Разни разсъждения за гуми, диаметри, контактни площи (разделена)

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Re: Разни разсъждения за гуми, диаметри, контактни площи (ра

Мнение от Hursa » 24 Ное 2015 14:44

Точно за контактната площ. Тя не участва нито при изчисляването на сцеплението без приплъзване (ако гумата не залепва за асфалта, буквално, чрез адхезия), нито при изчисляването на триенето с хлъзгане. Ако намалим налягането в гумите ще имаме по голяма контактна площ, но няма да спечелим сцепление. Колата ще спира малко по бързо, но и ще ускорява по бавно (при достатъчна мощност на двигателя) – поради увеличеното съпротивление на търкаляне. В завоите ще имаме понижена устойчивост на страничното плъзгане, поради повишената деформация на гумите в резултат на страничното натоварване.
Оказва се че широките гуми дават повече недостатъци, от колкото съм си мислел и плюсовете които дават са по малко - по отношение на безопасността - при нормално шофиране и още повече при по икономично шофиране.
(Затова е още по нелогично, от гледна точка на потребителя (според мен), да поставят в стандартното оборудване на хибридния аурис широките 17ки. За да поставят по голям спирачен диск, но защо като и по малкия е достатъчен, а и относително спирачния апарат на хибрида е по малко натоварен при нормална експлоатация)
А иначе BOz е прав – контактната площ остава същата (в първо приближение, в абсолютни стойности изменението е незначително) при по широката гума (дори и ако променим диаметъра и разбира се при едно и също налягане в гумите). Деформацията на гумата в петното на контакта намалява при по широката. Ако разбира се е на твърда повърхност. При пясък, кал, сняг гумата потъва и контактната площ нараства и налягането върху единица площ от грунда намалява (ако преди това колата не потъне дотолкова, че да легне на „корем”, или гумите стигнат до по твърда повърност). Но там вече е различно, зависи и от това дали колата се движи или просто стой, дали гумите приплъзват и изместват допълнително от „грунда” окопавайки се.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
Владислав
Мнения: 670
Регистриран на: 23 Окт 2009 18:40
Местоположение: София,България

Разни разсъждения за гуми, диаметри, контактни площи (раздел

Мнение от Владислав » 26 Ное 2015 22:12

Аз много не разбирам от физика.
И карам по бегли спомени.
Силата на триене е равна на сцеплението (коефициента на триене) по (силата на) тежестта.Нищичко не се споменава за контактна площ.Говоря по спомени.Ако бъркам - ще се извинявам...някога.Има връзка и със спирачните апарати...
Та - широчината на гумата има значение, по принцип.И определено не винаги колкото повече, е толкова повече.
На новичкия Аурис на колегата му препоръчвам едни 205/55 R16 - тези от ниво Luna, че са по-евтинки (с джанти 16" естествено), и да не се занимава с глупости.Лошото при него са TPMS венитилите, та или трябва да си закупи 4 нови, за 400 кинта, или да се примири със светещата лампа на таблото.Или може вече да си ги има...И още нещо - ако искаш стоманени джанти, или някакви неоригинални, шанса да си закупиш 20 броя гайки за джантите е голям!
Карайте умно, и безаварийни километри.
P.S. За една седмица два пъти се разминах от жестоки катастрофи, не по моя вина.Плювам силно в пазвата, и изчуках дърветата наоколо!!!
Младежи,уважавайте старостта-тя е вашето бъдеще...

Toyota Corolla 2001 VVT-i 1.6

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Re: Разни разсъждения за гуми, диаметри, контактни площи (ра

Мнение от slowtraveler » 27 Ное 2015 00:03

Ширината на гумата няма нищо общо със спирачните апарати...
Иначе нещата са еднозначно следните:
1. Колкото по-широка гумата, толкова е по-добро поведението на сухо, но това води до повишен разход на гориво....
2. Колкото е по-тясна гумата, толкова е по-добро поведението на мокро (с компромис) и хлъзгаво (без компромис), и по-нисък разхода на гориво....
3. Спирачните апарати определят минималния диаметър на джантата, но не и параметри на гумите...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Владислав
Мнения: 670
Регистриран на: 23 Окт 2009 18:40
Местоположение: София,България

Re: Разни разсъждения за гуми, диаметри, контактни площи (ра

Мнение от Владислав » 27 Ное 2015 07:30

Връзката със спирачните апарати я споменах, имайки предвид размера им.Както този и на спорачните дискове.Не е гаранция, че ако са по-големи, ще спира по-добре.
А не широчината на гумата, че се влияе от тях.
Все едно-не се изразих ясно.
Младежи,уважавайте старостта-тя е вашето бъдеще...

Toyota Corolla 2001 VVT-i 1.6

Аватар
ss_mitko
Мнения: 448
Регистриран на: 25 Яну 2009 14:48
Местоположение: София

Re: Разни разсъждения за гуми, диаметри, контактни площи (ра

Мнение от ss_mitko » 27 Ное 2015 14:57

Интересна статия за диаметъра на гумите.
Всеки автомобил трябва да се кара само с гуми, които са препоръчани от производителя. Увеличаването на диаметъра винаги оказва влияние върху представянето на автомобила, като в повечето случаи то е негативно. Въпреки че това се знае от почти всички водачи, не са малко шофьорите, които сменят заводския размер на гумите с друг, по-голям, който смятат за по-подходящ. А не трябва.

Увеличаването на размера на гумите неминуемо оказва влияние на спирачните показатели на колата, на динамичните характеристики, на разхода на гориво, на изхвърлянето на вредни газове в атмосферата, на скоростната кутия, на завиването и на още куп неща. Ето и най-важните от тях.

Диаметър на гумите и разход на гориво. Увеличаването на диаметъра на гумите изисква от двигателя повече усилие при потегляне. За старта и за ускорението впоследствие е необходимо повече гориво. Единственият плюс е, че скоростта на автомобила може да се увеличи незначително.

Диаметър на гумите и спирачен път. В случаите, когато водачите сменят гумите с по-големи, на негативно влияние са подложени спирачните механизми. По-големите гуми са и по-тежки, което би могло да доведе до поява на сериозни хлабини в окачването, което косвено ще окаже влияние на спирането.



Диаметър на гумите и ниво на шум. Многобройните тестове и изпитания в областта на шумообразуването показват, че диаметърът на гумата влияе доста на нивото на шум. Специалистите доказват, че колкото е по-голям диаметърът на гумата, толкова по-шумно е в купето.

Диаметър на гумите, маса и инерция. Изследванията показват, че по-големите и респективно по-широки гуми оказват повече съпротивление и влияят негативно и на инерцията на автомобила. Освен това, както вече споменахме по-горе, по-големите гуми са и по-тежки и за целта е необходимо по-голямо усилие за достигане на определена скорост.

Диаметър на гумите и външен вид на колата. Това е единственият по-сносен довод аз смяна на гумите с по-големи. По-големите гуми правят автомобила да изглежда по-добре. Той става визуално по-привлекателен, изглежда по-мощен и в същото време по-масивен.

Диаметър на гумите и работа на електрониката. Работата на електронните устройства в автомобилите е съобразена с определен размер гуми - този, който е препоръчан от производителя. При изменение на този размер, скоростомерът, системата за стабилизиране и останалата електроника отчита различни показатели, което води до неправилното ѝ функциониране.

Диаметър на гумите и безопасност. Увеличената широчина на гумата може да обезпечи по-високо ниво на безопасност, но само когато колата се движи на равен и сух асфалт. Иначе по-широките гуми създават проблем при заснежени, кални или неравни пътища. По-голямата височина на гумата пък изменя центъра на тежестта на автомобила и го прави по-нестабилен.

nowyaris
Мнения: 4515
Регистриран на: 11 Фев 2009 16:17
Местоположение: ЛИНЦ/АТ
Получена  благодарност: 1 път

Re: Разни разсъждения за гуми, диаметри, контактни площи (ра

Мнение от nowyaris » 27 Ное 2015 16:38

Всичко в статията е абсолютно вярно.Особено за външния вид - на Яриса като му прасна едни 20 цолови.........
ПП.Може да се наложи да махна калниците biggrin.gif
Живота е като Чевермето - колкото повече те върти,толкова по-пекан ставаш....

Hursa
Мнения: 4898
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 6 пъти
Получена  благодарност: 74 пъти

Re: Разни разсъждения за гуми, диаметри, контактни площи (ра

Мнение от Hursa » 30 Ное 2015 00:12

Ще напиша това, което научих покрай темата. В част от което се съмнявам до известна степен, затова и се надявам, че някой ще го оспори.
Защо са необходими големите гуми, според мен. Например при драгстерите, състезават се на твърдо покритие (и равно), така че това което се спомена по рано за големите балонни гуми не важи. Въпреки това използват широки гуми с голям диаметър (за двигателните колела). Според това, което се написа по рано по тесни и с по малък диаметър гуми биха дали същото сцепление. Мощностите които се пренасят към асфалта са огромни, до 10ки хиляди кс. Сцеплението което реализират тези гуми е огромно - поради много големият коефициент на сцеплението в резултат на качеството на материалите на протекторите им, поради голямото тегло на машината (най вече двигателя), както и поради допълнителното притискане в резултат на реакция на изтичащите изгорели газове и при скорост – от анти крилата. Протектора в мястото на контакта с пътя се натоварва много. Още повече, че най голямо сцепление се получавало при приплъзване на гумата от 5 до 20%. Ако контактната площ е малка материала на протектора (въпреки високите си качества) няма да издържи – ще се разслои и откъсне. Ако искат да получат по голяма контактна площ от малки гуми (при по ниско налягане) - те ще се деформират значително, което ще натоварва конструкцията на гумата допълнително, ще се понижи и стабилността, а също така допълнително ще се нагрява – снижавайки сцеплението. По големите гуми позволяват тази по голяма контактна площ с по малки деформации. По голямата ширина на гумата разпределя натоварването върху по голямата ширина на протектора – както по широкия ремък издържа по голямо натоварване от тесния (при еднаква дебелина). При по голямата гума (по голям диаметър и по голяма ширина) частта от протектора която работи е относително по малка отнесено към общата площ на протектора. Това така да се каже в единица време го натоварва по малко, съответно ще го нагрява по малко. Допълнително по голямата площ на протектора го охлажда по добре.
Това беше встъпление (доста голямо за съжаление и повечето мои съждения, възможно неправилни) на базата на което искам да обясня това което искам да кажа.
Част от предимствата, които дава широката гума, за съжаления ги дава най-вече на спортни автомобили и такива, които се карат спортно – на границата на загуба на сцепление. По широките гуми се нагряват по малко от една страна, а от друга се охлаждат по добре. За да е добро сцеплението – гумата трябва да достигне работната си температура, но и да не превишава определена температура – над която сцеплението пада. Освен това при такава експлоатация по широката гума е по износоустойчива. Това дава възможност на производителите да използват за протекторите на такива гуми материали даващи по голямо сцепление (което за съжаление скъсява живота им, а и повишава разхода до известна степен).
(Така, че 225/45R17 за ауриса - с които го продават действително дават по добро сцепление, в сравнение с 205/55R16 и 195/65R15 – с които продават по ниските нива (същата марка гуми, но друг модел). Но то е благодарение на по различния модел гуми с протектор от материали даващи по добър коефициент на сцепление.)
При нормално шофиране в резултат на горното широката гума дава по скоро недостатъци – по трудно (по бавно), а при градско може и въобще да не достигне работната си температура – в резултат на което по лошо сцепление. Съответно много лесно изстива под работната си температура, когато натоварването на гумата падне – при кратко спиране, при преминаване през населено място (в случай на междуградско шофиране).
Други предимства които два по широката гума – по малките деформации. При странично натоварване деформациите довеждат до това, че посоката в която се движи колелото не е в плоскостта на въртене, а под известен ъгъл в посока на страничното натоварване. Колкото е по голяма деформацията, толкова този ъгъл е по голям. Колкото е по широка гумата и колкото по нископрофилна - толкова тези странични деформации са по малки. Това дава по голяма устойчивост на автомобила в завой. По малки са деформациите на такива гуми и при потегляне и спиране, но значението на това за устойчивостта е минимално. (За да е вярно горното трябва ширината на гумата да съответства на джантата, ако се използва по широка или по тясна гума от нормалното за джантата деформациите на гумата силно нарастват.)
Друго предимство, което дават широките (и по значимо, ако са и нископрофилни – тъй като „балона” им е по малък) е че при завой, както и при потегляне и спиране "накланянето" на каросерията е по малко. Съответно неравномерността в натоварването на гумите е по малко. Но ефекта от това не е голям, тъй като „накланянето” е най-вече поради работата на окачването.
Това, което са написали за гумите с голям диаметър вероятно е вярно – но според мен малко са прекалили като не са дали ни един плюс. Дали е по красива колата с по големи гуми – е въпрос на вкус (на мен ми изглеждат не съразмерни и по скоро грозни някой модели на ауди оборудвани щатно с голям диаметър колела). Да са по шумни ме съмнява (но може би генерират по нискочестотен шум, който се предава по добре през конструктивните елементи в купето). Ускорението сигурно намалява – намалява се момента предаван към пътя от по големия диаметър колела. Спирачният апарат е по натоварен поради по големия момент предаван от гумите към спирачните дискове – при спиране. Натоварването и инерционността в резултат на по тежките колела и особено в резултат на по големия диаметър са по големи. В резултат на по голямата маса и инерционност на въртящите се елементи се вдига разхода чувствително дори при нормално шофиране (и според мен – същото важи и за по широките гуми с препоръчания диаметър). Но по големите в диаметър гуми дават и предимства – по висок комфорт, относително по голяма проходимост.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 53 госта