled incidenta.
Ta mojel li sum da se spasq ot udar s nqkoq drift tehnika ili e bilo nevuzmojno, za6toto na men kato mi podnese zadnicata q izpravqm mnogo dobre, no prednicata mnogo me iznenada, za6toto az o4akvah otzad da podnese?!? boxed.gif
Bahti i tupoto da se blusna s 10mph i da si precakam prednicata pri polojenie, 4e predi 1 mesec pravih reglaj! :censored:
2014 Toyota Zelas, 2.5L VVT-i (2AR-FE), 6-speed

България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!

agent dust
Мнения: 2235
Регистриран на: 15 Авг 2005 23:26
Местоположение: София

Мнение от agent dust » 10 Дек 2005 00:18

ами кофти наистина

ако на сняг и лед ти поднесе предницата, спасение няма! освен ако не си с гуми с шипове(за лед) или зимни гуми с яки ръбове(за рали автомобили). това, дето го пиша важи само за сух асвалт, в никакъв случай не бива да се опитва на хлъзгаво. понякога става на мокро, но е много рисковано. единствения ти шанс е да опънеш ръчната и да се надяваш задните гуми да имат по-малко сцепление от предните и така да успееш да врътнеш колата с волана, но не вярвам това да свърши работа - стандартните гуми имат твърде заоблени ръбове. помага и бързото помпане и пускане на спирачката, но ако си с АБС, забрави - имаше една статия за това как АБС-а ти е***а мамата като стъпиш на лед.

при сняг черен път за дрифт се използват ръбовете на гумите, а не челата им(там няма сцепление) - затова рали автомобилите са с тънки гуми с яки ръбове когато карат на сняг - състезателите използват ръбовете на гумите и въртят колата като пренасят тежестта към предните или задните колела и използват ръбовете за закантване - все едно караш ски - като натиснеш спирачката, тежестта отива напред и закантват предните, като подадеш газ - закантват задните ръбове. а за лед използват шиповете и тогава стават номерата като на асвалт - с челото на гумите.

и аз съм се удрял по този начин - после трябваше само да сменя шарнира и се оправи, но може и носач да е изкривен.
status: за БАН

ugabuga
Мнения: 2833
Регистриран на: 23 Фев 2005 07:06
Местоположение: New Brunswick, NJ
Обратна връзка:

Мнение от ugabuga » 10 Дек 2005 06:29

maggie, teoriite si gi osvoil mnogo dobre :) sega samo triabvba da ni pokajesh kak se pravi ;)
4efte powered tercel (201 whp @ 14psi)

agent dust
Мнения: 2235
Регистриран на: 15 Авг 2005 23:26
Местоположение: София

Мнение от agent dust » 10 Дек 2005 11:18

ugabuga написа:maggie, teoriite si gi osvoil mnogo dobre :) sega samo triabvba da ni pokajesh kak se pravi ;)
maggie e женско име. напъни се повече - явно аз съм се понапънал за този три педи пост. и за практика, и за теория трябва много работа. доста повече от това да смениш на някой ника с дамски wink.gif
status: за БАН

Аватар
Drifter
Мнения: 131
Регистриран на: 23 Дек 2005 00:10
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

Мнение от Drifter » 24 Дек 2005 17:24

Здравейте! За дрифтове в интернет има много материял.Но за тези които искат наистина да се научат трябва да си свалят Bestmotoring-Driftbible.В този епизод се обясняват всичките видове дрифтове и кои коли са подходящи за тях.И най-важното е че ги обясняват лудите японци-хората измислили дрифта.Има и големи плюсове за AE86 като дрифтмашина.

agent dust
Мнения: 2235
Регистриран на: 15 Авг 2005 23:26
Местоположение: София

Мнение от agent dust » 24 Дек 2005 19:45

ДрифтБайбъл е просто филмче - от него може да се научи твърде малко, въпреки, че е адски зарибяващо и може да те стимулира да започнеш изучаване на дрифта - това му е и целта. За да може да дрифти свястно, една кола трябва да е подготвена за това - точно тук е предимството на АЕ86, дрифти както си е сток - колата е легенда не само защото е бърза.
status: за БАН

Гост

Мнение от Гост » 25 Дек 2005 11:37

maggkrabar написа:ДрифтБайбъл е просто филмче - от него може да се научи твърде малко, въпреки, че е адски зарибяващо и може да те стимулира да започнеш изучаване на дрифта - това му е и целта. За да може да дрифти свястно, една кола трябва да е подготвена за това - точно тук е предимството на АЕ86, дрифти както си е сток - колата е легенда не само защото е бърза.
Не съм съгласен.На този филм дават всички техники за дрифт и то съвсем подробно.Много можеш да научиш от него разбира се само на теория практиката трябва сам да си я направиш.А за АЕ86 спор няма!

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 125 госта