Днес, като изляза да бръмча из града ще видя да пусна графика. По спомен там нямаше ядове с волтажите, но не знам поведението на ECU-то когато скоростта е нула и все пак го "газирам". Логично е пиково да не се съобразява със сондата и дори да я изключва, защото от състояние на празен ход (максимално бедна смес) го вкарвам на високи обороти рязко (сериозно обогатена смес). От там логично и да няма много кислород в изгорелите газове, и нивото на сондата да "колабира" до нулеви стойности. Ясно е как работи сондата и какви трябва да са показателите ѝ. Въпроса е защо сонда на близо 3 години от нова, със пробег около примерно 20 000 - 30 000 километра, е в пъти "по-мързелива" от сонда на примерно на 200 000 пробег и доста повече години. Тази причина търся. След като започне да се връща обратно в нормален интервал от време вече ще търся причини да колабира до нула. Но за момента факта е че със сменени 2 сонди, дебитомер, дросел, всички гумени изделия на входящия тракт на мотора и ECU тая сонда е значително по-бавна с реакцията от еквивалентен автомобил. Може да е гарнитура на изходящия колектор, може да е пробита тръба някъде около катализатора, може да са заминали уплътненията на "лупите" на гърнетата, може дори и да са запекли със маслен нагар клапани. В момента си мисля че е нещо зад мотора, механично и ще се наложи да се разровя и там, защото почти не е пипано това място.
Това го знам и затова се заяждам с поведението ѝ.
Не е съвсем идеален късия трим, поне на празен ход. Осреднената му стойност като се съберат повече пикове и падове е малко над 1 по спомен. Нещо от сортна на +1.3 до +1.5%. От това което съм чел, целта е стойност между 0 и +/-1. Идеалната теоретична стойност е дори -0.0% със минус задължително. В реалността всичко межу -1 и +1 се смята за прекрасно. При много голям минус имаме недостиг на въздух като за това количество гориво, при много голям плюс има повече въздух от колкото трябва, обикновено причинен от паразитен въздух след дебитомера. То така си я и следя дали смуче излишен въздух - със недозатегната и недооплътняваща гарнитура на изходящия колектор, никога не слиза на минусови стойности на късия трим. Като навих гайките и винтовете с още четвърт оборот и късия трим взе да слиза под нулата, и то честичко.
Та в момента не подозирам да имам паразитен въздух отпред. Факт е че напоследък по-рядко има клатене до -0.75% и повечето случаи са на нещо от сорта на -0.36%, но го отдавам на това че тези -0.75% ги стигаше миналата година когато бензина беше Е10, а сега от 01.01.2024 е вече Е15, което си е точно 50% повече етанол в бензина. А етанола не е калоричен колкото чистия бензин и е напълно логично да ми вдигне корекциите на горивото, за да компенсира намалената енергия от горивото.
За дългия трим трябва да проверя конкретно че не помня стойности, но там по неизвестна причина може да започне от -8 и да стигне до +5 дългия трим, при 2 поредни запалвания.