Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

[Разход на гориво] - Обща тема - потребителски данни за всички модели

Мнение от BOz » 30 Юли 2017 21:56

slowtraveler написа: Чакай сега - дали можеш да коригираш скоростта - разбира се можеш... Дали гледаш постоянно таблото - ами - не, а през няколко секунди... Дали през тези няколко секунди се променя скоростта - разбира се че се променя...
Колкото по-динамичен е автомобилът, толкова повече може да се промени...
Точно това казвам - никога не ми се е налагало да се коригирам с някаква двуцифрена скорост. Обикновено корекцията ми се свежда в границите на 1-2 км/ч.
Както с Пандата, така и с БМВ-то, които съм притежавал, като в рамка на най-голяма разлика на мощността. И никога лично за мен не съм намирал разлика между двата автомобила ако трябва да поддържам една и съща скорост. Разликата ще е само в положението на педала на газта, съизмерен с желаната скорост. Е, да не навлизаме в подробности, че исках да карам с Пандата да кажем със 100 на магистралата, ама някои изкачвания не ми го позволяваха. Въпреки моето желание не ставаха нещата. :D
Нали точно за това е скоростомера. Трябва да поддържаш 50км/ч и това е. За това лично за мен не приемам оправдание - ами нещо се заблях и не усетих. Това за мен е като да се заблееш и да минеш на червено, защото си си мислил нещо друго през това време. Точно за това казах, че не мога да го разбера това. Лично мнение.
Точно по същата причина съм и лош пътник, но ненатрапващ го на шофьора. Ако да кажем задържи една предавка и не мине на следващата само и само защото си говорим, това ме изнервя. Просто за мен първото нещо е шофирането и произтичащите от това задължения, след това е всичко останало.
И като ме вози някой на 99% винаги вътрешно не ми харесва, защото все нещо не прави както аз си мисля за правилно. И понеже е тъпо да давам "съвет" на шофьора и си го задържам вътрешно, за това и не обичам някой да ме вози по принцип, защото се натоварвам. Все нещо не ми харесва - защо задържа сега тази предавка, вместо да мине на следваща предавка, защото пътя и колата го позволяват, ще е по-икономично, безшумно и т.н., защо сега не натиска спирачка, за да спазим това ограничение. Ама защо толкова рязко се изнася, за да изпреварва... Общо взето постоянно съм във връзка с колата дори и като пътник.

И за да съм в тон с тази тема, а и отклонението за круиз контрола, то точно за това много го обичам. Защото той ми замества едно от нещата, които правя постоянно. И ако искам да карам с точно определена скорост, а това го искам винаги, когато карам кола, то се възползвам с най-пълна сила от него, постоянно, без значение дали в града или извън него. Точно за това бих искал да имам и памет за 2-3-4 скорости от която функция с удоволствие бих се възползвал в пълна сила. tooth.gif
И точно защото следя скоростта с такава прецизност и вманиаченост (за някои), явно тази дисциплина ми позволява да правя и такива разходи, които често за някои хора са непостижими. Явно защото от време на време се "изпускат". w00t.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Iliyа Damyanov
Мнения: 384
Регистриран на: 05 Апр 2016 15:10
Местоположение: Мюнхен

[Разход на гориво] - Обща тема - потребителски данни за всички модели

Мнение от Iliyа Damyanov » 31 Юли 2017 19:20

BOz написа:
slowtraveler написа:
Нали точно за това е скоростомера. Трябва да поддържаш 50км/ч и това е. За това лично за мен не приемам оправдание - ами нещо се заблях и не усетих. Това за мен е като да се заблееш и да минеш на червено, защото си си мислил нещо друго през това време. Точно за това казах, че не мога да го разбера това. Лично мнение.
Сравнението ти няма нищо общо с минаването на червено. Явно не караш на дълги дистанции. Представи си 2000-2500 Км да ги шофираш без прекъсване , само няколко кратки паузи до тоалетна или да заредиш. Гарантирам ти , че след 12 часа монотонно каране нямаш същата концентрация а с всеки следващ час нещата стават прогресивно по-зле а след 18 часа е много трудно да подържаш скорост която се води оптимална . Просто умората си взима нейното. На мен лично темпомата ми помага да подържам максимално висока скорост без да рискувам да ме глобят , което пък ми помага да не се измарям бързо.

Аватар
WoLF
Мнения: 2583
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 224 пъти
Получена  благодарност: 99 пъти

[Разход на гориво] - Обща тема - потребителски данни за всички модели

Мнение от WoLF » 31 Юли 2017 21:06

Пак правите работа на пътника да създава нова тема и да мести мнения tooth.gif
Без темпомат се изморявам да следя постоянно еднаква скорост да не говоря за схващания...
ИзображениеИзображениеИзображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от slowtraveler » 01 Авг 2017 00:22

На времето мислих като BOz... Днес умишлено направих няколко експеримента...
Стигнах до извода, че 'проблемът' е в автомобила - доколко обезшумен и комфортен е...
При 100км/ч не се чува двигател, обороти и вятър... Чуват се гумите...
Но няма осезаема разлика в шума при промяна на скоростта...
Експерименти:
1. Интензивна 'проверка' на скоростомера през 4-5 секунди... Отклонения около 7-8км/ч ... Т.е. може километър - два отклонението да е +/- 2км/ч, а след това лека чупка в релефа да отклони за секунди показанието...
2. Спускане без газ по наклон, с периодична, но по-рядка проверка на скоростта - отклонение над 10км/ч
3. Лежерно шофиране с обръщане внимание на пейзажа... Периодичен контрол на скоростта особено при съмнения за променен скоростен режим... По хълмиста местност, но без завои.... Скоростта варираше между 85 и 116км/ч... Без интензивна проверка на скоростта...

Длъжен съм да отбележа, че при маздата навремето отклоненията бяха минимални заради това, че се чуваше 'тона' на двигателя...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от BOz » 01 Авг 2017 11:27

Iliyа Damyanov написа: а след 18 часа е много трудно да подържаш скорост която се води оптимална
Точно за това използвам круиза постоянно и по всяко време, за да мога да поддържам постоянно зададената скорост, която аз искам. Единствено на извънградско не го ползвам когато виждам ограничението и съответно край на ограничението. Да кажем съм го пуснал на 90км/ч, защото карам извънградско. Виждам в далечината знак, който ме ограничава на 70. Веднага дърпам ръчката, за да го изключа и колата да започне да намалява естествено - гледам да използвам спирачката минимално. Ако през това време виждам края на ограничението да кажем е след 100 метра, не го нагласявам веднага на 70, само с една цел - да не си "губя" предишната (последна) запаметена скорост от 90 км/ч и да трябва да я нагласявам отново след край на ограничението чрез педала на газта, а използвам функцията за "възстановяване" на запаметената скорост. Но ако не знам точно къде е края на ограничението, то чакам километража да покаже 70 и в момента, в който видя 70 на дисплея, веднага бутам ръчката, за да поддържам тази скорост.
И дефакто на извънградско използвам педала на газта доста рядко, обикновено за случаи след като ми дойде край на ограничението 70, да ускоря до 90 и веднага да набия круиза отново. Просто така карам и за това казвам, че някак си не може да допусна неволно отклонение от скоростта, защото педала на газта почти не го използвам на извънградско. Много често доускорявам или намалявам само с ръчката до "новото" ограничение.
Точно за това не приемем и точките от slowtraveler, поради техниката ми на каране.

Единствено не ползвам толкова често круиза само на извънградско и при зимни условия, където той има шанс да ме "подведе" на някой завой и да ми подаде повече газ от колкото пътните условия позволяват. Но в тези случаи карам с доста по-ниска скорост от максимално позволената и така пак опираме до невъзможно случайно превишаване на скоростта, защото ако усетя, че пътя ми позволява да се движа с максимално допустимата скорост безопасно, то веднага бутам ръчката на ограничението, което аз искам.
И понеже държа да карам със скорост, която аз искам, то държа и колата ми да има круиз контрол. Просто го намирам за много полезно за моя начин на шофиране.
И когато ми се наложи да карам кола без такава функция (вече все по-рядко), то се натоварвам допълнително. Да кажем последно карах Фиата по магистралата и искам да карам там със 120км/ч, ами на всеки няколко секунди гледах скоростомера. А ако усетя, че пътя е изкачване или спускане. То скоростомера ми е в очите на всяка секунда-две сигурно и постоянно варирам с педала на газта, за да поддържам точно 120км/ч. Да кажем усещам, че започвам да намалявам - стрелката излиза от 120 км/ч "чертичка" на таблото и веднага натискам педала на газта плавно с идеята да видя дали ще продължи тенденцията на намаляване или ще задържа на 119км/ч. Виждам 118км/ч - още да кажем 1мм отклонение на стрелката и веднага коригирам с педала на газта... И така докато се върна до желаната скорост, плавност, икономичност, комфорт. Никога не подхождам агресивно към педала на газта, за да "възстановя" желаната скорост, а отклонения от 2-3км/ч са в рамките на допустимото, докато намеря точния баланс отново, спрямо релефа на пътя.
Както казах не мога да допусна като slowtraveler, че искам да карам с 85 и изведнъж поглеждам и съм със 116км/ч. Каквато и да е колата, скоростта се усеща. И на Опела ми при 100км/ч се чува само общия шум от гумите и по "звук" на двигател или нещо друго не може да хванеш разлика от 90 до 110 да кажем. Ама нали имам скоростомер...
slowtraveler написа: 2. Спускане без газ по наклон, с периодична, но по-рядка проверка на скоростта - отклонение над 10км/ч
Това е хубава точка, която си отбелязал. В такива случаи, като видя, че колата ми ускорява, винаги минавам на по-ниска предавка - винаги. До такава степен, че задължително колата ми да започне да намалява по даденото спускане. За това често на спукане, когато е доста голямо, мога да карам и на 3-та предавка дори, да кажем с 3500 оборота (при дизел). Още не съм намерил наклон, на който трябва да му ръгна 2-ра, за да задържа да кажем 60км/ч при да кажем 4000 оборота. Така хем спускам без грам използване на спирачката, хем не превишавам скоростта, която искам, хем и гориво пестя. И ако видя, че колата ми започва вече много да намалява, винаги коригирам само чрез слагане на следваща една или две предавки. И чакам пак да дойда до ръба на ограничението - 1-2 предавки надолу, 1-2 предавки нагоре (ако съм в колона и не мога да "ударя" круиз на желана статична скорост). Да живее автоматика в този ред на мисли. Хибрида губи в това отношение и още по-дразнещо е, че на "Б" не работи круиза.
Защото на автомата му задавам най-ниската предавка(ръчно) и с круиз-а отново поддържам желаната скорост, а на хибрида на "Б" не може да поддържа скорост чрез круиза - малък недостатък за мен в конкретния случай. tooth.gif

п.п. И понеже виждам, че темата си е каквато трябва вече, то да си дам моето крайно заключение на въпроса - круиза глобално погледнато повишава разхода на гориво. Единствено може да помогне ако често изпадате в тон с писаното - нямате желание или нервите да си контролирате темпото, с което карате, а той ви е като "ограничител".
Но ако искате да карате икономично, той е враг. Дори да го "забиете" на 90км/ч, която е доста икономична скорост, то на "крак" винаги се постига по-нисък разход. А ако търсите възможно най-голяма икономия, директно забравяте за круиза.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Аватар
ufer
Мнения: 2589
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 15 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от ufer » 01 Авг 2017 14:48

Най-добре ми беше с една машинка, която карах само на най-високия въртящ момент - около 150 Нм при 4800 об./мин. Но това беше в една държава без ограничения в скоростта... И тогава ми гореше само 8 л/100! Ех, спомени... sad.gif

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от slowtraveler » 01 Авг 2017 19:10

BOz, с предишният ми автомобил мислих като теб... Там скоростта се усещаше...
Но с джипа каквото и да правя - скоростта плава доста... Уж масата е доста голяма и би трябвало да запазва скоростта, но фактите говорят друго... Всъщност предишните автомобили нямаха цифров скоростомер, така, че може и там да са плавали :)
Спускаш се под наклон - не ускорява, но и не забавя... В такъв случай никога не смъквам предавка, защото допълнителният спирачен ефект несъмнено би вредил и на скоростта, и на разхода... Но е възможно лека промяна в релефа, или изключване компресор на климатик да промени забавянето и автомобилът да ускори...
Гледам въздействието върху автомобила да е минимално.... Да, когато видя ограничение натискам бутона за изключване на темпомата... Но в повечето случаи при по-дълги населени места/села превключвам скоростта по новото ограничение (SET при достигане желаната скорост)... След което - обикновено ускорение с газ до новата по-висока скорост и нов SET...
Така става по-плавен процеса...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
WoLF
Мнения: 2583
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 224 пъти
Получена  благодарност: 99 пъти

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от WoLF » 01 Авг 2017 22:18

Круиза вдига разхода, автомата вдига разхода, ABS вдига спирачния път(ако знаеш как да спираш без да блокираш колелата) и т.н. Ясни са тези неща, но ги има по други причини ppp.gif
ИзображениеИзображениеИзображение

Аватар
Toyota Yarispz
Мнения: 186
Регистриран на: 20 Яну 2015 00:02
Местоположение: София
Получена  благодарност: 1 път

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от Toyota Yarispz » 01 Авг 2017 23:19

Доколкото знам с круиз контрол разхода е по-нисък!
Имаше коментари на някои колеги че им бягала скоростта ! ами май тойотите имат фунция за задаване на максимална скорост а ако е вкарана и коректна карта на gps-a май може да се зададе да ограничава скоростта по картата.
На мен неусетно ми вдигаше скорост една х5-sd но там 640Nm си казваха думата :) а шестака беше музика за слуха tooth.gif
tooth.gif Toyota

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от slowtraveler » 02 Авг 2017 07:23

Toyota Yarispz написа: На мен неусетно ми вдигаше скорост една х5-sd но там 640Nm си казваха думата а шестака беше музика за слуха
При мен параметрите са много близки... Мнението ти ме успокоява, че не съм единственият, на който скоростта плава при такъв автомобил... tongue.gif
А при круиз разходът спада само ако преди това си се разпускал доста със скоростта...
Иначе в сравнение с умно шофиране без круиз, круизът леко покачва разхода :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
BOz
Мнения: 4272
Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 98 пъти

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от BOz » 02 Авг 2017 10:31

slowtraveler написа: Но с джипа каквото и да правя - скоростта плава доста
Значи на джипа му слагаш круиза на 100км/ч и изведнъж го гледаш, че си със 120км/ч, защото двигателя просто не може да го задържи, а круиза няма спирачна функция и не си усетил, че си на път с голямо спускане, който може да ти промени скоростта извън желаната такава? Това не мога да го повярвам. Или явно остаряваш (в бъзикащ тон от друга тема) и ти се променят възприятията за света. tooth.gif

п.п. Днес на Приуса както си карах и искам круиз на точно 75 км/ч. Нагласявам го но изведнъж ми показва 74км/ч. След това бутам една стъпка нагоре = 76км/ч. Изключвам го и веднага го включвам и той 74км/ч. Бутам нагоре = 76км/ч. Изнервих се. Изключвам го и ускорявам до 78км/ч. Отпускам педала на газта да започне съвсем бавно намаляване така, че като мине през 77, след това през 76 и накрая на 75, то да уцеля времето на средата на 75км/ч така, че да ми задържи точно 75км/ч. Ей до такава степен съм педант с пример от днес. shutup.gif
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

ТТодоров
Мнения: 194
Регистриран на: 09 Авг 2016 22:18
Местоположение: София
Благодарил/а: 36 пъти
Получена  благодарност: 2 пъти

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от ТТодоров » 02 Авг 2017 11:09

Круизът не ползва ли спирачките за спиране? Само съпротивлението от двигателя?

rovers
Мнения: 74
Регистриран на: 20 Ное 2015 16:18
Местоположение: София

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от rovers » 02 Авг 2017 13:02

Спирачките се ползват от адаптивния круз контрол, който следи за разстояние до автомобила пред теб. Та намалява до скоростта на движещия се пред теб автомобил и в момента, в който този автомобил освободи пътя, адаптивния круз контрол възстановява пъровналчално зададената скорост.
T25 2.2 150 hp 2008

Аватар
slowtraveler
Мнения: 4857
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 141 пъти
Получена  благодарност: 135 пъти

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от slowtraveler » 02 Авг 2017 13:37

BOz написа: начи на джипа му слагаш круиза на 100км/ч и изведнъж го гледаш, че си със 120км/ч, защото двигателя просто не може да го задържи, а круиза няма спирачна функция
Коментарът ми бе относно плаване на скоростта без круиз контрол....
С круиз контрол ЗАБИВА скоростта и не мърда дори с 1км/ч... Обикновено го настройвам на 101км/ч или 151км/ч....
Настройва се стъпково (има индикация на колко км/ч си го настроил), като стъпката може да ти е 1км/ч или 10км/ч (при задържане на бутоните). Когато не му стига спирачното усилие на двигателя - удря спирачка... И започва да сваля предавки надолу... Затова при надолнище за да не се губи енергия в спиране или повишени обороти, често изключвам круиз контрола... И го включвам при намаляване на скоростта до желаната
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

rovers
Мнения: 74
Регистриран на: 20 Ное 2015 16:18
Местоположение: София

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнение от rovers » 02 Авг 2017 14:14

Не знаех, че има обикновени темпомати, които ползват и спирачка за поддържане на скоростта. Благодаря за споделянето
T25 2.2 150 hp 2008

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 62 госта