Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти

Модератори: Georgimitrovich, zi_zi_top, Uncle Dido, Akima, slowtraveler, TATI, мехаННика

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12665
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот slowtraveler » 02 авг 2017 15:23

При мен има и двата темпомата - 'обикновен' и адаптивен... Ако не си го забранил в менюто, и двата ползват спирачка за точното поддържане на скоростта... Току-що във връзка с трагичен инцидент на АМ Хемус секунди след моето преминаван, преглеждах записа на камерата (с GPS логове)... Ами цялата магистрала съм я преминал с минимални отклонения (навярно 3-4бр)... Иначе скоростта е забита и лога е идеална равна линия...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1038
Регистриран: 28 сеп 2013 01:31
Репутация: 33
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот Airfan » 04 авг 2017 01:07

На моя Авенсис е обикновен темпомат. Използва само двигателна спирачка, за да поддържа скоростта по наклон и ако наклонът е по-сериозен не се справя много добре. Помагам му като минавам на полуавтоматичен режим, което е все едно си върнал предавка и не сменя само току-така. Днес се бях заплеснал малко и го оставих да си спуска без да му помагам и по някое време на +15-20 км/ч си беше върнало само "предавките", ама малко късно и държеше повишена скорост. Изобщо спускането на баири със CVT не ме кефи много, тъй като иска да се работи като с ръчка с него.
Изображение

Потребителски аватар
Валентин Великов
Мнения: 2
Регистриран: 07 авг 2013 10:15
Репутация: 2
Местоположение: София
Контакти:

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот Валентин Великов » 04 авг 2017 11:44

Зависи от задкормилното устройство. Поддържането на постоянна скорост от електрониката е свързано с постоянно подаване или отнемане на "газта". Всяко ускорение на скоростта е свързано с повече разход на горива, а намалението на скоростта е разход на кинетична енергия и накладки. Ако на темпомата се зададе +/- 10 км/ч от зададената скорост, т.е. да не реагира светкавично на промяната на скоростта, а да използва натрупаната кинетична енергия, определено ще е по-икономичен. Но, но не-по икономичен от разумно шофирене, особено ако се гони икономия на гориво.
Toyota Land Cruiser Prado KZJ90L

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12665
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот slowtraveler » 04 авг 2017 13:51

Валентин Великов, донякъде е така, но не изцяло... Темпомата не ускорява или намалява... Напротив - той поддържа точната скорост и в повечето случаи - без намеса на спирачки...
Но няма как да използва предимствата на релефа (например виждаш голямо изкачване - можеш да изключиш от скорост или да подадеш малко газ за да ускори/събере още малко кинетична енергия преди изкачването, въпреки, че навярно за момент ще превишиш разрешената скорост)...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 625
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 52
Местоположение: Стара Загора

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот WoLF » 04 авг 2017 15:29

Точно затова написах собственото си мнение - всички тези системи не са толкова ефективни, колкото опитно шофиране, но обслужват масите повече от добре...
ИзображениеИзображение

Потребителски аватар
BOz
Мнения: 1710
Регистриран: 24 сеп 2013 18:06
Репутация: 185
Местоположение: София

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот BOz » 04 авг 2017 16:18

Airfan написа:Източник На моя Авенсис е обикновен темпомат. Използва само двигателна спирачка, за да поддържа скоростта по наклон и ако наклонът е по-сериозен не се справя много добре. Помагам му като минавам на полуавтоматичен режим, което е все едно си върнал предавка и не сменя само току-така. Днес се бях заплеснал малко и го оставих да си спуска без да му помагам и по някое време на +15-20 км/ч си беше върнало само "предавките", ама малко късно и държеше повишена скорост. Изобщо спускането на баири със CVT не ме кефи много, тъй като иска да се работи като с ръчка с него.

То и при мен на хидравличния автомат не връща веднага скорост, за да ти задържи скоростта. Реално само един път ми е върнало сама скорост, за да ми помогне в задържането на колата. Някаква логика сигурно на брой натискания на спирачката и нещо такова. Но определено не е "умен". Да кажем спускам сериозно и съм с 90км/ч на 6-та. Аз натискам спирачката за да намаля на 70км/ч и я отпускам. Спускането отново ускорява колата до 85-90. Аз отново натискам спирачката и така в лууп. И много-много рядко кутията сама да се сети и да ми върне сама предавка.
То вярно де, че аз и не я чакам много - ако изпадна в 2-3 такива ситуации, то винаги минавам веднага на ръчно управление. Че даже дори и един път не го чакам, защото гледам да не натискам спирачката, а само чрез предавка да намалявам. Но това е на база опитите, които съм правил, и заключението ми, че не е умна, или поне до толкова, до колкото ми се иска.
Разход на хибрид-> Изображение
Разход на дизелов автоматик -> Изображение

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 625
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 52
Местоположение: Стара Загора

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот WoLF » 05 авг 2017 11:26

Направо си е тъпа...
ИзображениеИзображение

Потребителски аватар
Instruktor59@yahoo.com
Мнения: 215
Регистриран: 18 юли 2011 00:10
Репутация: 0
Местоположение: София

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот Instruktor59@yahoo.com » 05 авг 2017 17:55

Макар и от много малък опит: устройствата за поддържане на постоянна скорост, обикновено работещи с автоматични СК, няма как да постигнат дори равен разход на гориво с този, получен при внимателно ръчно управление. Ако някой е летял на самолети само с 1 двигател и с ограничен запас гориво, карал е Москвич и др. съветски произведения на автомобилното изкуство, като мен, стремежът към икономично шофиране е постоянен, почти неосъзнат вече. С тези "настройки" на мисленето и вниманието постигах невиждани от собствениците им ниски разходи на Мерцедес и Ландкрузър - по-ниски от при използването на темпомат и най-ниски "откакто е купена колата" според собствениците. Теренът беше разнообразен, но не планински.
Продължавам, след повече от 40 години непрофесионално зад волана, но карам поне 5 дни в седмицата, да смятам, че когато шофираме, всичко, свързано с безопасното движение е главно. Вниманието е добре да превключваме напред по пътя и 15-20 градуса в ляво и в дясно - 80% от времето, назад - 10 - 15% и на таблото - 10 - 5%. Разбира се, при промяна в обстановката, следват промени. НО, всички останали - разговори, музика, пиене, хранене и др., правя само доколкото не пречат на главната функция. Като добавим и стремежът за възможния най-нисък разход на гориво, умората настъпва сравнително бързо и по маршрута София - Приморско обикновено правя 2 почивки по 15 - 20 минути.
Та, ако искам най-малък разход - без автоматика.
Ако искам най-голяма вероятност, че ще стигна до точка Б, т.е. - най-разтоварено внимание, за да мога да имам повече време за мислене и действие при особени случаи - с автоматика.
Има обаче подвеждащи неща. Особено при хора, преминаващи от доста старо поколение кола на доста ново: Значително по-ниските шумове, автоматичното поддържане на скоростта, а напоследък -- и на лентата за движение, разстояние до предното МПС, температура в салона, ДжиПиЕс и др., много лесно създават напълно лъжливо усещане за сигурност, безопасност, леснина и отпаднала необходимост да следим пътя и всичко наоколо. Има примери всеки ден.
Каквото сам си направя, никой не може...

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12665
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот slowtraveler » 05 авг 2017 19:11

Самолет съм карал само на професионален тренажор, ама бе реактивен и двудвигателен :) За съжаление - истински самолет не съм карал, ама москвич и жигулка съм карал... Двутактовия вартбург на дълъг път го докарвах на разход 6.2л/100км... А най-ниският ми постигнат разход извънградско до момента, съчетан с най-висока средна скорост за около 800км преход ми бе на темпомат... Равнинен релеф, с рядък трафик, поддържащ еднаква скорост (110км/ч)..
Instruktor59@yahoo.com написа:Източник Значително по-ниските шумове, автоматичното поддържане на скоростта, а напоследък -- и на лентата за движение, разстояние до предното МПС, температура в салона, ДжиПиЕс и др., много лесно създават напълно лъжливо усещане за сигурност, безопасност, леснина

Не съм съвсем съгласен... Комфортът позволява да не настъпва толкова лесно умората, което автоматично повишава сигурността, безопасността и леснината :)
Не си губиш времето с въртене на копчетата на парното, а през това време си гледаш пътя... Което също повишава безопасността...
Когато автоматиката удари спирачка преди да си успял да реагираш - това също повишава безопасността....
Правейки изключително нисък разход, когато съм сам не правя почивка например по маршрута Варна - Берковица - просто не се чувствам уморен...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
Airfan
Мнения: 1038
Регистриран: 28 сеп 2013 01:31
Репутация: 33
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот Airfan » 05 авг 2017 23:22

Карал съм и Москвич, и Лада, и Трабант :). Безспорно на педал можеш да постигнеш по-добър разход, но за сметка на умората. Лично аз дали съм на педал или на темпомат - винаги контролирам приборите на таблото - имам си схема на "сканиране" - скорост, обороти, гориво, температура. Навик, който се стремя да поддържам. Разсейва ме на моменти навигацията... Не ме интересува съществено разхода или кое кога превключва - интересува ме да се движа безопасно и да се уморявам минимално. Липсва ми адаптивния круиз контрол, но дай боже скоро с новата кола и това ще дойде.
Самолет съм управлявал преди години, а сега само автомобил punk.gif

Едит: Темпомат използвам само на магистрала или на извънградски път без много завои.
Изображение

Потребителски аватар
Kiki
Мнения: 4863
Регистриран: 05 фев 2008 21:24
Репутация: 92
Местоположение: София

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот Kiki » 06 авг 2017 07:49

Като тръгна на дълъг път, примерно до Германия, изобщо не ме интересува разходът на темпомат, дали е по-голям, или по-малък. Включвам си темпомата на максимално разрешената скорост на магистралата в съответната страна и си пътувам.
По този начин избягвам всякакви неприятни срещи с полицай и пристигам максимално бързо, защото не е все едно, дали ще пътуваш 12 или 15 часа. А разходът, дали ще е 7 или 8/100, изобщо не ме интересува.
Професионално пастиране и полиране на автомобили и фарове. 0887 244 385
http://www.youtube.com/watch?v=OkVJapWV ... FMiV1kQ%3D

Потребителски аватар
Енев
Мнения: 103
Регистриран: 05 апр 2016 16:59
Репутация: 18
Местоположение: София

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот Енев » 06 авг 2017 14:57

Според мен, много зависи от типа двигател и скоростна кутия. Хибридът при спускане зарежда батерията, което при изкачване намалява разхода на бензиновия двигател, защото се пуска и електрическия. Но по прав и равен участък, не мисля, че има голяма разлика от двигател/кутия и с или без КК при поддържане на еднаква скорост. Разумното шофиране определено ще намали разхода, но в 90% от случаите скоростта ще варира при различните релефи от равния и няма да е постоянна, което е и смисълът на КК.
Ограничените размери на човешкия мозък не пречат на безкрайната човешка глупост!

Auris Hybrid Touring Sports 2016

baba_metca
Мнения: 557
Регистриран: 28 апр 2009 07:55
Репутация: 7
Местоположение: София и Пазарджик

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот baba_metca » 20 авг 2017 22:31

Според мен разхода много зависи от това каква е чувствителността на педала на газта и окачването на автомобила. По-скоро колко повече ще харчи спрямо крака. Нашия Аурис е с много по-чувствителна газ, спрямо Авенсис Т25. При Авенсиса леки неравности и други подобни почти не променяха натиска на педала, а дори и да имаше промяна леките промени не бяха от голямо значение за подаването на газ. При Ауриса положението е точно обратното, малки неравности се отразяват на натиска на газ, а от там и самата кола почва да подрипва, заради по-голямата чувствителност. Поради тази причина при Ауриса при по-неравни пътища КК подобрява разхода /дясната лента на Магистрала Тракия от Пловдив до СтЗ е страхотен пример/. Но има и друго. При Ауриса и Авенсиса КК е с не добър софтуер при отпускане на газ. Например имате настроен темпомат, изпреварвате, след което отпускате газта и очаквате автомобила да закотви на предишната позиция. Това обаче не се случва. Скоростта спада с няколко км /2-3/, след което се случва подаване на газ до достигане на предварително избраната скорост. Това подаване обаче не е много плавно. След достигане на скоростта се случва леко отпускане. Ефекта се засилва при изкачване. Това чувство на тръгни, спри мен лично много ме дразни, а и със сигурност увеличава разхода с малко. Факт това е софтуер на повече от 10 години и не знам на сегашните модели как е. Независимо от това, кача ли се на магистрала Темпомата е включен, дори и на междуградски пътища пак го вклювам при всяка възможност. Независимо от гореспоменатия дискомфорт, си сложих темпомат на вече бившия Авенсис и ако не ме бъркат парите никоя следваща кола която ще имам и карам, било то и под наем, не би била без темпомат. Отностно разхода, да има значение при повече изкачвания и спускания/Магистрала Тракия, отсечката София - Велинград/, само тогава и то трябва да си доста дребнав или пък да нямаш гориво а наистина да ти трябва. Ако горивото е проблем обаче, то тогава изключваш климатика и парното или ги пускаш само в краен случай и то по нанадолнище. В общия случай ако знаете как се кара икономично, сами ще разберете, че темпомата не може да достигне нивата на вашата икономичност - никога. Ако обаче не знаете, то тогава може да се окаже, че с темпомат е по-икономично. Т.е. строго индивидуално е.

Потребителски аватар
slowtraveler
Мнения: 12665
Регистриран: 28 май 2006 21:44
Репутация: 338
Местоположение: Варна

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот slowtraveler » 21 авг 2017 07:45

baba_metca написа:Източник Ако горивото е проблем обаче, то тогава изключваш климатика и парното или ги пускаш само в краен случай и то по нанадолнище.

За другото съм съгласен, но не виждам смисъл от изключване на парното.. Единственият разход на парното е вентилаторът му, който е пренебрежимо малък (особено ако е на по-ниска степен)... И то само ако автомобилът не е загрял и не си е пуснал големия вентилатор отпред...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Потребителски аватар
WoLF
Мнения: 625
Регистриран: 05 май 2016 09:21
Репутация: 52
Местоположение: Стара Загора

Влияние на темпомат върху разхода на гориво

Мнениеот WoLF » 21 авг 2017 12:12

baba_metca написа:Източник В общия случай ако знаете как се кара икономично, сами ще разберете, че темпомата не може да достигне нивата на вашата икономичност - никога. Ако обаче не знаете, то тогава може да се окаже, че с темпомат е по-икономично. Т.е. строго индивидуално е.

И аз това се опитах да кажа и така е с повечето системи по колата, но си е въпрос на приоритети, навици и удобство :thumbsup:
ИзображениеИзображение


Върни се в “Общи теми”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 5 госта