neznaiko написа: защото при по-високи обороти EGR-то (поне на теория и ако е чисто) трябва да затваря, т.е да не се наслояват допълнително боклуци в този момент.
JapCar написа: Аз мислех, че не винаги е така и има разлика за бенз/диз EGR. Търсейки нещо по въпроса попаднах на мнението на колега от ситроенския форум, не знам колко е прав, но очевидно е чел по въпроса и няма интерес умишлено да подвежда..., та може и да е полезно да се прочете, а и не само това:
http://clubcitroen.bg/forum/viewtopic.php?f=57&t=48295
Колега JapCar, благодаря за уточнението, дал си много хубав линк. Колегата от форума на ситроен наистина се е постарал да изложи прегледно информацията, която е намерил.
Ако някой се е подвел от цитирания мой пост ми за това кога е отворен EGR, моите извинения за това. Той беше към колегата dany.killmister, който пита за периодичност на почистване на EGR при дизелов двигател. Не съм се интересувал от EGR при бензинови двигатели, защото досега не ми се е налагало. Не мога да коментирам и за ефекта от блокиране на EGR при D4D след 2003 (116 к.с. и повече), защото нямам автомобил с такъв двигател и нищо не съм пробвал на него.
Да добавя към вече написаното от мен - не агитирам никого да си блокира EGR-а, споделям какво съм направил и какво съм забелязал. Ако колите, парите и времето са ваши, решението също би трябвало да е ваше. Предимствата за един, могат да са несъществени за друг, а да натежават недостатъците, а и режимът на движение на автомобила и начинът на шофиране са индивидуални. Информацията в нета е противоречива, затова и заглавието на темата е почистване и блокиране, което предпочитате. Аз самият съм малко раздвоен в мнението си за блокирането, макар и предимствата да ми изглеждат по-съществени от недостатъците.
Все пак бих искал да изясня някои неща за себе си. В информацията от линка, който е дал колегата JapCar, на мен лично чисто логически не ми се връзват следните:
1) От една страна се твърди, че с блокиран EGR се повишава температурата на горене, защото горивната смес е по-богата на кислород. Това при дизелов двигател (поне за 2001 D4D и подобните нему) би следвало да е само при загрял двигател и на ниски обороти, защото иначе EGR би трябвало да е затворен и следва да няма разлика между работещ или блокиран EGR. От друга страна се твърди, че при тези повишени температури азотът влиза в реакция с кислорода и "краде" от кислорода, необходим за изгарянето на горивото. Т.е. по-малкото съдържание на кислород би следвало да понижи температурата. От трета страна, реакцията между кислород и азот при високи температури е ендотермична (wikipedia - The oxygen and nitrogen do not react at ambient temperatures. But at high temperatures, they have an endothermic reaction producing various oxides of nitrogen. Such temperatures arise inside an internal combustion engine or a power station boiler, during the combustion of a mixture of air and fuel.), т.е. би следвало да отнема топлина. В крайна сметка кое надделява?
2) Изброени са доста проблеми, които се получават от износване на EGR или зацапването му, като и за двете има описани куп причини. Предвид това, а и факта, че почти всички почистили EGR отбелязват положителния ефект след това, излиза, че това е доста капризен елемент от автомобила. Т.е. ефектът от него е налице, само ако е доста чист и съвсем изправен. За изправността, едва ли се разваля толкова лесно. Ама пък за чистотата не съм убеден, че това е състоянието му в преобладаващото време от работата му предвид това, че е отворен при ниски обороти, при които двигателят не би трябвало да е в оптималния си режим.
Изглежда ми доста логичен единия от коментарите, че "
EGR ...... технологията .... разчита на висококачествено гориво и ниска запрашеност на средата. Ние нямаме нито едното нито другото."
Ще съм благодарен, ако някой хвърли светлина върху горните 2.