Ремонт и обслужване на хибридни автомобили - ЛЕКЦИИ
Публикувано на: 26 Сеп 2017 20:31
Урок 3 Лекция 1
Предния урок посветихме на устройството на PRIUS. Говорихме за особеностите на автомобила, когато той стои на едно място. В края обищахме на читателите, че в някой от следващите уроци ще запалим колата и ще я експлоатираме в различни режими. В следващите разсъждения ще преминем от анализ на агрегатите и възлите в статичен режим в състояние на изучаване на тяхното взаимодействие в динамичен режим. Ще разгледаме работата на тези възли и агрегати в различни режими на експлоатация на автомобила PRIUS. При възможност ще се докоснем и до други въпроси по колата.
И така, TOYOTA Prius – урок трети. Да запалим хибрида!!!
Запалване на студен автомобил.
Какво се случва в конструкцията на хибрида при запалване на студен двигател? Мотор/генератор 1 (МГ1), свързан със слънчевото колело, започва въртене като използва електроенергия от Високо волтовата батерия (ВВБ). В този момент автомобилът е неподвижен, коронната зъбчатка от планетарния механизъм , която свързва силовия агрегат с колелата, също е неподвижна. МГ1, въртейки слънчевото колело чрез сателитите предава въртящия момент на вала на ДВГ. Скоростта на това въртене съответства на 1/3.6 от скоростта на МГ1. За разлика отобикновения автомобил, който подава гориво в момента на включване на запалването, управляващата електроника на PRIUS прави пауза до момента, в който ДВГ не достигне 1000 об/мин. Това се случва след по-малко от 1 сек. МГ1 притежава значително по-голяма мощност от един обикновен стартер. За да завърти ДВГ с необходимата скорост самият той трябва да се върти със скорост 3600 об/мин.
Описания старт не създава никакво усилие за ДВГ, защото такава скорост съответства на работата на двигателя в комфортни режими на празен ход. Освен това, старта на двигателя на PRIUS се осъществява само на два цилиндъра, т.е. колата пали на два цилиндъра. Другите два се палят след точно определен интервал от време. В резултат на това конструктивно решение се обезпечава повишен експлоатационен комфорт на водача и се минимизира износването на детайли от двигателя, което е характерно при студен старт на двигатели на обикновен автомобил.
Тук трябва веднага да обърнем внимание на една много разпространена грешка на собствениците и механиците. Те често задават следния въпрос: Какво пречи на ДВГ след запалването? Защо той пали, а след 40 сек гасне? Истината е, че докато надписа „READY“ само мига – ДВГ НЕ РАБОТИ!!! Него го върти МГ1!!! През това време усещането е, че ДВГ работи – той бръмчи, от ауспуха излизат газове и т.н. Схемата на този режим е следната: Схема 2
СХЕМА 2
Веднага след като ДВГ запали, Блока за Управление на Двигателя (БУД) включва процеса за управление на дроселната клапа и установява оптималната скорост на празен ход. На МГ2 се спира подаването на енергия от ВВБ. Ако батерията е разредена, МГ1 от консуматор се превръща в генератор на електроенергия и започва зареждане на батерията. Това се случва, когато скоростта на ДВГ премине границата от 1200 об/мин. До този момент МГ1 не произвежда електричество. По време на зареждането програмата за управление на дроселната клапа поддържа оборотите на ДВГ на оптималното ниво. Схема 3
СХЕМА 3
При запалването на PRIUS със студен двигател главен приоритет на управляващата програма е да загрее ДВГ и катализатора. В нужния момент се включва системата за управление на токсичните газове. Времето, което е необходимо да се загрее двигателя зависи от външната температура и времето от последното угасяне. Докато двигателя е студен програмата взема мерки за съхраняване на неизгорелите въглеводороди в абсорбера и след загряване започва тяхното очистване.
следва продължение
инж. Пламен Пеев
Предния урок посветихме на устройството на PRIUS. Говорихме за особеностите на автомобила, когато той стои на едно място. В края обищахме на читателите, че в някой от следващите уроци ще запалим колата и ще я експлоатираме в различни режими. В следващите разсъждения ще преминем от анализ на агрегатите и възлите в статичен режим в състояние на изучаване на тяхното взаимодействие в динамичен режим. Ще разгледаме работата на тези възли и агрегати в различни режими на експлоатация на автомобила PRIUS. При възможност ще се докоснем и до други въпроси по колата.
И така, TOYOTA Prius – урок трети. Да запалим хибрида!!!
Запалване на студен автомобил.
Какво се случва в конструкцията на хибрида при запалване на студен двигател? Мотор/генератор 1 (МГ1), свързан със слънчевото колело, започва въртене като използва електроенергия от Високо волтовата батерия (ВВБ). В този момент автомобилът е неподвижен, коронната зъбчатка от планетарния механизъм , която свързва силовия агрегат с колелата, също е неподвижна. МГ1, въртейки слънчевото колело чрез сателитите предава въртящия момент на вала на ДВГ. Скоростта на това въртене съответства на 1/3.6 от скоростта на МГ1. За разлика отобикновения автомобил, който подава гориво в момента на включване на запалването, управляващата електроника на PRIUS прави пауза до момента, в който ДВГ не достигне 1000 об/мин. Това се случва след по-малко от 1 сек. МГ1 притежава значително по-голяма мощност от един обикновен стартер. За да завърти ДВГ с необходимата скорост самият той трябва да се върти със скорост 3600 об/мин.
Описания старт не създава никакво усилие за ДВГ, защото такава скорост съответства на работата на двигателя в комфортни режими на празен ход. Освен това, старта на двигателя на PRIUS се осъществява само на два цилиндъра, т.е. колата пали на два цилиндъра. Другите два се палят след точно определен интервал от време. В резултат на това конструктивно решение се обезпечава повишен експлоатационен комфорт на водача и се минимизира износването на детайли от двигателя, което е характерно при студен старт на двигатели на обикновен автомобил.
Тук трябва веднага да обърнем внимание на една много разпространена грешка на собствениците и механиците. Те често задават следния въпрос: Какво пречи на ДВГ след запалването? Защо той пали, а след 40 сек гасне? Истината е, че докато надписа „READY“ само мига – ДВГ НЕ РАБОТИ!!! Него го върти МГ1!!! През това време усещането е, че ДВГ работи – той бръмчи, от ауспуха излизат газове и т.н. Схемата на този режим е следната: Схема 2
СХЕМА 2
Веднага след като ДВГ запали, Блока за Управление на Двигателя (БУД) включва процеса за управление на дроселната клапа и установява оптималната скорост на празен ход. На МГ2 се спира подаването на енергия от ВВБ. Ако батерията е разредена, МГ1 от консуматор се превръща в генератор на електроенергия и започва зареждане на батерията. Това се случва, когато скоростта на ДВГ премине границата от 1200 об/мин. До този момент МГ1 не произвежда електричество. По време на зареждането програмата за управление на дроселната клапа поддържа оборотите на ДВГ на оптималното ниво. Схема 3
СХЕМА 3
При запалването на PRIUS със студен двигател главен приоритет на управляващата програма е да загрее ДВГ и катализатора. В нужния момент се включва системата за управление на токсичните газове. Времето, което е необходимо да се загрее двигателя зависи от външната температура и времето от последното угасяне. Докато двигателя е студен програмата взема мерки за съхраняване на неизгорелите въглеводороди в абсорбера и след загряване започва тяхното очистване.
следва продължение
инж. Пламен Пеев