За джантите

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Re: За джантите

Мнение от slowtraveler » 25 Ное 2014 22:11

memorex, имах предвид Светльо - Маринтекс (бяха до 10-ти Пощенски клон в Чайка на времето, а сега са до Импас до Акациите)...
Там откакто ги помня винаги работят така - динамометричен ключ, бутилки с газове и т.н.
А гафовете поне при мен ги правеха Жижо доста по-скоро (някъде 2008г)...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

memorex

Re: За джантите

Мнение от memorex » 25 Ное 2014 22:24

slowtraveler написа:memorex, имах предвид Светльо - Маринтекс (бяха до 10-ти Пощенски клон в Чайка на времето, а сега са до Импас до Акациите)...
Там откакто ги помня винаги работят така - динамометричен ключ, бутилки с газове и т.н.
А гафовете поне при мен ги правеха Жижо доста по-скоро (някъде 2008г)...
Така да.Напълно съгласен.Задочни поздрави на Маринов и персонал.

nowyaris
Мнения: 4515
Регистриран на: 11 Фев 2009 16:17
Местоположение: ЛИНЦ/АТ
Получена  благодарност: 1 път

Re: За джантите

Мнение от nowyaris » 25 Ное 2014 22:34

Не знам за колегата Rudy , ама аз от три страници нищо не можах да разбера. Тука един комшия има 50 годишен Ягуар който има само една гайка на всяка джанта - централна за главината . И се затяга на ръка biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif . То май и съвремените болиди от F1 са тъй. Сега кво прайм ?
Живота е като Чевермето - колкото повече те върти,толкова по-пекан ставаш....

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Re: За джантите

Мнение от slowtraveler » 26 Ное 2014 08:03

nowyaris написа:Не знам за колегата Rudy , ама аз от три страници нищо не можах да разбера. Тука един комшия има 50 годишен Ягуар който има само една гайка на всяка джанта - централна за главината . И се затяга на ръка biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif . То май и съвремените болиди от F1 са тъй. Сега кво прайм ?
Дидо, а там загледа ли се, че има едни 'шишове', на които се нанизва джантата, и които я центрират и фиксират против превъртане/преместване? tooth.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Re: За джантите

Мнение от ufer » 26 Ное 2014 08:50

Радвам се, колеги, че мислите така! Честно казано, очаквах някой да ме разкъса заради динамометричния ключ. Но това се прави, за да има почти абсолютна сигурност и да се избегне човешка грешка. Гайковертите си имат отдолу превключватели за намаляване силата на затягане, но въпреки това допълнителна проверка не вреди. А немците нали са си педанти в добрия смисъл на думата, са го направили просто задължение! Един механик след дълги години работа развива усещане за силата на затягане и може по принцип да стяга равномерно и без да пренатяга. Но когато става въпрос за бизнес и най-важното - отговорност (защото някой може да осъди някого за немарлива работа и не дай боже лоша катастрофа), това вече е друг филм. Браво на сервиза във Варна! :thumbsup:

nowyaris
Мнения: 4515
Регистриран на: 11 Фев 2009 16:17
Местоположение: ЛИНЦ/АТ
Получена  благодарност: 1 път

Re: За джантите

Мнение от nowyaris » 26 Ное 2014 14:27

slowtraveler написа:
nowyaris написа:Не знам за колегата Rudy , ама аз от три страници нищо не можах да разбера. Тука един комшия има 50 годишен Ягуар който има само една гайка на всяка джанта - централна за главината . И се затяга на ръка biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif . То май и съвремените болиди от F1 са тъй. Сега кво прайм ?
Дидо, а там загледа ли се, че има едни 'шишове', на които се нанизва джантата, и които я центрират и фиксират против превъртане/преместване? tooth.gif
За болидите не знам.Ягуара със сигурност няма никакви шишове.Просто осите са на конус и предните и задните и е налична система от шлици - ос/джанта,макар и трудно различима на пръв поглед tooth.gif .
ПП.Мисълта ми беше че въпроса на Руди е много интересен от техническо естество и има само един верен отговор - Зависи от конструкторското решение :thumbsup:
Живота е като Чевермето - колкото повече те върти,толкова по-пекан ставаш....

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Re: За джантите

Мнение от BOz » 26 Ное 2014 15:09

slowtraveler написа:
BOz написа:...А да те питам - както ще кажеш ако ти кажа, че има коли, които нямат центрираш борд на главината?
Хм... Да нямаш предвид 'Таврията'? При тях джантата лягаше пак на ръб на главината (т.е. централен отвор има, ама е мнооого голям и не е цилиндричен)...
Примерно на Москвича задните барабани нямат ръб за центриране. Ако си спомняш в книжката на москчича си пишеше (по спомен) как да си слагаш гумата, за да я центрираш. Не се стягат гайките отначало, с леко поклащане завиваш всякоя гайка първоначално леко и т.н.
Ако вземе да стягаш като хамал още от начало, обикновено можеше да се получи дисбаланс, защото първата гайка не е центрирала джантата правилно и след това останалите не могат да я центрират, защото самата гайка вече пречи.
За това е именно и предназначението на центриращия борд в съвременните коли. И точно името му е такова - центриращ, а не товароносещ или от този род. tooth.gif
Втората главна причина за центриращия борд е същевременно подпомагане на слагане на джантата. Много от производителите преминаха от шпилки и гайки към винтове.
Ако няма центриращ борд, върху който да поставиш джантата, самата смяна става трудна, особено от човек с малки сили - примерно жена.
Точно това е и единствената причина да има тия "водачи, които имат някои автомобили върху главините. Те се срещат при автомобили със закрепване чрез винтове. И защото не си длъжен да си физически кой знае колко силен, за да държиш с едната ръка джантата, а с другата ръка да завиваш винта, то хората са сложили тия водачи, които ти помагат.

Човечеството се развива и много от нещата, които се правят/създават, са за улесняване. Защо в книгата да пише как трябва да стягаш гайките, какви неща трябва да спазваш, за да осигуриш центриране на джантата спрямо главината, като може просто да ти направят едно малко бордче и да си спестят разправии с индивиди, които въпреки, че са прочели инструкциите, то нищо не им е влезнало в главата.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
Not_active_user_1
Мнения: 1480
Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
Местоположение: Германия

Re: За джантите

Мнение от Not_active_user_1 » 26 Ное 2014 15:49

slowtraveler написа:
prius 3 написа:...
В БГ на времето (сега не знам как е) гумаджиите правеха почти всичко на ръка и никой за подобни ключове не бе чувал. ...
Малко силно изказване, че никой не е бил чувал - явно си попадал само на кофти гумаджии (или говориш са мноооого старо време)...
Споменатата от мен гумаджийница работи във Варна от около 1995г... И винаги е работила с добре нивелирани машини, с динамометри и избор на газовата смес за помпане на гумите...
Чуваш ги как питат шефа си дадения автомобил с какво усилие и с какво налягане на гумите е и т.н.... И ги докарват/препроверяват ...

И не става въпрос за някаква изчанчена - съвсем обикновена гумаджийница с 'клетки' за два автомобила...
Никак не е пресилено. Става въпрос за началото на 90-те до към края. Във Варна, ако е имало евала и браво. В колко обаче ги е имало? На 1 или 2 места може би? В Ловешка област (старата включваща Ловеч, Плевен, В.Т. , Габрово) не е имало. И то ти говоря за най-оборудваните на времето сервизи на СБА. Един от началниците им ми беше познат и не е да са имали и да ги пазят за свои хора, а просто не са имали. В същото време в машиностроителните заводи, където съм работил имаше такива ключове но за съвсем други неща.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Re: За джантите

Мнение от slowtraveler » 26 Ное 2014 18:22

Не споря, че все още не е много разпространено тук...
Просто коментирах, че е малко пресилено да казваш, че
в БГ ... никой за подобни ключове не бе чувал
.
Който работи добре е чувал, та затова дадох реален пример. Който е наясно какво прави, също търси такава услуга..
А както казах - аз лично си взех динамометричен ключ предимно с тази цел - за джантите. И колегите в офиса почнаха да го ползват - значи започват да се образоват хората tooth.gif ...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Not_active_user_1
Мнения: 1480
Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
Местоположение: Германия

Re: За джантите

Мнение от Not_active_user_1 » 26 Ное 2014 19:22

Под „чувал“ имах предвид не ползва, не разбира. Идва от лафа „не чува петлите“. Може би пиша на стар български и нещата, както едно време се знаеха , а сега да е друго. Грешката може да е в мен, сори.
А Варна, онова време бяхте в новите неща винаги едни гърди напред. Дори ГолЕмото село изоставаше. Това моряци, кораби, западни и не само технологии. Въпросът беше, че повсеместно през 90-те динамометричен ключ по принцип не се ползваше и ако случайно някъде се е ползвал е било изключение от общото.

nowyaris
Мнения: 4515
Регистриран на: 11 Фев 2009 16:17
Местоположение: ЛИНЦ/АТ
Получена  благодарност: 1 път

Re: За джантите

Мнение от nowyaris » 26 Ное 2014 21:07

Баща ми,лека му пръст, на времето все динамометричен ключ ползваше biggrin.gif . Айде стига. Руди питаше съвсем друго mad.gif .
Живота е като Чевермето - колкото повече те върти,толкова по-пекан ставаш....

Аватар
Japanese_fever
Мнения: 9475
Регистриран на: 02 Мар 2005 05:48
Местоположение: Touge, Japan
Автомобил: 2014 Toyota Zelas

Re: За джантите

Мнение от Japanese_fever » 26 Ное 2014 21:17

Rudy написа:
Ако както мисля е върху оста на главината - как се отразява употребата на пластмасови втулки коригиращи разликата в централния отвор на джантата?

Чувал съм, че пластмасовите/полиуретановите втулки са по-добри от алуминиевите, защото алуминиевоте, ако не им сложиш малко гресчица, може да ти залепнат за главината. Както казах - аз вече 3 години нямам проблем с алуминиеви втулки, но аз сменям зимни/летни гуми всеки сезон, т.е. свалям си джантите два пъти в годината.

По твоята логика как издържат червените полиуретанови тампони, дето ги слагат по окачването на спортните автомобили. Отделно на много лагери сепаратора е полиуретанов, той пък ка издържа. smile.gif
2014 Toyota Zelas, 2.5L VVT-i (2AR-FE), 6-speed

България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!

nowyaris
Мнения: 4515
Регистриран на: 11 Фев 2009 16:17
Местоположение: ЛИНЦ/АТ
Получена  благодарност: 1 път

Re: За джантите

Мнение от nowyaris » 26 Ное 2014 21:22

Така е,но трябва да се знае че от полиуретан до полиуретан има балкан разлика.Трябва правилния материал :thumbsup: .Иначе си прав че неметалните са по-удачни.
Живота е като Чевермето - колкото повече те върти,толкова по-пекан ставаш....

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Re: За джантите

Мнение от slowtraveler » 26 Ное 2014 23:00

Полиуретана как би понесъл температурата? На кашкая за допълнителните джанти втулките му са тефлонени...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Airfan
Мнения: 1452
Регистриран на: 28 Сеп 2013 01:31
Местоположение: Пловдив
Автомобил: 2013 Avensis T27 1.8 Vmatic
Обратна връзка:

Re: За джантите

Мнение от Airfan » 27 Ное 2014 09:05

Полиуретана скърца и иска смазване - веднъж годишно всичко долу и гресиране.
Изображение Изображение

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 59 госта