Странно държане на нивото на батерията

Модератори: Georgimitrovich, zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1714
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот BOz » 23 май 2017 10:16

Вчера за първи път ми се случи нещо нетипично.
Както си карах на отиване към работата сутринта, на гладък път системата реши, че ще зареди батерията до край. Както си карам и гледам стана зелена и след това и последната чертичка се напълни. Аз гледам и викам, че тая кола полудя.
След това реши, че ще я разрежда. Както си карам отново, по моментния разход на гориво очевидно видях, че колата се движеше само на ток, защото по този обичаен маршрут, в тази отсечка обикновено моментния разхода ми се върти около 5/100, а в този момент изведнъж започнах да се предвижвам с 1/100. tooth.gif
Та спадна до нормалния заряд и системата си влезе отново в нормален режим.
След това вечерта като тръгвах от работа, този път реши пък, че ще я изпразва до край. И в рамките на 1-2 минути я изсмука до дъно. Никога до сега не бях виждал да пада до такова равнище - само една лилава чертичка. До този момент винаги когато ставаше лилаво, демек две чертички, то системата винаги е минавала в най-агресивно зареждащ режим и двигателя пали принудително, дори автомобила да стои на едно място.
Та след като падна до такива низини, колата стана супер странна на каране. Нямаше го този момент да се чувства двигателя като откачен от задвижването, балансиран от ел. двигателя. Просто подаваш газ и двигателя си вдига оборотите като от него директно се усещаше въртящият момент към колелата, там през планетарната предавка. А бе тотално различно държане на цялата система.
В последствие отново се зареди до нормалния капацитет и всичко влезе в стандартен ритъм.
Това изглеждаше, че все едно самата система направи нещо като пълен заряд-разряд, което обаче до този момент не го бях наблюдавал и за това реших да го споделя, ако случайно някой се е натъквал или ще се натъкне на подобно държане.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12674
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот slowtraveler » 23 май 2017 10:21

Очаквано е да има такава процедура при Ni-Mh батериите...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 626
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 52
Местоположение: Стара Загора

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот WoLF » 23 май 2017 20:11

Усетил си първото си калибриране wink.gif Моята си калибрира батерията преди две седмици като усети един дълъг баир и после съответния пуск - та по нагорнището реши да кара само на ток, а надолу само на двигател без регенеративно спускане tooth.gif
ИзображениеИзображение

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1714
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот BOz » 23 май 2017 23:36

И твоята ли батерия падна до 1 лилава чертичка?
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 626
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 52
Местоположение: Стара Загора

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот WoLF » 23 май 2017 23:48

Мигаща...
ИзображениеИзображение

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1714
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот BOz » 24 май 2017 00:08

WoLF написа:Източник Мигаща...

Искаш да кажеш грубо такава последователност в заряда на батерията: 3 сини чертички -> 2 лилави чертички -> 1 лилава чертичка -> 1 лилава мигаща чертичка?
Ей това още не съм го виждал.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 626
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 52
Местоположение: Стара Загора

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот WoLF » 24 май 2017 01:34

Толкова агресивно зареждаше после, че двигателя едвам отговаряше на педала и държеше около 3-4к оборота до достигане на 3 черти и после почна и да регенерира... В крайна сметка наклона стигна да зареди батериите до горе и се усети как планетарната откачи генераторите от системата(намаля съпротивлението доволно и колата почна да ускорява сякаш съм на неутрална, екрана не показа никаква разлика)! Шашна ме тогава, но после почна доста по-често градско да влизам в зелените две(може и да си въобразявам!) :thumbsup:
ИзображениеИзображение

Pyrhel
Мнения: 48
Регистриран: 03 апр 2017 19:22
Репутация: 2
Местоположение: София

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот Pyrhel » 24 май 2017 02:18

WoLF, за какъв период от време се случи разрад-заряда?
Предполагам ако се случи някъде близо до мястото, където ще се спира и гаси колата трябва да се изчака да си завърши цикъла?
И може ли процедурата да се force-не предварително, че да не се случва по време на път?

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1714
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот BOz » 24 май 2017 11:22

WoLF написа:Източник намаля съпротивлението доволно и колата почна да ускорява сякаш съм на неутрална, екрана не показа никаква разлика

Това винаги е така. Ако запълниш батерията до край, най-често при планинско спускане, регенерирането спира напълно и двигателя започва да работи на мега високи обороти, с цел да има някакво задържане. Това като си на "B" де. Ако си на "D", направо се засилваш надолу като свободно падащ предмет, точно като на неутрална. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 626
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 52
Местоположение: Стара Загора

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот WoLF » 25 май 2017 10:29

Pyrhel написа:Източник WoLF, за какъв период от време се случи разрад-заряда?
Предполагам ако се случи някъде близо до мястото, където ще се спира и гаси колата трябва да се изчака да си завърши цикъла?
И може ли процедурата да се force-не предварително, че да не се случва по време на път?

Едва ли може да се повтори по твое желание... Минавал съм по този маршрут над 10 пъти, откакто имам колата, и само веднъж го е правила. Разряда стана доволно бързо, т.к. само на ток и при такава скорост батерията се точи в рамките на километър и си премина на бензин, но ме учуди факта, че въпреки вече отрицателния наклон колата продължаваше да кара само на бенин, да не включва регенеративното зареждане при пуснат педал на газта и така до постигане на пълен заряд... После всичко си премина по статорму, включително и средния разход не се промени осезаемо spell.gif

BOz написа:Източник Това винаги е така. Ако запълниш батерията до край, най-често при планинско спускане, регенерирането спира напълно и двигателя започва да работи на мега високи обороти, с цел да има някакво задържане. Това като си на "B" де. Ако си на "D", направо се засилваш надолу като свободно падащ предмет, точно като на неутрална.

Същия хълм първия път реших да го спусна на двигателна спирачка, но някъде към края ме дожаля за двигателя, а и почна на нагрята пластмаса да ухае отзад(вероятно от високите обороти на зареждащите агрегати)... В края на отсечката разликата в скоростта при двата режима не е осезаема, поради ниската компресия на двигателя(по-бавно ускорява в началото на В, разбира се) и е в рамките на 5-10 кмч ermm.gif
ИзображениеИзображение

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1714
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот BOz » 29 юни 2017 17:41

Та след известно време на наблюдения, странни държания, умиране, събиране на опит, поправка и отново връщане на пътя, то да си довърша темата с краткото описание.
Накратко преживях нещото, което е главния виновник масата народ да не си купува хибрида, изразяващо се в съобщение "Съжалявам, но трябва да си смениш хибридната батерия". tooth.gif
"Най-якото" нещо е, че това се случи точно 3 месеца след като изтече гаранцията ѝ. Допитах се до Тойота първо какво правим и единствено достигнах до компенсация, изразяваща се в отстъпка от порядъка на 15-на процента. Демек около 4000лв.
За момент се зачудих, но реших, че няма смисъл да продължавам в тази посока и реших да взема нещата в собствените си ръце, особено, че вече говорим за автомобил, който е на над 10 години.
Та свалих си батерията и воала - 4-ти модул фира. Следва проверка на всички елементи в какво състояние са. Това е трудната и времеемка част, предвид подръчните материали, с които разполагам и ме хвана малко неподготвен тепърва да правя нещо специализирано за целта и използвах малко жокер. Но както и да е.
И от 28 батерии резултата показа 1 клетка умряла, 4 клетки с изключително намален капацитет (останало под 30%) и още 4 клетки в средна хубост. И това ме постави в дилема. Дали да събуждам колата от смъртта само с една клетка и да чакам погребението на другите 4, дали да сменя още 4, които имат шанс да умрат в съвсем близко бъдеще, или да направя всичко както си трябва и да върна пълния потенциал на батерията.
Поне в тази ситуация виждах и чашата пълна, донякъде. Имам 19 клетки, които са напълно здрави, както са си от завода. Поне това ме утешаваше, предвид, че ако това се беше случило точно преди 3 месеца, то щях да имам сега чисто нова батерия. Нали трябва все някак си да се утешавам. tooth.gif
Мислих, мислих и реших като ще е гарга то да е рошава и да направя всичко до край. Смених 9 клетки, изравняване, подреждане и т.н. всички процедури.
И воала - колата е отново на пътя с пълен потенциал на батерията.
Разликата от както имам колата в сравнение със сега се изразява на пръв поглед в много по-трудното зареждане и разреждане на батерията. Примерно всеки ден като идвам на работа имам едно спускане. До него стигам да кажем средно с оптимална батерия - демек около 60% заряд в нея. Започвам спускането и регенерирам енергия. До сега в края на спускането много често успявах от 60% да напълня до и често над 70% заряд. Седмицата преди вече да видя на логовете, че нещата наистина не са наред, често преминавах и 75% дори. В момента, като всички клетки са с пълен капацитет, най-големия заряд, който успях да направя се изразява в 65%. Демек горе-долу два пъти разлика. След това започва едно равно място, което го минавам само на ток, докато паркирам. Често от 70% смъквах батерията до оптимума, или демек до към 60%, докато паркирам. Сега да кажем от 65%, спадам до към 62% средно. А бе вижда се разликата определено. Но ако не бях карал колата по този маршрут 3 години и ако не знаех как се държи точно, то реално надали би ми направило впечатление това, ако трябва да съм откровен. Но сега със събраната статистика, чисто в цифров вид много по-точно и лесно виждам разликата.
В крайна сметка най-много ми направи впечатление това, че една от тези 4 клетки с намален капацитет, реално беше на под 1Ач. И с такава клетка на логове батерията си изглеждаше перфектна. Демек до нея имаме клетка с над 5 пъти по-голям капацитет и това на логовете не се виждаше по абсолютно никакъв начин. В този ред на мисли малко представите ми се обърнаха от това как трябва да изглежда една здрава батерия и много мнения в нета са малко, как да ги кажа, объркващи и неточни. И точно сега разбирам защо Тойота залага толкова много на Метал-хидридните батерии. При тях заряда/капацитета им не е вързано пряко към волтажа им. И като гледат (следят) 2 клетки в серия, то много лесно "замаскират" пад на напрежението само в едната батерия. Поне докато е здрава все още химически. Съответно ако под товар волтажа започне да кляка в по-голяма степен от другата клетка, то от чисто електрическа гледна точка тя започва да отдава по-малка мощност в целия пакет, за сметка на другите клетки и по този начин волтажа ѝ се запазва в граници, които не се отчитат от електрониката за проблем.
Така ако всяка клетка се гледаше на отделен канал, това щеше да се вижда много по-ясно.
И явно поради тази причина масово в нета има много повече грешки за проблем в батерията от колкото грешка за "намален капацитет на даден модул". Просто хитро направено от жълтурите.

п.п.1 Няма как батерията да пада или зарежда супер бързо. Ако това се случи и го видите, това е знак за намален капацитет на някоя от клетките. Електрониката просто си "пренарежда" и "оптимизира" заряда (от чисто числов вид, а не електрически), за да компенсира това с някаква логика. В това съм вече на 99.9% убеден.

п.п.2 Извод - внимавайте какво си пожелавате, наистина. Защо? Ами януари месец си мислих колко яко би било да ми умре батерията на хибрида. И си карам, и си "викам" - хайде, умирай де. Ами умря де. Явно не сме се разбрали, че съм искал да стане тогава, а не след 3 месеца. tooth.gif

п.п.3 Накрая ми остана една щипка от цялото разглобяване. Докато разглобявах колата точно си мислих, че тази щипка е на супер малоумно място и технологично е безсмислено да я има. Ама чинно си я запазих и отделих. Накрая сглобявам всичко, тестове, местове, всичко работи. И тъкмо се радвам и гледам една щипка останала. Явно наистина е била безсмислено да е там. drunk.gif

п.п.4 - Имах един лек паразитен шум (скърцане) от задната част на колата. Сега вече го няма и от това съм доволен. Не знам от къде е бил - возил съм се в багажника да го открия и все звучеше като от задния капак. Явно така е трябвало да стане, за да се отстрани. punk.gif

Леко дълго стана, не точно с "краткото" както бях казал в първото изречение на мнението, но това е от мен по темата и за това реших да го споделя. :thumbsup:
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 626
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 52
Местоположение: Стара Загора

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот WoLF » 29 юни 2017 18:40

Сега ако кажеш, че освен с опит си останал и с няколко резервни здрави клетки tongue.gif
ИзображениеИзображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12674
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот slowtraveler » 29 юни 2017 19:34

Браво... Видя се, че дяволът не е толкова страшен... Остава да споделиш с каква сума си решил проблема, за да успокоиш скептиците :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1714
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот BOz » 30 юни 2017 00:03

WoLF написа:Източник Сега ако кажеш, че освен с опит си останал и с няколко резервни здрави клетки

Ами предполагам 3. Ама да остане малко време, за да им направя най-дългия рециклиращ/възобновяващ цикъл със зарядното, то ще знам със сигурност.
slowtraveler написа:Източник Браво... Видя се, че дяволът не е толкова страшен... Остава да споделиш с каква сума си решил проблема, за да успокоиш скептиците

А бе честно казано ако не искаш да правиш батерията "чисто нова", то може да минеш и със сума под 100лв, стига да си правиш всичко сам. tooth.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
smsdeliverer
Мнения: 78
Регистриран: 06 юли 2010 12:30
Репутация: 3
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Странно държане на нивото на батерията

Мнениеот smsdeliverer » 30 юни 2017 00:20

BOz нови клетки ли сложи ?
Toyota Prius
SOL 2013


Върни се в “Хибридно задвижване - Hybrid Synergy Drive (HSD)”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта