Годишен Технически Преглед / ГТП

Модератори: Georgimitrovich, zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1709
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот BOz » 16 май 2017 11:09

Понеже всяка година за пореден път се сблъсквам все с едно и също нещо, то реших да го споделя.
В събота отново бях на поредния ГТП и за пореден път се случиха едни и същи неща.
Едното е това, че тези, които правят ГТП-то държат те да си прекарват колата по процедурата, то винаги се сблъскват с едно и също нещо - как да подкарат този автомобил. tooth.gif
Уж го палят, ама не. Натискат копчета хиляди пъти докато не им кажа, че колата е запалена. Е как така да е запалена, при положение, че не работи? Винаги се объркват. Това иди-дойди.
Но по-важната част винаги се сблъсквам с това как да ѝ премерят вредните емисии. То започва едно вайкане, едно чудо.
Аз нали сега няма какво да ги уча, кой съм аз, че да им подскажа как да го направят. Нали те са "шефовете". Аз 2-3 пъти най-тактично, под формата на неразбиращ клиент, им подавам жокери как да го направят, ама нали, кой съм аз.
Та отново завъртаме разговора в посоката - а бе ние сме българи, намерили сме цаката на всичко - това са думи буквално от тях. Та цаката, която са намерили, се изразява в това, че да пуснат всичко де що има ел. консуматори по колата, защото така двигателят палил след време и се вкарвал в режим на тест. :) Е, нормално - намекнах им, че след като батерията падне, то колата влиза в режим на зареждане ѝ, като това не е правилния начин (естествено подбирах уважаващи и меки думи), ама те нали са намерили цаката, не слушат. И случайно им показах, че когато колата е на паркинг, то с натискане на педала на газта, то палят двигателя насила, ама те не. Тяхната цака била правилния начин, защото са открили, че работи без проблем. Видях, че няма и смисъл да им казвам по принцип правилната процедурата за вкарване на колата в режим на тестване на отработените газове.
Всяка година с тия ГТП-та влизам в едно и също дежавю. Отново и отново. За това реших да го споделя с вас този път :D
Само едно не мога да разбера от цялата история - защо хората не искат да разберат нещо ново, което от горе на всичко ще им влезе непосредствено на тях в употреба? По принцип си го обяснявам де - нали сме си българи и намираме цаката на всичко. drunk.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
Dalt
Мнения: 26
Регистриран: 19 окт 2016 08:38
Репутация: 9
Местоположение: София
Контакти:

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот Dalt » 17 май 2017 09:37

Човек, те не могат да възприемат, че платените по интернет данъци вече са ОК и че не могат да направят ГТП без наличие на връзка. Там където правих ГТП-то на Равко пича 6 пъти ми каза, че трябвало бележка инак можело и да не работи системата. Учудващо и миналата и тази година работеше...

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 624
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 52
Местоположение: Стара Загора

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот WoLF » 17 май 2017 10:31

То си има и други начини да го вкараш в режим с постоянно запален двигател, но като тръгнеш да им обясняваш ти се отживява boxed.gif
ИзображениеИзображение

dimkaraganchev
Мнения: 169
Регистриран: 03 юни 2010 18:23
Репутация: 14
Местоположение: гр. Сопот

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот dimkaraganchev » 17 май 2017 23:51

И аз се чудя, защо ме карат да преминавам на бензин с моите коли на ГТП, ама на, карат ме. tooth.gif

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12663
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот slowtraveler » 18 май 2017 08:21

Ако това ви успокоява - доста сериозен цирк настава и с автомобил с постоянно 4х4 (и недай-си боже - самоблокиращ диференциал)... Започва едно чудене как да преминава валяците...
Само последния път общо взето минах безпроблемно ако не се смята, че колата се въртеше насам натам - явно стенда си бе много добър, защото в менюто му избра 4х4 tooth.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1709
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот BOz » 18 май 2017 11:54

Искаш да кажеш, че на джипа ти, когато автомобила е на нулева предавка, системата отново блокира диференциалите (под какъвто и да е вариант - диференциал/спирачки...)?
Защото съвременните СУВ/джипки им е заложено в електрониката това да не го правят именно с такава цел. Отделно с механични заключващи диференциали те не се заключват когато ги въртиш на обратно - от колелата към двигателя.

п.п. Мисля, че вече няма стенд, който да не може да тества 4х4 автомобил. Цялата логика в тази опция е, че пускат тест на двете колела по отделно - не се въртят двата валяка заедно а първо единия, след това другия. И по този начин само електронен заключващ диференциал може да направи проблем, но пък логиката им е такава, както споменах, че ако няма енергия от двигателя към колелата, то те пак са отворени. Да не говорим, че и малко са автомобилите, дори сред джипките, които имат механично заключване на двете колела на една ос - било то по електронен или "физичен" път.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12663
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот slowtraveler » 18 май 2017 12:05

За да няма проблеми при фул-тайм 4х4 по принцип би трябвало и четирите колела да са на валяци и да се въртят с еднаква скорост...
Ако въртиш само един валяк, за да не се предаде усилието (през раздатката, а не през скоростната кутия) към другия мост трябва другото колело на същия мост да се върти в обратна посока със същата скорост... А това въртене в различни посоки вече шашка блокиращите диференциали... Да, поне при мен мога да включа и раздатката на неутрална скорост - натиска се едно електрическо бутонче с кламер или остър молив...
Факт е, че явно се опитваха да въртят един по един валяците, а навярно втория валяк е бил оставен свободен, защото колата рязко дърпаше встрани...
За електроуправляемите диференциали - имам такъв и не ми е ясна логиката му изцяло - случвало ми се е да 'затяга' при най-обикновен бавен завой при маневриране... Дори на псевдо-джип като Кашкай пише, че затяга раздатката ПРЕДИ тръгване за да предотврати буксуване, а не да се бори в последствие с него... Но е вярно, че с Кашкая нямах никакъв проблем - включвам на 2WD за всеки случай... И въпреки, че минавах на същия стенд и пак бе включен на 4х4 стенда, нямаше такова лашкане насам-натам както при джипа...

Така, че си е цирк...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1709
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот BOz » 18 май 2017 13:56

Точно това е идеята на единия валяк. Системата върти едното колело, докато колата е на нулева скорост. Идеята е, че дори раздатката да е електронна и през нея да премине въртящ момент, предаден от валяка, през диференциала, през раздатката до скоростната кутия, то да няма проблем. Ако раздатката е електронно заключена и да кажем задължително при тази ситуация да предаде въртящ момент и към другия мост, вместо колата да изскочи от валяците, то въртящия момент да премине през диференциала и същото колело на другия вал да се завърти на обратно. Цялата идея е да не счупят самия автомобил. Явно при теб раздатката не е електронно заключена на преден/заден мост, а оказва съпротивление достатъчно, че самия автомобил да започне да се рее. Защото ако беше заключена към другия мост 1:1, то другото колело би се завъртяло в обратна посока. Логично би било да изключваш блокировката на раздатката по време на ГТП. Може това да го пише в книжката да кажем, ама да не си го прочел. Иначе не знам твоя модел раздатка точно от кой вид е.
Относно Кашкая той си е с отворен диференциал на преден към заден мост. Демек на преглед дори и да заключиш задния мост чрез бутона, то няма да има проблем според мен и със стандартен тест за 4х2 автомобил. Това е така, защото тия паркетници масово използват Халдекс съединител (диференциал), който просто "свързва" кардана със задния диференциал. И на тая глупост им викат "проактивна" система, защото може да ти "включи" задния диференциал още преди приплъзването. Реално копчето за заключване това прави, нищо друго. Ама ако единия мост започне да се движи спрямо другия, то отново си вън от играта, защото движението минава през отворен междинен диференциал, което не е заключваща раздатка, както може би е при джипа ти. Демек при тази система вдигаш само едно колело от всички във въздуха и играта приключва. Да се надяваш, че системата чрез спирачките ще се намеси, имитирайки заключващ диференциал, ама за тия пари - толкова. tooth.gif

п.п. Като спомена Кашкай, Нисан Джук колкото и да му се смеят има много добра система за 4х4, защото реално задния диференциал не е отворен, а с два съединителя, които могат да управляват въртящия момент към всяко едно колело по отделно, като могат да заключват ляво-дясно 1:1. Което най-вероятно го нямаш дори на джипката ти. :)
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12663
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот slowtraveler » 18 май 2017 14:35

БОз, явно 4х4 не ти е силната страна :)
Ако завърти едното колело при LSD, то автоматично ще се завърти и другото в същата посока (а не в обратната както отворения диференциал :) )... Завъртят ли се двете колела в една посока, вече зависи раздатката колко е 'затегната'... При мен тя също е с фрикциони, които не я държат изцяло 'отключена', а степента на затягане между преден и заден мост се командва от електромотор, който командва определената степен (затова и въпреки, че по принцип конструктивно е като парт-тайм, се води фул-тайм задвижване)...
Т.е. завъртиш ли едно колело на задния мост, то ще завърти и другото, вследствие на което и предния винаги ше се опита да тръгне...

Като спомена Кашкая и т.н. - да, не съм имал проблем с нея, но грешиш в конструкцията - задния диференциал е изцяло отворен. Да, електрически управляемата муфа съдържа в себе си съединител и освен това - пакет съединители (т.е. два фрикционни модула). Но те са от страната на кардана - т.е. не могат да повлияят по никакъв начин на разпределението на въртящия момент ляво/дясно... Просто така са решили да усилят механично нужното усилие - малко електромагнитче започва да привлича малко съединителче, което когато завърти вала си, увлича по 'резба' (изрязан канал) устройството, което притиска пакета съединители... И пакета съединители вече предава големия въртящ момент от кардана към задния мост... Прост електромеханичен усилвател...

За задвижването на паркетниците също грешиш - в масовата част от тях имат стандартно предно задвижване, раздатка (не диференциал), предаващ едни и същи/равни обороти на предния и задния кардан/предаване...
А вече единия мост се отделя от кардана с някаква муфа... Заключи ли муфата - все едно имаш заключен централен диференциал (тя раздатката си е заключени зъбчатки)... А вече блокировките по мостове ги правят използвайки АБС... Но АБС и т.н. не сработват при толкова ниска скорост, с която се въртят валците на ГТП...

Абе общо взето - от това което си писал има мнооооо-го малко вярно :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1709
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот BOz » 18 май 2017 15:47

Чакай. Явно четеш така, както на теб ти изнася, което въобще не съм написал.
Първо - къде съм написал, че при ЛСД диференциал, че двете колела ще се завъртят в различна посока, ако врътнеш само едното. Я пак прочети какво съм написал, като въобще не съм споменал никъде ЛСД диференциали по принцип в тази ситуация.
Второ - на паркетниците раздатката е отворена на 100%. И не всички са с раздатка. Има и много с чист отворен диференциал, вграден в скоростната кутия. Просто единия изход на диференциала отива към предния диференциал, а другия към задния.Но вдигнеш ли единия мост от земята, губиш цялото движение. И пак се загледай специално, че съм написал Халдекс съединител и съм сложил диференциал в скоби, защото го водят диференциал, а не съединител поради простата причина, че всичко е интегрирано в задния диференциал.
Наистина си чел ей така отгоре и въобще не си разбрал какво съм написал.
Отварял съм такива ел. раздатки на на БМВ, която е с фрикциони и ел. управление на затягането им. Може би подобно на твоята раздатка.
Там са така нещата:
1. Два отворени диференциала - преден и заден.
2. Раздатка веднага след скоростната кутия.
3. Изхода от скоростната кутия влиза в раздатката.
4. Изхода за задния мост от раздатката е твърдо вързан за изхода на скоростната кутия 1:1.
5. Изхода за предния мост от раздатката е чрез фрикционни елементи (съединител), който се натяга чрез завъртане на един пръстен.

При нормално отворена раздатка, демек да няма закачане на изхода към предния диференциал към скоростната кутия, то няма предаване на въртящ момент към преден мост. Ако съединителя затегне максимално, то имаме предаване 1:1 на преден и заден мост.
Не може да изключиш задния мост от цялата схема, защото скоростната кутия е механично вързана към изхода за задния диференциал, както споменах.
Та да ти разиграя ситуациите при тази постановка, какво се случва реално:
1. Ако колата е на неутрална скорост и отворена раздатка:
- При завъртане на едно предно колело - завърта се отворения диференциал и през него само единия пакет от фрикционните дискове в раздатката. Нищо не се случва реално на стенда. Само едното колело си се върти, а другото остава неподвижно, защото валяците оказват по-голямо съпротивление от малкото триене на елементите в раздатката. Демек си се върти предния кардан.
2. Ако колата е на неутрална скорост и затворена раздатка:
- Завърта се отново едното предно колело, Тогава през раздатката енергията отива до скоростната кутия и задния мост. Понеже изхода на скоростната кутия е вързан директно към задния диференциал, тогава енергията няма как да премести колата, защото ще се помъчи да завърти и задния мост и през предния отворен диференциал другото колело, което седи на свободните валяци ще се завърти на обратно.
3. Колата минава на заден мост.
- При отворена раздатка и нулева скорост започва да се върти кардана и скоростната кутия. Демек само едното задно колело се върти, а другото стои неподвижно, защото валяците оказват по-голямо съпротивление от скоростната кутия.
- При затворена раздатка минаваме в точка 2 отгоре, защото не може да превъртиш предния мост, който е вързан 1:1 със задния мост в този момент, като колата оказва по-голямо съпротивление и през отворения диференциал, защото не може да му завъртиш короната, то започва да се върти другото колело в обратна посока.

Стандартно при БМВ управлението на раздатката е от порядъка на 10% затягане на съединителя, но когато колата е на неутрална скорост и на място, то раздатката е отворена напълно. Демек винаги си в позиция, описана в точка 1 и 3 тире едно. И винаги може да въртиш на ГТП всички колела и едно по едно и двете заедно.

За това няма проблем по принцип фул тайм 4х4 да се тества и на най-обикновен стенд. Точно, за да им докажа това веднъж на едно ГТП с БМВ-то ми им казах да пускат програма за 4х2, като ми казаха, че е на моя отговорност. Ами да, на моя отговорност, защото знаех резултата. Но пък БМВ-то ми беше с механична раздатка като на паркетниците, която е отворена от двата края и там винаги си се върти тя, без да отива енергията въобще до скоростната кутия. Точно като на измислените паркетници. Защото реално нямаш вързан предния и задния кардан, а разчиташ чисто на механично разпределение на силите, точно като типичен диференциал.
Надявам се да си изчел този път всичко и да си вникнал в написаното, а не да си изчел отгоре-отгоре нещата. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12663
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Годишен Технически Преглед / ГТП

Мнениеот slowtraveler » 18 май 2017 18:01

BOz написа:Източник Второ - на паркетниците раздатката е отворена на 100%.

Да де - или терминологията ти е грешна, или познанията... :whistle:
Раздатката при 99% от съвременните 'електронни' паркетници си е едно такова просто устройство, в което от вала за предния мост излиза пряк отвод към кардана за задния мост...
Т.е. ВИНАГИ Е 100% заключена още от проектирането :) И кардана си се върти, със скоростта на предния мост, а задния диференциал се куплира или отцепва от кардана от муфата пред него...

За другите неща - така са си.... Системата на джипката е подобна на описаното от теб, но има и ELSD, което държи затегнат и задния диференциал в някаква степен... И точно там е ключа от палатката - с предния мост нямаш проблеми заради развързания диференциал... Но при задния вече почва да се суче и да бяга от валците... Дори и раздатката да не съм я заключил изцяло (има и възможност за 100% заключване, което винаги става при бавни скорости, а при бързи - само когато то си реши)..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008


Върни се в “Хибридно задвижване - Hybrid Synergy Drive (HSD)”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 3 госта