Страница 1 от 3

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 06 Фев 2024 18:09
от ivied
Ценови шок – защо новите автомобили стават все по-скъпи?

Новият доклад на DAT разкрива огромни скокове на цените на новите автомобили. Покупните цени спрямо доходите достигат 50-годишен връх.

Всеки, който се е оглеждал за нова кола миналата година, вече е усетил какво показва последният доклад на DAT за 2024 г.: цените са по-високи от всякога. Цените на производителите достигнаха исторически връх, и то не само в абсолютно изражение.
Особено по отношение на личните доходи тарифите са достигнали най-високата си стойност от 50 години насам.

Докладът DAT хвърля светлина върху ситуацията на пазара на употребявани и нови автомобили от 1974 г. насам и оттогава се е утвърдил като реномиран авторитет в тази област. Сравнението на цифрите от последните пет десетилетия е показателно. Преобразувано в евро, съотношението на новата цена спрямо средната годишна заплата в Германия преди 50 години е била 38 процента. Това съотношение остана относително стабилно през годините, докато не се повиши рязко през 2014 г. Днес, в сравнение с годишния доход (средно 55 632 евро), около десет месечни заплати се харчат за нова кола (средна цена 44 630 евро).

Причините за това увеличение на цената са комплексни. Заплатите в много индустрии, особено в близкото минало, вече не са в крак с рязкото нарастване на инфлацията, докато производителите (не само) коригираха цените си нагоре няколко пъти в годината поради инфлацията.
Една от причините е и увеличението на цените, причинено от много кризи (ключова дума: недостиг на части). Не на последно място, нарастването на електромобилността води до по-високи ценови нива: според анализ на DAT средната цена на електрически автомобил в Германия през 2023 г. е била около 50 060 евро. Около 15.
За разлика от тях средната цена на бензиновите автомобили е с 15 000 евро по-евтина.

По-строгите регулации вдигат цените

Техническият прогрес и законовите изисквания също са силни ценови двигатели. Новите разпоредби за оборудване за безопасност и допълнителни функции за комфорт взимат своето, както и все по-строгите ограничения на емисиите.
Това означава съответните допълнителни разходи както при разработването, така и при производството. Разбира се, производителите ги предават на клиентите.

Като пример за цялостния пазар, някои съображения във VW, с около 520 000 регистрации на нови автомобили през 2023 г., са пазарен лидер (в Германия) и следователно отражение на тази тема. Преди 10 години базовата цена на най-евтиния VW Polo (Trendline, 60 к.с.) беше 12 450 евро. Днес ценовата листа започва от 21 590 евро за Polo Life с 80 к.с.
Бензинови двигатели, увеличение на базовата цена от 73,4 процента. Същата картина с Golf: Докато Golf VII Trendline с бензинов двигател с мощност 85 к.с. струваше 17 175 евро през 2014 г., днес началната цена е Golf Life със 110 к.с. за 29 275 евро – 70,4 процента повече за десет години.

Решаващ момент за постоянно растящото ниво на цените е изчезването на евтините малки автомобили. Много производители са извадили от гамата си тези практични модели „стига да кара“
тъй като разходите за разработка бяха твърде високи според действащите разпоредби и печалбите на модел бяха твърде ниски. VW също е пример тук, където евтиният Up! беше елиминиран от програмата в края на 2023 г.

Заключение
Последният доклад на DAT подчертава, наред с други неща, нивото на цените на новите автомобили в Германия. И това потвърждава усещането, което хората, интересуващи се от нови автомобили, имат отдавна: никога не е било толкова скъпо, колкото е днес. По-специално през последните десет години цените се повишиха драстично по отношение на доходите. Това е и защото евтините базови версии и практичните малки автомобили вече са дефицит.

Източник: auto-motor-und-sport

https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... port-2024/

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 06 Фев 2024 19:08
от Hursa
Според мен не е споменат може би най-значимия фактор за значително по-високите цени на автомобилите на "европейския пазар" - налагането на прекалено много политика в ценообрауването от т. н. "евроадминистрация".

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 13:50
от itzoa
Има и инфлация. Но голяма част от цената е и инвестиране в нови производства. Т.е. всеки дето купува бензинов голф, плаща и част от някоя бъдеща електричка ;)

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 15:18
от Monster
Истината е, че цената на един продукт не зависи само от разходите по производството му, а до голяма степен от търсенето. Ако има повече хора, склонни да дават дадена сума за продукта, цената му расте. Не мисля, че броят продажби е намалял, въпреки повишените цени - значи има достатъчно хора с пари, които да извадят сегашната изискуема сума и няма основание цените да падат.

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 15:54
от mapamop
Не забравяйте че имате и неща от оборудването които или станаха задължителни или на практика задължителни. Това в добавката към инфлацията и труса със чиповете.
По спомен асистентите за паркиране назад, за следене за пешеходците, аварийното спиране, SOS линка и т.н май станаха задължителни, или ще са задължителни от тая година, по регулация. Все пак си хвърлят пари за развойна дейност и електроника.
Дефакто задължителни станаха "гоуемите тиливизори" по средата на таблото. Цената на тоя дисплей не е като на чернобелия ми полуматричен в дъртия Авенсис. Вече никой не иска климатик с врътки, а си стана дефакто стандарт да е климатроник. Зад дисплея вече никой не иска само радио, а иска USB, AUX, Display mirroring на телефона. Това вече си е цял компютър.
Отделно и разните еко-политики за емисии, ангажимент за рециклиране на повече и повече, спрямо старото изхвърляне им струват пари на производителите.
Може би изпускам и много други неща, но в един момент орязването на пари от битум по корема на купето, липса на одеалото на предния капак, спестените вати и битумни плочи за шумоизолация не ги компенсират тия неща. И те си хвърлят пари в цената. И за капак съответно скочиха и материали, енергия, труд, които и те надуха цената. След всичките тези неща вече си е и чисто поведението на търгаша - надуват цените докато никой няма да иска да им купува стоката.

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 17:51
от Hursa
Monster написа: 07 Фев 2024 15:18 Истината е, че цената на един продукт не зависи само от разходите по производството му, а до голяма степен от търсенето. Ако има повече хора, склонни да дават дадена сума за продукта, цената му расте.
Не и когато цените изкуствено се завишават, не пазарно - за всички стоки от даден вид - в случая за всички автомобили. Тогава клиента е лишен от избор. Потъпкват се и се изопачават нормалните пазарни механизми. Манипулира се пазара. Точно това търпим на "европейския пазар" - силно изразена, брутална манипулация.

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 18:44
от memorex
Освен "манипулацията" както спомена колегата е добре да се напомни на хората за растящия брой измислени "работници" изпълняващи виртуална по същество работа , оскъпява продукта , но не-допринасяща нито процент качество или гаранции. w00t.gif

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 19:03
от biro
След като поръчах електричка края на октомври ( с отстъпка около 4000лв от дилъра) цената в сайта на марката падна с 10 000лв. Това го забелязах края на декември.
Обадих се на търговеца да питам ще има ли корекция на цената понеже бях подписал договор и той каза, че като пристигне колата, ще ми я продаде на новата по-ниска цена.

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 19:26
от Hursa
"eine Basispreis-Steigerung um 73,4 Prozent" - когато има такива огромни увеличения, могат да си "позволят" сваляне на цената с десетина процента, особено ако продажбите вървят зле. Добра реклама и "стимулира" купувача.

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 19:40
от Monster
При електричките се забелязва намаляне на цените през последната година. Тесла сваляха драстично цените на поне два пъти, а покрай тях и други марки. Включително в Toyota България продават залежали бройки bZ4X с 5 цифрени отстъпки в лева. При Тесла резултатът беше, че Model Y стана най-продаваният модел за 2023 година и тук не говорим за най-продаван електрически модел, а най-продаван модел кола изобщо, в обща класация с ДВГ моделите. При bZ4X пък причината е изцяло пазарна - щом има залежали бройки значи цената е твърде висока спрямо конкуренцията и блокира продажбите, поради което естествено бива свалена.

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 20:06
от memorex
Ако наистина причината е конкурентните цени то това навежда на мисълта, че ще има още по-големи намаления.
https://carnewschina.com/2024/02/05/byd ... h-battery/

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 20:10
от Hursa
Много често започна да се среща писано за "охладняване" на пазара по отношение на електричките. И това - без да постигнат особен пазарен дял. А дори още не са отпаднали стимулите за покупката им - макар все повече да се споменава за премахването на такива.

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 07 Фев 2024 21:10
от dimkaraganchev
Европата сама си копае гроба. Толкова тъпи политици не е имало на ръководни длъжности никога.

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 08 Фев 2024 08:25
от itzoa
Hursa написа: 07 Фев 2024 20:10 А дори още не са отпаднали стимулите за покупката им - макар все повече да се споменава за премахването на такива.
Май вече отпаднаха на доста места. И това доста бързо намали ентусиазма на купувачите. А и като гледам на колко малко км се продават електрички, явно и доста от решилите да си купят, скоро след това са размислили. Което пък напълни пазара и с втора употреба, което води и до понижаване на новите. Но това само за електричките. Другите поскъпнаха, защото доста хора, вкл. и аз побързаха да си купят от малкото останали нормални автомобили преди да свършат :)

Най-високите цени на нови автомобили от 50 г. насам

Публикувано на: 08 Фев 2024 09:29
от Namu
Дори най-обикновени на пръв поглед системи повишават цената по ред причини. Първо при проектиране, второ производство/покупка на необходимите материали, трето логистика до заводите, а от там нататък сглобка, евентуално технологични тестове и други.