Страница 2 от 4

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 12 Яну 2017 20:09
от Hursa
BOz написа: От долу в ляво е 12в батерията, а отгоре идва от инвертора.
За съжаление, не се четат означенията на схемата. Това точно над акумулатора, какво е? Може ли да я пуснете отново. Замера отпред все още не съм го направил, но май скоро ще се наложи да свалям акумулатора, само да издържи студа.
Не мога да се справя със схемата smile.gif

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 12 Яну 2017 21:49
от BOz
Схемата е за илюстративна цел и детайлите не са толкова важни. Аз съм подчертал с жълто пътя между инвертора и батерията, за да се види, че няма електроника за някакъв вид управление на заряда между двете.

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 13 Яну 2017 09:39
от JulianoG
Хибридната система включва няколко инвертора, които са включени винаги при светеща лампа "Ready". Схемата по-долу не е пълна, но показва двата инвертора за захранване на сервото на волана и на 12v консуматори и зареждане на акумулатора:
Изображение

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 14 Яну 2017 19:52
от BOz
В случая мнението ти няма общо с тази тема, че дори е и леко подвеждащо. Енергията на ЕПС-а се получава директно от +12 волтовата верига и няма отделен конвертор за него. Поне не и за автомобилите, които се обсъждат тук.

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 14 Яну 2017 21:15
от Hursa
BOz написа: Аз съм подчертал с жълто пътя между инвертора и батерията, за да се види, че няма електроника за някакъв вид управление на заряда между двете.
За управление на заряда, не съм предполагал, че има. Но може ли да има реле изключващо акумулатора, механично или електронно. Това е важно според мен, защото определя, кога ще се възстанови заряда на акумулатора след пореден пуск. На схемата има няколко елемента последователно на 12 волтовия акумулатор, а и тази "двойна" линия каква е, не ми е ясно.
Всъщност как става запуска на системата? Преди мислех, че след натискане на старт бутона (при натиснат спирачен педал) просто включва реле (като ключ-масата на танка), захранено от 12 волтовия акумулатор, включващо инвертора към батерията. И след това вече всичко, включително електрониката - се захранва от батерията. Но май при старта на системата, все пак доста черпи от акумулатора.

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 14 Яну 2017 22:32
от JulianoG
BOz написа: В случая мнението ти няма общо с тази тема, че дори е и леко подвеждащо.
Чак пък подвеждащо, все пак тук се обсъжда DC-DC инвертора за 12V система. Но си прав - EPS с отделен инвертор се ползва в други модели като Prius+ например, не и при Auris.

Понеже ми стана интересно се разрових из нета и попаднах на информация, че при спад на товара (зареден акумулатор), самият инвертор намалява подаваното напрежение до под 13V. И го покачва отново над 14V при покачване на товара. Това обяснява замерените от колегата стойности. Не претендирам за достоверност, по-скоро е идея за тест: след като е карана колата да се замери напрежението при включена система със и без включени мощни консуматори - вентилатор на парното, фарове, подгреви. Ако тази теория е вярна, би трябвало под товар да видим по-високо напрежение.

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 14 Яну 2017 22:48
от Hursa
Ако е така, може и акумулатора да ми е добре, а мултицета да не е.
(Но може и аз нещо да съм объркал или клемите да са за почистване)

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 15 Яну 2017 15:42
от BOz
Hursa написа: Но може ли да има реле изключващо акумулатора, механично или електронно.
Ами нали точно съм показал схемата, че няма никаква активна част между инвертора и акумулатора, която по някакъв начин да влияе на заряда на акумулатора.
За това ми е странно и твоите измервания. Вече е топло и може пак да направиш измерванията отпред и да споделиш. Тези измервания дори и с ръкавици може да ги направиш. :)
Hursa написа: Всъщност как става запуска на системата? Преди мислех, че след натискане на старт бутона (при натиснат спирачен педал) просто включва реле (като ключ-масата на танка), захранено от 12 волтовия акумулатор, включващо инвертора към батерията. И след това вече всичко, включително електрониката - се захранва от батерията. Но май при старта на системата, все пак доста черпи от акумулатора.
Ами общо взето е така. При натискане на старт бутона, то има релета, които "закачат" акумулатора (големия, тракшън батерията) за инвертора. Минава една логика на прещракване на релетата бързо, за да се провери дали всичко по високото напрежение е наред и дали случайно да кажем високоволтовия кабел не е замасил за купето. Но след като залепят релетата за постоянно, то инвертора получава ~200 волта напрежение от батерията и автоматично се активира захранването на +12 волтовата шина от DC-DC инвертора. Точно в този момент се чува звука, че системата е заредила, РЕАДИ-то светва и виждаш как напрежението на лампите в купето (което обсъждахме) се повишава от +12в (малкия акумулатор) към +14в напрежение, подавано вече от инвертора. За стартирането на хибридната система горе долу се черпи ~30А от малкия акумулатор в рамките на секунда, две - докато чуеш пискането.
JulianoG написа: Но си прав - EPS с отделен инвертор се ползва в други модели като Prius+ например, не и при Auris.
Това не е така. При Приус+ и Приус-3 (най-вероятно и при Аурис) се използва един тип електрозахранване на ЕПС-а и няма отделен инвертор на напрежението специално за него! ЕПС ЕКУ-то получава +12 волта напрежение от +12 волтовата шина през 60А предпазител - най-горния десен предпазител на схемата, която съм дал на предишната страница. Това напрежение след това се обработва от ЕПС ЕКУ-то, за да управлява директно ел. двигателя на ЕПС-а. Това е накратко.
JulianoG написа: Понеже ми стана интересно се разрових из нета и попаднах на информация, че при спад на товара (зареден акумулатор), самият инвертор намалява подаваното напрежение до под 13V.
Отново това не е така. Хибридната система винаги поддържа напрежение от ~14 волта, дори и да откачиш малкия акумулатор изцяло.

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 15 Яну 2017 19:01
от Scott
BOz написа:Ами нали точно съм показал схемата, че няма никаква активна част между инвертора и акумулатора, която по някакъв начин да влияе на заряда на акумулатора...
Две забележки, ако може:
- устройство, което преобразува постоянно напрежение с една стойност в постоянно напрежение с друга стойност се нарича конвертор; инвертор е преобразувател на постоянно напрежение в променливо
- това че има конвертор между голямата батерия и малкия акумулатор е достатъчно да може да се регулира или изключва изхода, няма нужда от релета.

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 15 Яну 2017 23:52
от Hursa
Scott написа: - това че има конвертор между голямата батерия и малкия акумулатор е достатъчно да може да се регулира или изключва изхода, няма нужда от релета.
Но на схемата 12 В акумулатор е на една шина с всички нисковолтови консуматори. Ако конвертора (не знаех, че така се нарича, благодаря!) изключи този изход, всички тези консуматори ще започнат да черпят от 12 В акумулатор - вероятно не го изключва докато системата е стартирана.
(Намирал ли е някой схема на самия инвертор-конвертор. И въобще едно устройство ли е (нисковолтовото и високоволтовото устройство или устройства). Когато "генераторите" работят (зареждат батерията - ДВГ работи или спираме "регенеративно") няма ли директно преобразуване на генерираната енергия и в "12" волтова.)

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 16 Яну 2017 00:30
от Scott
Hursa написа:...Когато "генераторите" работят (зареждат батерията - ДВГ работи или спираме "регенеративно") няма ли директно преобразуване на генерираната енергия и в "12" волтова.)
Логично е точно тогава да се зарежда 12В-ия акумулатор. На моята кола например (не е хибрид) 12В акумулатор има широк диапазон на зареждане - примерно при режим на спиране се напомпва до максимума, след това отдава енергия при старт-стопа или ускоряване и се зарежда отново от двигателя ако няма регенериране на енергията, само ако напрежението му падне под критичен минимум.

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 16 Яну 2017 01:27
от slowtraveler
Scott написа: Логично е точно тогава да се зарежда 12В-ия акумулатор.
Не е точно така- не е логично.... Големият акумулатор се контролира от 'главният зареждач' и се смята за базова енергийна станция...
От там нататък - можеш да зареждаш акумулатор и консуматори с равномерно напрежение...
Същото е и с акумулатора на обикновенният автомобил - ако изгасне двигателят, фарове и консуматори остават да работят/да са захранени от акумулатора...

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 16 Яну 2017 13:56
от Scott
slowtraveler написа:Не е точно така- не е логично.... Големият акумулатор се контролира от 'главният зареждач' и се смята за базова енергийна станция...
От там нататък - можеш да зареждаш акумулатор и консуматори с равномерно напрежение...
Кое не е логично? Да се използва максимално иначе загубената енергия от спиране ли? Или си мислиш че тази 'енергийна станция' има безкраен капацитет. 99% сигурен, че има алгоритъм 12В батерия да се поддържа на заряд, когато е най-изгодно от енергийна гледна точна или само когато има нужда - тя е паднала под критично ниво или са налице условия за ползването й в следващия момент, като паркиране, работа на двигателя на място и др. Оставям си 1% резерва, защото понякога рационалното мислене на японците граничи с явна глупост.

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 16 Яну 2017 14:18
от BOz
Добре, че си остави 1%. В случая малкия акумулатор се използва единствено за стартирането на хибридната система. След това не влияе по никакъв начин и е единствено товар на +12В система.
Реално пълния капацитет на малкия акумулатор представлява ~600Вч. За да върнеш тази енергия в оловно-киселинна батерия, то зарядния ток трябва да е много нисък, за да осигуриш някакъв поносим живот. Тракшън батерията този товар - един заряд и разряд на тия 600Вч ги понася в рамките на 5 минути. Следователно е много по-рационално да черпиш цялата енергия от тракшън батерията, а другата да я държиш в максимално зареден режим. Да не говорим, че един акумулатор в зареден режим не взима почти никакъв ток, следователно не се пада и никакъв товар на системата, че да се търси някакво "рационално" мислене.

Акумулатора на хибрида

Публикувано на: 16 Яну 2017 18:23
от Scott
BOz написа:Добре, че си остави 1%. В случая малкия акумулатор се използва единствено за стартирането на хибридната система. След това не влияе по никакъв начин и е единствено товар на +12В система.
Реално пълния капацитет на малкия акумулатор представлява ~600Вч. За да върнеш тази енергия в оловно-киселинна батерия, то зарядния ток трябва да е много нисък, за да осигуриш някакъв поносим живот. Тракшън батерията този товар - един заряд и разряд на тия 600Вч ги понася в рамките на 5 минути. Следователно е много по-рационално да черпиш цялата енергия от тракшън батерията, а другата да я държиш в максимално зареден режим. Да не говорим, че един акумулатор в зареден режим не взима почти никакъв ток, следователно не се пада и никакъв товар на системата, че да се търси някакво "рационално" мислене.
Нещо се отплеснахме в грешна посока. Аз не твърдя че тракшън батерията не е основния източник на енергия, нито пък че малкия акумулатор се зарежда с часове. Но твърдя, че той не се зарежда постоянно, защото това е безсмислено от енергийна гледна точка, а и още повече, че както ти казваш за до-зареждането му са нужни минути. Ти като изключително навит на тема икономии на гориво и следене на параметрите, може би си правил този експеримент, но ако не си, направи следния опит - в движение следейки напрежението на 12В шина изключи всички консуматори, които черпят 12В - радио, фарове, вентилатори и т.н. и виж дали се променя напрежението.