Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Модератори: zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика, Georgimitrovich

Потребителски аватар
plamsav
Мнения: 71
Регистриран: 04 апр 2017 18:38
Репутация: 18
Местоположение: Русе
Контакти:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот plamsav » 21 авг 2017 18:10

Школа за ремонт и обслужване на хибридни автомобили.

ШКОЛАТА на Пламен Пеев. Урок първи.

С хибриден автомобил днес никого няма да удивиш. В София, както и във всеки по-голям град може да видиш Приус 20, Приус 30, Аурис хибрид, Хонда Инсайт или Лексус хибрид. В умът ми се върти фразата „Хибридите настъпват“.  За автомонтьорите това е като сигнал от бойна тръба, зовяща към решителни действия. Но уви: да намериш в днешно време грамотен Диагностик (именно така с Главна буква), способен да се разбере с неизправностите на хибридното превозно средство е практически невъзможно. Какво да се прави? Виж, за това ние ще говорим днес и в близкото бъдеще. И така ще се опитаме да намерим проблема и да въоръжим заинтересованите читатели със специални знания от личен опит и научен от братушките (смело мога да твърдя, че те са най-добрите в тази област), натрупан в многогодишни ремонти на хибридни автомобили.

Днес собствениците на сервизи се сблъскват с два диаметрално противоположни подхода към диагностика и ремонт на такива превозни средства. При обръщане към автосервиза, собствениците на хибриди като правило чуват следната изчерпателна информация.

Потърсете друг автосервиз. Ние с ремонт и обслужване на хибридни автомобили не се занимаваме. Или
Давайте автомобила. Ние все някак ще се справим с вашия хибрид – разбирайте: „ще я свършим както кучето на нивата“

На дневен ред стои въпроса и направо Крещи: Нужен е подготвен и квалифициран персонал за ремонт и обслужване на хибридни автомобили. Такива превозни средства по нашите улици има достатъчно много, а броят на учебните центрове, потготвящи специалисти по хибриди в България е равен на 0 (нула). Или по скоро можем да кажем беше равен на нула. В началото на 2018г ще има курс. И то на Български. Заинтересованите да следят страницата - . Но преди това ние от „Сервиз-хибрид“ Русе решихме да открием рубриката Училище за ремонт на хибридни автомобили.

Процесът на обучение ще бъде задочен - на основата на нашите статии. Искрено се надяваме, че с помощта на дълговременен учебен цикъл, нашите заинтересовани читатели, а по късно и слушатели, да добият знания и квалификация за ремонт и обслужване на хибридни автомобили.
Веднага трябва да се договорим. Материалите, които ще бъдат публикувани на сайта имат за цел да дадат начални знания на хибридните техници.

И още, Материалите, които ще се публикуват тук не се явяват клонове на програми, създадени за учебните курсове в рамките на професионално обучение. Кратковременните очни мероприятия в някои ВУЗове позволяват за 50 учебни часа да се вземе и да се разбере само една малка част от целия обем теотетични и практически знания. А с помощта на дълговременен учебен цикъл от статии може да се добие доста повече опит и знания.

Още една забележка. Всички статии от учебния цикъл могат да се състоят от няколко части, които не е задължително да са с еднаква продължителност. В зависимост от темата във всяка лекция ще се предлагат както теоритични знания така и знания за практическа диагностика и ремонт. Първите няколко статии ще бъдат по скоро теоритичната часта на въпроса, но в бъдеще ние задължително ще редуваме теоритичен материал сописание на практически ремонтни технологии. Надяваме се, че такава форма на подаване на материала ще е полезна за голям бройчитатели. Днешната статия можем да считаме за първи урок.

Сайта, надявам се вече е добре познат на читателите, но мен мен за сега малко ме познават. Нека да се запознаем: Пламен Савчев Пеев, Управител на „Сервиз-Хибрид“ Русе. С ремонт на автомобили се занимавам от 1991г насам с известни прекъсвания. С хибридни автомобили за първи път се сблъсках през не толкова далечната 2008г. От тогава съм в търсене на изчерпателна информация за всички видове хибридни автомобили. От 2010г започнах развитието и конструирането на plug in хибрид на базата на Хонда Сивик 1996г 1.4 i и ННО водородна клетка. В края на 2013г вече имахме отлично работеща система от 4 ННО клетки по 5 волта и захранване от 2 броя оловни акумулатори. Но тази система притежава един огромен недостатък – НЯМА РЕГЕНЕРАЦИЯ.

По тази причина в края на 2015 г реших, че е време да се поеме в нова посока – Електрически хибридни автомобили. И така след много търсене на образование и обучение по темата през май 2017 г завърших обучението си в град Екатеринбург, Русия. Сега ще попитате защо там? Ами по няколко причини: Първо – разбрах, че там са най – добрите специалисти. Второ – езикът също много натежа в тази посока – английският, колкото и да ми е добър не е толкова колкото моят руски. Той ми е почти като роден език. Вариантът на немски отпадна веднага понеже на немски мога само да броя и да поздравя, а и 7500 Евро в БОШ ми се сториха много скъпо.

И така в края на май се върнах от Екатеринбург в България. Сега ще попитате защо Екатеринбург а не Москва. Отговорът е елементарен: обучение по хибридни автомобили в източното полукълбо на Земята има само на три места: БОШ Германия, Екатеринбург, Русия и в заводите на Тойота Япония. За немския вече казах, а за японския няма нужда да питате. В Москва автомонтьорите са били на обучение в Екатеринбург, от Санкт Петербург автомонтьорите също са били на обучение в Екатеринбург, от Нерюнгри (Някъде в Якутия) също. И така надявам се вече всичко да е ясно.

Сега по същество, т.е. по учебния план. Да започнем с общо опознаване на хибридните автомобили. Как ще работим?

Накратко, какви ДВГ съществуват в света и ги класифицираме по тип. Подробно ще се спрем на конструкцията на ДВГ, работещи по цикъла на Аткинсон и ще поговорим за специфичните разлики на двигателите, работещи по цикъла на Ото. Ще отделим основните възли на хибридния автомобил и ще разкажем за всеки от тях: ДВГ, скоростна кутия, тягов електромотор – генератор и стартерен електромотор – генератор, високоволтова батерия, инвертор и конвертор, вспомагателен акумулатор.

В днешната лекция едва ли ще успеем да обхванем целия комплекс от казаните по горе раздели. За каквото не успеем да поговорим - ще продължим следващия път. Накрая ще завършим с основни принципи и техника на безопасност при работа с хибридни автомобили.

Забележка: във всеки учебен процес задължително трябва да присъстват кратки почивки, за да могат обучаващите се да отдъхнат и да обработят получената информация. По тази причина лекциите ще се публикуват регулярно през приблизително еднакъв интервал от време.

Накратко за абриевиатурата с която ще работим в следващите лекции. Днес съществуват много модификации хибридни автомобили, представляващи различни марки.  Най-добрият вариант е да ги индифицираме по номера на модела. И така хибридният автомобил Toyota Prius NHW10 ще наричаме опростено Приус10, Toyota Prius NHW20 ще наричаме опростено Приус20, Приус30, П35, П40 ит.н.

Много автомонтьори специалисти по хибридни автомобили ще кажат, че знаят всичко и такова обучение не им е нужно. На тях ще им предложа да направят един малък тест за познаване на хибридният автомобил. Всеки отговорил правилно на 5 въпроса от 10 – няма нужда да учи повече, понеже и така се явява „магьосник по хибридите“. Самите въпроси са сами по себе си простички, но са елементарни само за тези, които знаят и умеят. И така аз ще задам 10 въпроса, а вие ще се опитате да отговорите.

Школа за ремонт и обслужване на хибридни автомобили

Какво е това «INSPECTION MODE»? За какво е нужен? Как се активира? Каква е разликата между:
– сервизен режим;

– тестов режим;

– режим тест-мод;

– режим «Inspection Mode»?

1 Защо изправен «MAF-сензор» при диагностика на 1.5-литров ДВГ в Toyota Prius на празен ход изведнъж започва да показва на скенера разход на въздух до 5 гр/сек?
2 Как се отчита остатъчната емкост на един елемент в посъпилата на ремонт високоволтова батерия (ВВБ) и как да обосновем необходимостта от неговата замяна?
3 Как да обучим скоростната кутия на хибридната Тoyota Estima 10 след смяна на маслото? И защо това е нужно изобщо?
4 Защо не трябва да търсим неизправност в датчика за положение на разпределителния вал на Приус10, Приус20 ако имаме грешка Р3140, която пряко указва тази неизправност?
5 Защо при угаснал по време надвижение Приус20 ние включваме скенер за диагностика, а той не влиза във връзка с нито един блок за управление? Какво е неизправно в автомобила и как може да се отстрани тази неизправност без скенер?
6 Какво е принципата разлика при контрол на елементите на блока за управление на ВВБ на Lexus GS450H по отношение на ВВБ Toyota Приус20?
7 Защо при работещ на празен ход Приус30 скоростта на въртене на празен ход изведнъж става 1300 об/мин и може ли да се понижи?
8 Каква е основната разлика между съединителя на VVTi ДВГ на обикновен автомобил и на хибриден автомобил? Как могат да се различат?
9 Кое силно „дрънчи“ в кутията на Приус10 и как може бързо да се отстрани тази неизправност?
10 И така сега да проверим:

Ако сте уверени, че сте отговорили на всчките 10 въпроса, то вие или грешите или сте минали обучение в „Сервиз-хибрид“
Ако сте отговорили правилно на 7-9 въпроса, то вие сте професионалист в своята работа и много сте работили с хибриди.
Ако сте отговорили правилно на 4-6 въпроса, то вие умело успявате да отсеете полезното в Интернет и много четете на тема хибриди, но да се занимавате самостоятелно с хибриди ви е все още рано.
Ако сте отговорили на 3 въпроса или по-малко, то без допълнително обучение не е добре да се доближавате до хибриден автомобил.
Мисля, че „Школата за ремонт и обслужване на хибридни автомобили“ на страниците на ********* ще ви е от голяма полза.

С какво започва всяко училище? С Азбуката. И това означава, че и ние ще започнем с азбуката, т.е. азбуката на хибридното автостроене и ще изучим следните теми:

Типове и видове хибридни автомобили
Техните преимущества и недостатъци
Видове ДВГ, използвани в хибридните автомобили
Основни компоненти и устройство на хибридния автомобил
Уви, но без тези знания ние не можем да преминем към темата за обслужване и ремонт. Затова ще се придържаме строго по дадения план.

Продължението следва:

инж. Пламен Пеев

 ! Съобщение от: slowtraveler
Премахнати са препратките към външен сайт - от темата разбирам, че информацията ще бъде споделена и тук...

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12534
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 327
Местоположение: Варна

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот slowtraveler » 21 авг 2017 18:48

Звучи обещаващо :thumbsup: Засега я повишавам в Закачена тема, и ако се продължи в този дух - вероятно ще се качи и 'над чертата' където са Важните съобщения... :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
plamsav
Мнения: 71
Регистриран: 04 апр 2017 18:38
Репутация: 18
Местоположение: Русе
Контакти:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот plamsav » 24 авг 2017 00:14

Школа за ремонт и обслужване на хибридни автомобили.Урок първи.
ШКОЛАТА на Пламен Пеев. Урок първи. Лекция 2


Системно поскъпващото традиционно автомобилно гориво и повсеместното повишаване на екологичните стандарти принуждават автомобилостроителите да търсят алтернативни аналози на горивата и нови инженерни решения. Във връзка с това се разработват конструктивно нови двигатели или се усъвършенстват старите. Ние няма да се спираме на особеностите на алтернативните горива, като спирт, масла за горене, природен газ и др., а ще разгледаме конструкциите на двигателите, способни да работят с тях. Ще разсъждаваме от гледна точка на икономията на природни ресурси и екологичност. Това което носят новите технологии е намаляване на стойността на 1 км пробег на транспортното средство и съхраняване на невъзобновяемите природни ресурси и съхраняване на природата.

Условно ще ги разделим на пет групи.

Обикновени двигатели с вътрешно горене, работещи с алтернативно гориво, т.е. не на обикновен бензин или дизел, а например на втечнен газ, природен газ, биогориво, и т.н.
Двигатели с вътрешно горене, работещи в комбинация с елекрически двигател. Ще ги наречем – хибридни.
Чисто електрически двигатели, използващи само електрическа енергия.
Двигатели на основата на горивна клетка. Ще ги наречем водородни двигатели.
В последната група ще съберем всички останали конструкции на двигатели: работещи на слънчеви ватерии ( не ги бъркайте с електрическите ), фотонни, плазмени и т.н. С други думи тези, чията реализация в серийно производство е все още в далечното бъдеще.
Първата група няма смисъл да я разглеждаме подробно по две причини: първо , тези двигатели всички ги познаваме много добре. Второ – те не дават никакво снижение на разход на природни ресурси.

Третата и четвъртата група имат огромно преимущество в това отношение, но в тях има и съществени недостатъци. Такива каквито имат серийните електромобили – много малък автономен пробег или значителна стойност на тяговите батерии.

Днес няколко световни автомобилни концерна се опитват да пуснат в серийно производство ДВГ с горивни клетки, т.е. горивото, на които представлява водород. Но ние тях няма да ги разглеждаме поради това, че отсъства каквато и да е инфраструктура – водородни станции.

Затова пък внимателно ще разгледаме втората група, в която попадат хибридните двигатели. Ще повторя, че под хибриден автомобил ще разбираме транспортно средство, което се задвижва от двигател с вътрешно горене съвместно с електрически (един или няколко) двигател.

Всички видове хибриди можем да ги разделим на три групи в зависимост от тяхната конструктивна реализация.

Последователни хибриди.
Паралелни хибриди.
Последователно-паралелни хибриди.
Сега за всяка група по-подробно.

Последователни хибриди.
последоватен хибрид
СХЕМА НА СИЛОВА УСТАНОВКА НА ПОСЛЕДОВАТЕН ХИБРИД

Техният принцип на работа е следния: Въртенето на колелата се осъществява от електродвигател, който се захранва от електрогенератор, произвеждащ електроенергия с помощта на ДВГ. Опростено, ДВГ върти генератор, който от своя страна произвежда електричество за тяговия мотор. При такава схема двигателите с вътрешно горене имат малък обем, а генераторите притежават значителна мощност. Големия недостатък на такива конструктивни решения се заключава в това, че зареждането на акумулаторите и движението става само, когато ДВГ работи.

Този принцип за сега не е реализиран на нито един серийно произвеждан лек автомобил. При някои прототипи минусите са повече от плюсовете. Но в товарния сектор такава хибридна система понякога се използва. Става въпрос за някои конструкции на товарни самосвали, които се използват в откритите рудници.

Паралелни хибриди.
паралелен хибрид
СХЕМА НА СИЛОВА УСТАНОВКА НА ПАРАЛЕЛЕН ХИБРИД

В такава схема на свързване колелата получават въртене, както от ДВГ, така и от електрическия мотор, захранван от акумулатора. Такава схема на силовия агрегат изисква скоростна кутия. Като най удачен вариант на тази схема можем да отнесем Хонда Сивик – Хибрид. В нея има електромотор, който привежда в движение автомобила заедно с ДВГ.Това позволява да се използва ДВГ с по-малка мощност, тъй като на помощ идва електромотора, когато е необходимо. В такъв режим се сумира мощността на двата силови агрегата. Основният недостатък на такова решение е че ДВГ винаги трябва да работи.

Последователно-паралелна схема.
Последователно-паралелен хибрид
ПОСЛЕДОВАТЕЛНО-ПАРАЛЕЛЕН ХИБРИД

При такава схема на свързване на хибрида са избягнати всички недостатъци. Тук в зависимост от условията на движение се използва електродвигателя, или ДВГ с възможност за дозареждане. Освен това при сложни ситуации и нужда от по-висок въртящ момент има възможност да се обединят мощностите от двата агрегата. В зависимост от моментната ситуация транспортното средство избира най-подходящия режим на работа. Това обезпечава максимална ефективност на транспортното средство.

Такава схема на последователно-паралелен хибрид е реализирана в автомобилите на Тойота. По – точно Тойота Приус. В превод от латински prius – „напредничав, вървящ отпред”. Това е най-удачния вариант на това свързване на силовите агрегати. Прието е да се индифицират по номера на модела. За това вече говорихме. Когато започнем да разглеждаме Приус подробно ще имаме предвид конкретно Приус20. Обръщенията към другите модели ще споменаваме конкретно.

Вече е време да отделим особено внимание на най-известния и успешен в света хибриден автомобил – Toyota Prius. Защо ние ще говорим именно за Приус и именно за модела Приус20?

Ще се постараем да отговорим. От този автомобил са произведени най-много бройки в целия свят. Ако броим и тези, които са произведени в Китай едва ли някога(скоро) някой автомобил ще мине тази бройка. Спокойноооо, никога няма да видите Приус20 (произведен в Китай), освен ако не отидете на екскурзия в Китай. Само там по улиците се движат повече китайски Приус20, отколкото в целия останал свят.

От гледна точка на специализирания авторемонтен бизнес (в нашия случай – България) конкретната марка се явява отправна точка за специализация на услугите. Това предизвиква търсене на информация и професионално обучение на автомонтьори. Но не само.

Специализирания автосервиз е задължен да обезпечи наличието на минимум материали и резервни части. Това е отделна тема и към нея ще се обърнем по-късно. Сега я докоснахме във връзка с особения статут на Toyota Prius NHW20 (Приус20), който количествено превъзхожда всички останали хибриди транспортни средства.

Съответно знанията за неговите особености ще бъдат най полезни за автомонтьорите. Без познаването на този продукт да ремонтираме и обслужваме хибридни автомобили няма смисъл от гледна точка на успешното развиване на бизнеса в тази насока. Затова именно на базата на Приус20 ще разказваме за устройството на хибридните автомобили и ще обясняваме работата на всички негови компоненти с практически съвети за ремонт и обслужване.
Статията с фотографии на:

Скрито съдържание
Изисква се да бъдете регистрирани за да видите това съдържание.


Продължението следва:

инж. Пламен Пеев

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12534
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 327
Местоположение: Варна

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот slowtraveler » 24 авг 2017 01:27

plamsav написа:Източник СХЕМА НА СИЛОВА УСТАНОВКА НА ПАРАЛЕЛЕН ХИБРИД
.... Основният недостатък на такова решение е че ДВГ винаги трябва да работи.

Това е въпрос на конструктивно решение... ZF имат разработка на стандартната си 8HP кутия, при която ел-двигателят е вграден на 'входа' на кутията, и позволява решения и за plug-in hybrid, защото може да я кара само на ток...
Да, още не са я внедрили в модели, но предполагам ще стане скоро...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1675
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 180
Местоположение: София

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот BOz » 24 авг 2017 17:14

plamsav написа:Източник В превод от латински prius – „напредничав, вървящ отпред”.

Приус в превод от латински означава пръв (по вида си). Според Тойота идеята на името трябва да означава нещо невиждано до този момент, или демек първия хибриден сериен автомобил, което се препокрива с латинския произход на думата.
slowtraveler написа:Източник Това е въпрос на конструктивно решение... ZF имат разработка на стандартната си 8HP кутия, при която ел-двигателят е вграден на 'входа' на кутията, и позволява решения и за plug-in hybrid, защото може да я кара само на ток...
Да, още не са я внедрили в модели, но предполагам ще стане скоро...

Примерно хибридите на БМВ със задно предаване в момента работят с този тип кутия.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12534
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 327
Местоположение: Варна

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот slowtraveler » 24 авг 2017 17:18

Напълно е възможно БОз... БМВ ползват същата кутия, и поне доколкото съм гледал схемите - решението е напълно готово.
Просто е въпрос дали някой производител на автомобили ще избере да го ползва / ще поръча такива 'хибридни' кутии..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1675
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 180
Местоположение: София

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот BOz » 24 авг 2017 17:42

slowtraveler написа:Източник БМВ ползват същата кутия, и поне доколкото съм гледал схемите - решението е напълно готово.

Е да де, те я ползват от около 5 години вече, на второто им поколение хибридна система, която може да работи и без да върти двигателя. Защото на първото поколение от преди около 8 години, ел. двигателя беше прекалено малък и той беше само като допълнителен елемент.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12534
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 327
Местоположение: Варна

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот slowtraveler » 24 авг 2017 18:37

Имах предвид, че не съм се интересувал точно къде и въобще внедрена/закупена ли е дадената хутия в някой автомобил...
Просто докато разглеждах детайлите на кутията (същата е в джипа, само без електродвигателя :) ) ми стана интересно, че предлагаха готово 'плъг ин' решение (и в двата смисъла :) )..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
plamsav
Мнения: 71
Регистриран: 04 апр 2017 18:38
Репутация: 18
Местоположение: Русе
Контакти:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот plamsav » 25 авг 2017 00:16

slowtraveler написа:Източник Звучи обещаващо :thumbsup: Засега я повишавам в Закачена тема, и ако се продължи в този дух - вероятно ще се качи и 'над чертата' където са Важните съобщения... :thumbsup:

БЛАГОДАРЯ :)

pet77
Мнения: 55
Регистриран: 20 апр 2017 21:43
Репутация: 1
Местоположение: Ст.Загора

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот pet77 » 27 авг 2017 19:13

А може ли една лекция как работи скоросната кутия на хибрида.Попитах в Тоуота когато взимах моя Аурис има ли вариатор или ремък къто на CVT кутиите казаха не,че ми е интересно принципа на работа.
Auris Touring Sports HSD

biro
Мнения: 434
Регистриран: 31 мар 2013 11:21
Репутация: 35
Местоположение: Русе

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот biro » 27 авг 2017 19:42

pet77, ето видео обяснение https://youtu.be/-dHeRJdrnI8
C-HR 1.8 Hybrid 122к.с. 2ZR-FXE 2017
Avensis II 2.0 D4D 126к.с. T25 1AD-FTV 2008

Потребителски аватар
plamsav
Мнения: 71
Регистриран: 04 апр 2017 18:38
Репутация: 18
Местоположение: Русе
Контакти:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот plamsav » 28 авг 2017 00:03

pet77 написа:Източник А може ли една лекция как работи скоросната кутия на хибрида.Попитах в Тоуота когато взимах моя Аурис има ли вариатор или ремък къто на CVT кутиите казаха не,че ми е интересно принципа на работа.

Скоро ще стигнем до там, но всичко по реда си. Нека не поставяме каруцата пред коня.
За тези, които бързат повече на
Скрито съдържание
Изисква се да бъдете регистрирани за да видите това съдържание.

Потребителски аватар
plamsav
Мнения: 71
Регистриран: 04 апр 2017 18:38
Репутация: 18
Местоположение: Русе
Контакти:

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот plamsav » 28 авг 2017 17:04

УЧИЛИЩЕ ЗА ХИБРИДНИ АВТОМОБИЛИ. Урок първи. Лекция 3
УЧИЛИЩЕ ЗА ХИБРИДНИ АВТОМОБИЛИ.
ШКОЛАТА на Пламен Пеев. Урок първи. Лекция 3
последователно- паралелния хибрид

Разрез на силовия агрегат на последователно – паралелния хибрид

Продължение от Лекция 2

Можем да видим възела в който си взаимодействат двата мотор/генератора със слънчевото колело на устройството за разпределение на мощността (PSD). фото:
Скрито съдържание
Изисква се да бъдете регистрирани за да видите това съдържание.


Ще започнем с ДВГ. Забележка: В тази част от разговора ние ще говорим само за тези особености, които се различават от традиционните конструкции транспортно средство ТС. Предполагам, че читателите (слушателите) са добре запознати с конструкцията на ДВГ на традиционните автомобили.

И още. По време на разговора за ДВГ на Приус20 трябва да се има предвид, че конкретните параметри на неговата конструкция са се отразили много положително за ефективността на транспортното средство. От гледна точка на ремонта, такъв двигател по нищо не се отличава от своите обикновени събратя и не изисква никакво по специално внимание. Но за правилното разбиране на хибридната технология знанията за конструкцията на тези двигатели са много полезни. Въпросите, които могат да се появят у читателя ще получат отговори в следващите раздели, посветени на конкретният модел хибриден автомобил.
Мотора на Toyota Echo за Европа Toyota Yaris

И така ДВГ. Приус20 притежава бензинов двигател с вътрешно горене, с обем 1497 см3. В Приус30 и последващите модификации обемът е увеличен до 1.8л. Тойота означава двигателя на Приус20 като1NZ-FXE, който често е бъркан с мотора на Toyota Echo за Европа Toyota Yaris и можем да разберем защо. В Yaris моторът се означава като 1NZ-FE. Конструкцията на двата двигателя е много близка. И двата са четирицилиндрови редови 16- клапанни двигатели, при които въртенето на двата колянови вала се извършва от верига. И двата са снабдени с еднакви колектори и т.н. Освен това еднакви са и размерите на цилиндрите и клапаните. И така диаметрите и хода на буталото и у двата модела са 75мм и 84мм. Но двигателите са съществено различни: ДВГ на Приус работи по цикъла на Аткинсон (Atkinson), а Toyota Yaris работи по цикъла на Ото (Otto).
Toyota Prius
Приус - инвертор

фото:
Скрито съдържание
Изисква се да бъдете регистрирани за да видите това съдържание.

Сглобен вид на силовия агрегат. На преден план добре се вижда инвертора на единия електродвигател.

Съвсем накратко ще разгледаме конструкцията на традиционния ДВГ, без да изпадаме в подробности, освен моментите в които се намалява неговата ефективност. Бензиновият двигател на почти всеки съвременен автомобил работи по цикъла на Ото. Работата на такива двигатели се характеризира с четири такта: впръскване, сгъстяване, изгаряне (работен ход) и изпускане с отваряне и затваряне на клапаните близо до края на такта.

Достойнството на двигателя на Ото се състои във високата термодинамична ефективност, заключаваща се в превъзходното съотношение енергия/тегло и в конструктивната надеждност на агрегата от гледна точка на нейната простота. Повечето усъвършенствания внедрени в двигателите работещи по цикъла на ото са свързани с увеличаване на ефективността и съкращаване на вредните емисии. Производителят в името на казаното намалява теглото и губи мощност и надеждност. Случват ли се Чудеса?


Инвертор на електродвигател

Инверторът на електродвигателя с автономната система за охлаждане.

Ще разгледаме къде и по какъв начин се губи ефективността. Известно е, че съвременния ДВГ, работещ по цикъла но Ото, притежава най-голяма ефективност КПД в интервала 40-45% от максимално допустимата скорост на въртене на коляновия вал. Този режим на движение още се нарича оптимален. А най-висок въртящ момент двигателя достига в интервала 70-80% от максимално допустимата скорост на въртене на коляновия вал.

Значи, достигането на максимален въртящ момент винаги води до намаляване на КПД на двигателя. Защо? Защото всяко вдигане на оборотите на коляновия вал над оптималните е свързано с нарастване на загубите от триене. И така се наричат – загуби от триене. Същественото вдигане на оборотите на коляновия вал в името на достигане на необходимия момент се обезпечава с обогатяване на работната смес, а това е загуба на ефективност. А при по-ниски обороти от оптималните двигателя страда от явлението, което наричат помпени загуби (за това ще говорим по късно).


Разрез на ДВГ на хибридния автомобил Тойота Приус

Разрез на редовия 16-клапанен ДВГ на хибридния автомобил Тойота Приус, работещ по цикъла на Аткинсон.

Да се върнем към автомобила Toyota Yaris. Пиковата мощност на двигателя му е 108 к.с. , а най-ефективна работа има, когато двигателя развива мощност 35-50 к.с. Струва ми се, че тогава при избор на двигател за даден автомобил трябва да се ръководим от следното . Мотора за да работи в оптимален режим трябва да обезпечава само 40% от максималната мощност, която може да развие. А такъв автомобил за да се движи със скорост 105 км/ч по хоризонтален път му стигат 15 к.с. При по-малка скорост дори по-малко. От друга страна, ако на такъв автомобил сложим дори 30 к.с. за да развие 100 км/ч ще му трябват повече от 30 сек.

Но Toyota Yaris, както забелязахме, притежава двигател с мощност 108 к.с. и притежава прилично ускорение. Затова автомобил с двигател 30 к.с. не можем да се ускоряваме съгласно нашите очаквания, и няма да има добра динамика. А това означава, че през по-голямата част от движение автомобила ще работи в режим, при който характеристиката на мощността се намира по-ниско от зелената зона на ефективност. В резултат огромна част от горивото ще се изразходва напразно. Този негативен конструктивен дефект е характерен за всички автомобили, работещи по цикъла на Ото. Специалистите наричат това Проблем с частичната мощност.

Главната причина, за загуба на ефективност в режимите на експлоатация на ДВГ, се нарича помпени загуби. Как да накараме двигателя на Ото да дава 20 к.с. вместо 108 к.с.? Елементарно Уотсън – намаляваме потока на въздух в цилиндрите като притворим дроселната клапа. Ще отбележим между впрочем, че такъв режим на работа принуждава двигателя да дърпа въздух през тесен процеп, създавайки разреждане във всмукателния колектор. За това малко по надолу.

Ако изключим тази особеност на горивната система на съвременния автомобил, която при това ще започне да компенсира недополучената порция гориво с допълнителното и впръскване, то можем ли да твърдим, че задачата за ефективност е решена? Доколкото въздухът, попадащ в цилиндрите в течение на тракта, получава по-малък въздушно-горивен заряд, двигателя работи с намалена мощност, което е и нашата цел.

Но трябва да се съгласим, че това не е така просто. Създавайки ефект на частичен вакум ние вършим работа, т.е. изразходваме допълнителна енергия. Каква? Когато буталото слиза надолу при такта на всмукване, налягането в подцилиндровото пространство и частичния вакум в горната част на цилиндъра – над буталото, чрез бутало – мотовилковия възел, създават съпротивление на въртенето на коляновия вал. Това намалява изходната мощност на двигателя и мисля, че точно към това се стремим. Но този ефект се получава за сметка на изразходвано напразно гориво, а ние точно това се стремим да избегнем.


Аткинсон - хибридно автостроене

А ето и героят на днешната повест. Конструкцията на Аткинсон е намерила своето достойно място в хибридното автостроене. фото:
Скрито съдържание
Изисква се да бъдете регистрирани за да видите това съдържание.


Забележете, че автомобилите страдат от помпени загуби дори и на високи обороти. Дроселната клапа се отваря напълно само при ускорение или при изкачване на стръмен наклон. Известно е, че дизеловите двигатели са лишени от този проблем, защото при тях няма дроселна клапа. Низката мощност се постига с просто намаляване на горивото. Това е една от причините дизеловите автомобили да притежават по-висока ефективност. Дадения метод не може да бъде използlан едно към едно в бензиновите двигатели. Това е така, защото температурата на горене на работната смес при намаляване на кислорода става твърде висока, което може да доведе до прогаряне на буталото и клапаните.

Преобразуването на химическата енергия в механическа в цилиндровия двигател се съсредоточава около работния ход. Горивовъздушната смес изгаря бързо и създава налягане поради взривообразното изгаряне на сместа. Това налягане действа на дъното на буталото и с помощта на коляно – мотовилковия механизъм завърта коляновия вал. Пропорцията на химическата енергия, която се е преобразувала в механическа или в топлина зависи от степента на разширение. Този параметър съответства на отношението между свободния обем в цилиндъра в момента на запалване на сместа и свободния обем на цилиндъра в момента на отваряне на изпускателния клапан. Колкото е по–голямо това съотношение, толкова повече енергия се използва за завъртане на коляновия вал.

За съжаление има предел на степента на сгъстяване, по-високо от която сместа не гори равномерно и предизвиква детонация. Някои източници приписват това на самовъзпламеняване, т.е. явлението когато сместа се запалва спонтанно преди подаването на искра. Тук има смисъл да отбележим само, че двигателя на Ото е конструиран така, че да не допуска появата на самовъзпламеняване при зададеното октаново число на горивото. Такъв двигател не е способен да обезпечи големи степени на разширение на работните газове.

Следва продължение

инж. Пламен Пеев

 ! Съобщение от: slowtraveler
Моля да няма линкове към външен ресурс - темата става нечитаема :whistle:

мехаННика
Мнения: 1448
Регистриран: 28 юли 2008 11:17
Репутация: 129
Местоположение: София

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот мехаННика » 28 авг 2017 20:47

Новаторство в саморекламата, браво. В кой епизод ще стигнем до съставяне и разчитане на номограма? Защото това е важно и интересно, иначе нета и така е пълен с плява.

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1675
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 180
Местоположение: София

Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ

Мнениеот BOz » 29 авг 2017 11:51

Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение


Върни се в “Хибридно задвижване - Hybrid Synergy Drive (HSD)”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост